Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-09-04 15:52:57 följande:

W har börjat ta längre sovstunder på dagen, 1,5 h i stöten. Han sover tre ggr, hur gör era? På natten sover han ca 21-7, men två matningar.

Vi hat
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-09-04 15:52:57 följande:

W har börjat ta längre sovstunder på dagen, 1,5 h i stöten. Han sover tre ggr, hur gör era? På natten sover han ca 21-7, men två matningar.

Haha sitter med ammande och sprattlande tjej i famnen medan jag skriver så det kom iväg för snabbt.

Vi har nästan inga rutiner ännu. Lite konstigt för att vara mig. Jag älskar ju rutiner och införde det ganska snabbt med de andra barnen men den här gången tycker jag det är rätt skönt att inte ha exakta tider för allt;)

Hon somnar mellan 19-20, äter allt mellan 3-10 gånger per natt och sover till 8 om hon får (fast vi kliver ju upp tidigare på veckorna nu när storebror går skolan). Hon brukar behöva sova igen efter 2-2,5timme vaken på morgonen men hur länge hon sover är olika. Resten av dagen är det också olika, både hur ofta hon sover och hur länge. Det är som sagt rätt skönt tycker jag:)
  • septemberbarn08

Här är det en till med dålig sömn. Sällan vi sover särskilt bra tycker jag. Inte så att hon är vaken egentligen och ledsen men hon ligger ju och letar bröstet hela tiden och ska snutta. Somnar om direkt när hon hittat bröstet så det blir ju inte direkt mycket förlorad sömn på det viset men att bli väckt i snitt 10 gånger varje natt börjar tära lite :/

Har varit en sjukt dryg vecka på det också. Fotbollsträningar, föräldramöten, barnkalasplanering osv. Igår hade vi 8 barn som härjade runt här hemma i två timmar.. lägg till dålig sömn på det, stressig förmiddag med massa bakning och stressigt efteråt med all städning. Var rätt mosig i huvudet igårkväll;)

Vet inte om det är dålig sömn + att det är mycket att tänka på just nu som gör det eller om amningshormonerna förstör också för jag är galet virrig nu. Minns ingenting och fattar ingenting. Kan titta på regnkläderna i hallen och ändå lämna dem hemma när vi far till skolan. Lägger bilnycklarna i kylskåpet. Läser samma texter flera gånger utan att fatta vad jag läst. Börjar bli rädd för mig själv:/

• septemberbarn08

Min tandlösa lilla tjej har börjat bitas vid amningen :/

Inga tänder som sagt och tur är väl det.. men hon biter fast allt vad hon kan och vrider på huvudet samtidigt. Gör helt sjukt ont! Måtte hon sluta med det innan gaddarna kommer fram.

• septemberbarn08

Viktmässigt här går det riktigt dåligt. Jag går bara neeer och nu är jag under den vikt jag hade innan graviditeten (gick förvisso bara upp 8kg så att jag behållit litegrann såhär länge är ju otroligt). Nu väger jag ganska exakt 48kg och det är alltså 7kg under min "drömvikt". Amningen gör sitt förstås men jag gick ner väldigt snabbt efter mina andra barn också trots att jag inte ammade då så jag vill inte skylla ALLT på amningen. Känns hopplöst att få behålla lite vikt. Tyckte att så länge jag håller mig över 50kg får jag väl vara nöjd. Nu bävar jag för var det ska sluta:(

Sömnen fungerar fortfarande SÅDÄR. Vissa nätter sover vi okey, andra nätter blir jag väckt 20 gånger för att hon vill snutta och så går jag omkring som en zombie under dagarna. Men trots att vi sover rätt dåligt kan jag inte påstå att jag känner mig särskilt frustrerad (som jag minns att jag kände mig ganska lätt när de andra barnen var små och sov dåligt). Jag njuter så vansinnigt av den här tjejen att inte ens en värdelös natt kan få mig på dåligt humör:) jag vill inte alls tillbaka till jobbet utan njuter av varje dag med henne. Vi är inte ifrån varandra mer än kanske en timme i veckan sammanlagt.. vet inte vem som mår sämst när vi är ifrån varandra, hon eller jag? ;)

• septemberbarn08

Är det någon mer än jag som inte fått tillbaka sin mens än? Selina blir ju 6 månader den 25e och jag trodde mensen skulle komma tillbaka rätt tidigt men än håller den sig borta.

