Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-08-03 10:00:34 följande:

När min stora dotter började precis så vilja äta o snutta hela natten (kommer inte ihåg vid vilken ålder, men ca 4-5 månader) så började jag intensiv-amma. Ammade säkert varje timme. 

på det sättet så vände det o hon började åter amma mer på dagen o mindre på natten. 

Jag funderar också på om det kan hjälpa att amma oftare på dagen. Hon visar som sagt inget intresse för att äta oftare än varannan till var tredje timme på dagen men jag kan ju prova lägga dit henne ändå, oftare. Igårkväll ammade jag rätt mycket och hon har faktiskt sovit liiite bättre inatt.
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-08-03 07:56:14 följande:

Här är det fler som är goddag yxskaft. Fy tusan vad sliten vi börjar bli här, och ingen avlastning finns. Jag har försökt att farmor ska ta den stora en natt men det är tydligen omöjligt. I natt somnade den lille vid 22 och vaknade 2, när han somnade om framåt 3 kom storasyster och jag höll på till närmare 5 innan hon sov sen började lilleman vid 6 igen. Idag är humöret verkligen i botten och huvudvärken strålar.

Min svärmor har aldrig varit intresserad av att vara barnvakt, trist tycker jag. Inte för våran del men att hon inte vill liksom.

Mina föräldrar älskar verkligen att vara barnvakt och barnen älskar att vara där. I fredags sov de över i mina föräldrars stuga och hade jättemysigt och redan igår började min pappa prata om att de måste få komma dit och sova igen nu till helgen. Jag har egentligen inget behov av barnvakt och Selina blir mer orolig när de andra två är borta på kvällen, det blir väl för tyst. Så övernattningen är helt och hållet för barnens (och morfars) skull;) men jag blir glad att de har så fin relation till varandra :)
  • septemberbarn08

Måste vara något fel på mig:(

Idag har min bästa vän fått sitt andra barn. Jag är förstås jätteglad för hennes skull men nu kommer den där gnagande sorgen tillbaka. Jag fattar inte varför jag känner som jag gör. Visst att det känts trist de andra två gångerna när jag lagt bort de minsta kläderna men det har gått över lika fort igen och så har jag liksom känt mig nöjd med att de blivit större och att bebistiden passerar.

Nu känner jag en ENORM sorg över att aldrig mer få vara med om det här och det går inte över:( det är lätt att säga att "det är väl bara att skaffa ett fjärde barn då", men nu kommer det inte bli så. Sambon känner att han börjar bli för gammal (har nyss fyllt 40), med tre barn får vi plats i vanlig bil och alla tre barnen kan få varsitt rum. Det är ju perfekt nu!

Ändå är det en sån gnagande sorg som hänger över mig:( kanske är det känslan av att det stora i livet redan är gjort (bli tillsammans, förlova sig, köpa hus, skaffa barn) och nu har jag inget mer att se fram emot i mitt liv. Sambon verkar inte vilja gifta sig så jag känner mig liksom "fast" i livet.

Djupa funderingar här på kvällen:(

• septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2015-08-04 21:14:14 följande:

Kanske är hormoner, även om du skulle få ett fjärde barn kanske du skulle känna sorg när det är dags att lägga undan kläderna. Nån gång måste ju bebistiden ta slut. Försök se fram emot att se barnen växa upp också, och barnbarn! Men jag förstår dig, vill inte heller inse att det är slut när jag lägger undan små pyjamasar...

Ja det var något jag sa på efterkontrollen när jag pratade med min barnmorska om den här sorgen, att oavsett hur många barn jag skaffar kommer det ju vara sista gången nån gång. Man kan ju inte fortsätta skaffa barn i all evighet. Men det är ändå något som känns så jobbigt och som inte släpper. Det är liksom inte BARA det där att minsta kläderna läggs undan för att aldrig mer bli använda utan det är något mer. Jag riktigt sörjer och vet inte hur jag ska hitta något att se fram emot i livet längre. Låter ju sjukt deppigt, jag vet. Men nu är jag 26, de flesta i min ålder har inte ens skaffat FÖRSTA barnet. Jag har redan gjort mitt. Nu då? Var det här allt? Vad ska jag göra nu?

Missförstå mig inte, livet är perfekt som det är nu.. en underbar sambo, fast jobb, tre underbara perfekta barn.. men har jag inget mer att "se fram emot", vad ska jag då göra?
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-08-05 19:50:41 följande:

Ni som har pojkar, har era hittat snoppen? Tage har helt plötsligt börjat dra/slita i den så fort blöjan åker av. Detta är helt nytt för mig som har en tjej sedan innan, hon pillade aldrig där. Tänker att det borde göra ont, men det verkar inte så iofs :)

Minns inte hur det var när sonen var så liten men nu när han är större är den tydligen rätt kul att knövla med och den verkar inte vara särskilt ömtålig som han drar och vrider i den, haha
  • septemberbarn08

Usch fy och blä vilka dagar jag haft nu (och det är bara här jag känner att jag kan gnälla av mig).

Sambon jobbar kväll och det verkar Selina känna av. Ingenting är bra förutom på förmiddagen när han är hemma.

Sonen börjar känna oro inför skolstarten (som ni kanske minns mådde han jättedåligt på skolan innan sommaren). Så nu drömmer han mardrömmar varje natt, börjar kissa på sig (har aldrig hänt sen han slutade med blöja) och är allmänt orolig:( mammahjärtat mår förstås inte bra över det :(

Grannbarnen retar fortfarande gallfeber på mig och det är bannemig inte en lugn stund. En av småtjejerna hänger efter mig och surrar konstant, stirrar på mig när jag ammar, sliter av sig kläderna och ska amma sin docka och är bara skitjobbig. Jag får ta med mig Selina vart jag än går för hon kan inte låta henne vara och Selina bara gråter när hon står framför henne och ska sjunga. Jag orkar snart inte vara hemma!

