Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Här kommer en kanske lite känslig fråga.. vad har ni för matkostnader hemma?

Vi försöker veckohandla, dels för bekvämligheten att ha maten hemma och slippa klura på mat varje dag men också för att när vi handlar för över 1000kr vid ett tillfälle får vi ett blöjpaket gratis.

Vi har helt enorma matkostnader här hemma trots att vi varje månad säger att vi måste dra ner. Får en klump i magen varje gång vi får utdraget från Ica:/

• septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-10-19 19:09:36 följande:

Har ingen aning vad vi betalar för mat. Antagligen ohyggligt mycket mer än vi borde. Min synd är två Linas matkasse i månaden vilket blir ca 1100 för sex middagar. Sambons (som är värre) är att han går och köper färdigmat varannan gång det är hans tur att laga typ, dvs var fjärde dag. Thaimat, pizza, sushi etc. 

5-6000 kan vara en vild gissning lite beroende på vad som ingår i "mat". Finns ingen som helst kostnadsplan i vår mathandling, ingen veckohandling eller någon form av struktur på det överhuvudtaget . 

Ja i utdraget från Ica är det ju ALLT vi handlat där men sen äter vi utemat för kanske 600/mån och handlar på Coop och macken också. Sammanlagt är det helt sjuka summor:/

Tidigare har vi inte brytt oss i och med att vi inte "lider" av det. Vi har ju råd att betala alla räkningar och barnen får allt de behöver (och allt de INTE behöver). Men nu börjar jag tröttna och känna att vi skulle kunna lägga pengarna på något betydligt roligare. Men vi vet ärligt talat inte vad vi lägger pengarna på och hur vi ska dra ner på kostnaden.
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-10-19 19:51:38 följande:

Om vi är allihopa hemma så är vi 4 barn och 2 vuxna. Det innebär att vi har väldigt stora matkostnader.

Vi sätter in 7000:- varje månad på ett matkonto som vi har varsitt visakort till. Det har hittills aldrig hänt att dessa pengar räckt så vi borde öka summan, men istället fyller vi på när det tar slut. Skulle tippa på att vi ligger på ca 9000:- i månaden...

Är det då BARA mat eller ingår det även toapapper, tandkräm/schampo osv?
  • septemberbarn08

Vi brukar ligga kring 10 000 på Ica men på det senaste utdraget (för september) var vi uppe i hela 12 400 kr.

Då är vi förvisso två vuxna och tre barn men Selina "kostar" ju inget ännu. Blöjorna får vi som sagt gratis när vi veckohandlar och någon mat är det ju inte på tal än (max 200kr/mån för några burkar).

Utöver ica äter vi som sagt pizza kanske 3 gånger/månad (=600 och handlar för kanske en tusenlapp sammanlagt på Coop och macken.

Så vi hamnade nog på 14 000kr i september viket ju är HELT åt skogen! Hur tusan ska man göra för att få ner matkostnaden?

• septemberbarn08

Ingen av oss snusar eller röker, aldrig gjort, så dit går inga pengar alls. Våra mataffärer är rätt små så leksaker och kläder finns det inget av (någon målarbok och nåt mjukisdjur bara) så dit går det heller inga pengar.

Matkasse hade varit jätteskönt men sånt finns inte här tyvärr:(

Jag planerar veckomatsedel utifrån vilka erbjudanden ica har. Är det extrapris på kyckling köper vi det och ser till att äta någon maträtt med kyckling under veckan. I veckohandlingen är det mat för 7 dagar och "basgrejer" som jag ser fattas (toarengöring, tvättlappar osv). Sen handlar jag om det är på extrapris.. som den här veckan var det 2 förpackningar fryspåsar för 15:- och då köper jag det även om det inte är helt slut än hemma.. just för att slippa köpa det till fullt pris sen:)

Veckohandlingen landar på 1000 kr ungefär så 4000 i månaden. Vilket innebär att vi handlat en massa annat skit för 8400kr under september. Men VAD?