Skönt förvisso, jag som plågas under menstruationerna. Men är lite brydd att den inte kommit tillbaka än. Haft svag mensvärk några dagar nu så går och väntar på den men nix.. tom så jag hunnit tänka "tänk OM jag är gravid igen". Jag brukar i normala fall inte få mensvärk förrän EN dag innan. Men det vore ju helt sjukt om jag skulle blivit gravid under den enda gången vi lyckats få till det sen Selina föddes;)

• septemberbarn08

Jag "gav upp" och började ge Selina lite banangröt förra veckan. Jag tänkte ju vänta och helamma tills hon blir 6 månader men hon ser sååå ledsen ut när vi äter något och hon inte får smaka så hade inte hjärta att neka henne längre "bara för att" när det ändå bara var två veckor kvar.

Hon älskar gröten, gapar stort och börjar tokgråta när det är slut:) jätteroligt förstås att hon gillar det men jag vill ju inte konkurrera ut amningen så vet inte riktigt hur mycket jag vill öka på det hon får. Vi blandar en HALV smakportion (lite drygt 2msk vatten och 1,5msk pulver) så det är inte mycket hon får nu.

• septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-09-17 08:47:00 följande:

Oj ja det minns jag var en jobbig period med sonen. Drog sig upp utan plan för hur han skulle komma ner igen, ramlade raklång på bakhuvudet. 

Linnea har precis börjat ta sig upp på alla fyra och till sittande. Man ser att det är jobbigt fortfarande för henne att hålla ihop alla de små delarna så hon tar sig inte fram utan står där och gungar eller försöker få in benet framför sig så hon kan sitta. Men hon är väldigt stolt!

Inatt var ju inte världens roligaste. Sonen började kaskadspy och lyckades verkligen spy ner hela huset, kröp runt i timmar för att för att försöka torka upp det värsta. På lördag skulle jag få komma iväg med en väninna en stund på egen hand, får väl se hur det blir med det. Han verkar bättre nu åtminstone, lös i magen men ganska pigg o inget mer kräks. Men det återstår ju att se om resten av oss trillar dit... 

Oh no! Vilken mardröm! Jag går bara och väntar på att skiten ska börja gå här. Förhoppningsvis säger de till på förskolan så jag kan hålla dottern hemma isf, och förhoppningsvis börjar det aldrig gå på skolan:P

Hoppas ni andra klarar er!
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-09-18 09:34:51 följande:

Är det någon av er som bytt från babyskyddet till bilbarnstol (nr2)? Bosse haaaatar att åka bil, och jag misstänker att det är för att han inte ser något i babyskyddet. Men bilbarnstolen vi har är från 9kg, o han väger bara 7,5... enligt hans viktkurva kommer han väga 9kg när han är 11 månader = 5 månader till i babyskyddet... Har hört att flera barn som hatar babyskyddet är nöjda när de får sitta i bilbarnstol istället, men känner inte riktigt för att köpa en ny bilbarnstol då dom inte direkt är gratis. Bosse har fått ärva den vi har från hans kusin... Någon som bytt? Bättre/sämre?

Jag har ingen aning om vad det var för vikt på stolarna vi hade åt våra andra barn och inte heller hur tunga barnen var när vi bytte. Vi gick nog mer efter hur stabilt de satt och tror vi bytte vid 8 månader. Drar gärna ut på bytet ett tag till med Selina också, de sitter så otroligt mycket bättre i babyskyddet. I stolarna sitter de så upprätt (trots att vi haft stolar med möjlighet att ställa in lutningen) att huvudet tippar fram och det ser sjukt obekvämt ut. Dessutom tycker jag det är så behändigt att slippa väcka henne om hon somnar i bilen;)
  • septemberbarn08

Haha ni skriver om tänder och att era barn reser sig upp och sitter hur bra som helst. Precis som när våra andra barn var små lär Selina göra allt det där sist av allihop av barnen i samma ålder. Följer hon syskonens mönster kan hon inte sitta helt stabilt förrän vid 8 månader, krypa vid 10 månader, få tänder vid 11 månader och gå vid 16 månader. De var rätt "sena" med det mesta, utom språket. Sonen pladdrade 6ordsmeningar vid 18 månaders ålder.. och med tanke på hur mycket Selina "pratar" redan nu kanske hon blir lik;)

Tycker dock att hon redan nu tar sig fram lite.. förflyttar sig iaf litegrann när hon ligger på mage. Och försöker trycka upp överkroppen först och sedan ställa sig på knä men då far överkroppen ner i golvet igen. Inte lätt att få kroppen att göra som man vill;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?