Och så fortsätter mina grubblerier kring livets mening och jag känner mig allmänt nere. Igår fick jag hem en ny sittdel (ergonomisk) till vagnen och av det lilla jag hunnit testa den hemma verkar hon trivas rätt bra. Men trots att jag vet att hon hatar liggkorgen och att det i princip är bättre att bara börja använda sittdelen nu så fick det mig att bli ledsen. Ska vi redan behöva ta bort "bebisvagnen"?

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-08-06 18:14:07 följande:

Fy vad jobbigt med sonen! Är allt som det ska på förskolan? Känner du dig trygg med personalen?

Jag har ingen erfarenhet av att hantera andras ungar, men är det inte ok att säga att om hon ska vara hos er får hon leka med sonen. Alternativt att de är ute mer? Jag är nervös för när den tiden kommer, så vore fint med råd :D

Nej det har varit lite si och så på skolan när han började förra året. Första veckorna älskade han att vara där men sen blev han retad av en av de andra pojkarna och sen var det kört. Tårar varje kväll, tårar på morgonen, lögner för att få stanna hemma (ont i magen/huvudet/halsen osv). Vi har pratat med personalen men de vet inte vad som är fel för när han är där säger han liksom inget och verkar ha lätt för att hitta någon att leka med hela tiden. Det är helt fruktansvärt att se honom så ledsen över att behöva fara dit.. han har ju så himla många år kvar i skolan att det känns extra hemskt att vantrivseln börjat redan i förskoleklass:(

Grannbarnen har jag pratat med både en och tio gånger. Man går inte in med skorna hos oss och vill man vara hos oss får man leka på barnens rum uppe (nere finns det ändå inget att leka med och både jag och Selina behöver lugn och ro vid sov- och mattider). Alla barn accepterar det.. utom just den här tjejen. Det går MAX en kvart innan hon är på nedervåningen och stirrar på mig igen. Säger jag åt henne att ta av sig skorna stirrar hon på mig i några sekunder och sen går hon in med skorna iallafall. Är som att prata med en betongvägg!
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-08-06 17:05:51 följande:

Hur gamla ska de vara eller andra kriterier (längd, vikt, färdigheter) för att få byta liggdel till sittdelen i vagnen? Vi har bugaboo, ergonomisk sittdel. W verkar väldigt intresserad av att se sig omkring.

En annan fråga - när börjar ni med välling och mat? När tänker ni som ammar sluta med det? Trappa ner? Hur funkar det egentligen?

6 månader står det på sittdelarna vi har (vi har ju både en "vanlig" och en ergonomisk). Det är ju ryggen man ska tänka på. I den vanliga vi har sitter hon inte alls bra utom i fullt liggläge och då försvinner ju själva vitsen med att byta från liggdel till sittdel. I den ergonomiska (i fullt liggläge) sitter hon ungefär som i babyskyddet fast lite mer bakåtlutad. Det är helt okey att använda sittdel rätt tidigt bara det kanske inte är jättelånga stunder. Min tanke var att om hon sover när jag ska ut så använder jag liggdelen precis som förut men behöver jag gå ut medan hon är vaken kan vi ta den ergonomiska sittdelen. Det är ju ändå inte frågan om några längre stunder vi är iväg:)

Jag planerar att helamma tills hon är 6 månader, gärna längre. Känner inte alls någon större brådska att börja med smakportioner:)
  • septemberbarn08
    pink76 skrev 2015-08-07 11:01:48 följande:

Jag kommer aldrig att komma ifrån det här äktenskapet. Jag kan inte klara mig ekonomiskt utan honom. Börjar känna att jag antagligen få leva olycklig framöver. Ser ingen lösning på det. 

Han säger att han har hyrt ett rum där han kan bo emellanåt om jag vill. Det låter ju bra, men jag är rätt så övertygad om att han bara hittar på. 

Jag känner nu att jag inte känner honom och jag litar inte på honom. 

Jag är så dum.

Inte är du väl dum, varför känner du så? Fel val kan vem som helst göra!

Ekonomiskt klarar du dig, det lovar jag! Olycklig ska du inte behöva vara resten av livet!
  • septemberbarn08

Alltså denna vikthets på småbebisar driver mig till vansinne! Selina ligger EXAKT på mittenkurvan både längdmässigt och viktmässigt. Är med andra ord lika stor som "medelbebisen". Går upp ca 200g/vecka. Om hon så legat långt över ÖVERSTA kurvan tycker jag inte det finns något att diskutera.

I förrgår fick jag höra att vi nog måste ta dopet rätt snart, för så tjock som Selina är nu har hon väl redan vuxit ur dopklänningen. Det är alltså en dopklänning som våra andra barn haft också och de döptes när de var 9 månader och då var klänningen rätt stor. Selina är alltså för tjock för den redan nu vid halva den åldern? Tror inte det!

Och så måste vi ju för guds skull byta bilstol åt henne för hon är ju för stor för babyskyddet. Då har vi fortfarande spädbarnsinsatsen ("dynan") i för att hon satt jättedåligt när vi tog bort den!

Måste man kunna räkna revbenen på en 4månaders bebis för att det ska vara godkänt? Fan vad förbannad jag blir, får de inte ens vara bebis ifred innan vikthetsen ska börja?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?