Vi ska börja spara ALLA kvitton from 1a november för att försöka få någon koll. Vi lider som sagt inte egentligen av att ha ett så stort matkonto men pengarna skulle ju lätt kunna läggas på något roligare.

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-10-20 08:30:34 följande:

Det låter som en bra idé att spara kvitton och kolla.

Vi vet ju att våra matkostnader skjuter i höjden varannan vecka när alla barn är här, två nästantonåringar är ju inte små i maten direkt.

Nästa vecka när det är höstlov här kommer vi bara att ha Tage hemma, då blir matkostnaderna låga. Om inte jag och mannen lyxar till det ;)

Har förvisso en sambo som styrketränar 6h/vecka och väger över 130 kg så det är klart att han äter ju en del. Men då väger jag å andra sidan bara 48kg och äter ju inte RIKTIGT lika mycket och även barnen är små i maten så..

En del av kostnaden går ju till min laktosfria kost. Maten lagas laktosfritt till hela familjen men mjölk som dryck, fil/yoghurt, smör och sånt köper vi vanligt till resten av familjen och laktosfritt åt mig. Blir ju rätt dyrt om hela familjen ska dricka laktosfri mjölk för 18kr/litern ;)
  • septemberbarn08

Urk vilken dag det varit hittills (och än är det ju många timmar kvar tills kvällen).

Storasyster bara bråkar och skriker och suger all energi ur mig. Selina sover som vanligt dåligt och inatt har hon kliat sig i ansiktet hela natten och vaknade med prickigt och rödflammigt ansikte. Hon nyps och rivs och bits.. hon totalvägrar allt i matväg och istället för att gå framåt går det bara bakåt. Nu är det MAX två skedar av vad vi än ger henne. Amningen känns blä för nu bits hon heeela tiden.

Jag har dunkande huvudvärk och hjärtklappningen som jag känt av mindre ett tag har kommit tillbaka med råge!

När jag kände mig som mest trött och less och skulle hämta sonen på skolan var det en ungj*vel som sparkade en fotboll rätt på Selina. Hade kunnat strypa honom om jag inte varit så trött!

• septemberbarn08
    Lilj3 skrev 2015-10-22 16:42:21 följande:

Idag blir V 8 månader. Det firade han med att lära sig att klappa händerna. :D Han har gått upp dåligt i vikt men det hade jag räknat med då matlusten har varit katastrofal de senaste veckorna och han är superaktiv all vaken tid. En tand har spruckit igenom och nätterna han blivit lite bättre men är fortfarande några uppvak varje natt.

Vi ska äntligen köpa en större lägenhet i trappuppgången bredvid också. På våning 1 istället för våning 3. Börjar bli ganska less på att springa i trappor med en bebis som bara blir tyngre. Så skönt att få lite mer utrymme och nu kan vi leta hus i lugn och ro. Smidigt att flytta så kort bit också.

Härligt med flytt (eller ja du fattar vad jag menar;) ) känns ju galet förresten att en bebis i gruppen redan är 8 månader! Hur gick det till? Var det inte nyss vi satt och gnällde över förvärkar?
  • septemberbarn08

Vill ni inte läsa ännu ett gnällinlägg från mig får ni bläddra förbi det här för idag har jag bannemig inget positivt att säga :(

Jag går under av nätterna här hemma nu!! Miljoner uppvak varje natt bara för att hon ska snutta! Däremellan kan jag knappt somna om för att jag ligger och väntar på nästa uppvak igen och så får jag ont i hela kroppen för att jag ligger så dåligt och inte kan flytta på mig. Nätterna känns som en lång plåga och varje natt önskat jag bara att det kan bli morgon igen..

Hon biter mig så illa nu dessutom att högra bröstvårtan gör så ont att jag ligger ju vaken bara därför, för att det gör ont hela tiden hon suger. Syns inget sår men gör så ont att jag knappt kan klä mig:(

Hur fasen ska jag få bort nattamningen?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?