Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-07-24 12:46:47 följande:

Ja det känns igen.

Nu är sambons semester slut på måndag då han inte fick beviljat de resterande veckorna vår son har sommarlov. Så första veckan jobbar han helt sjuka arbetstider, 5.45-21 och kommer alltså bara hem för att sova. Och jag blir ensam med båda ungarna, fyraåringen som har stort behov av att komma ut och aktiveras och bebisen som har en gnällig period. Mamma och pappa ska dock låna stora några dagar.

Så jag bokade in mig på en grillkväll med några gamla vänner UTAN barn imorgon för att få en liten paus inför detta. Sambon sa ju iofs inte nej, men han gjorde ju inget för att dölja att han var ganska missnöjd med det upplägget och att det skulle bli skitjobbigt att vara själv med ungarna dessa timmar.

Alltid gnäller han om att bebisen bara vill ha tutte, fast jag kan inte påstå att det är nått jag har märkt, däremot har jag märkt att han alltid väntar den där minuten för länge med att ta upp henne, den där hon hinner gå från smågnällig till jätteledsen, och sen är hon förstås svår att trösta. 

Ska åka och försöka ha kul ändå, men det hade ju känts roligare och lättare om han hade haft en annan attityd till det... 

Jag vet inte vad han tror att jag gör med bebis när jag är med henne hela dagarna. Säg att hon äter med en timmas mellanrum (ibland mer) och att hon sover kanske 2 omgångar/dag. Det är alltså ett par timmar varje dag att försöka hitta på något annat med henne.. Då kan jag testa gymmet eller babysittern, annars är det bära som gäller eller gulla med henne i soffan eller så. Tar han henne sätter han sig i fåtöljen. Är hon inte nöjd med det vet han inte vad han ska hitta på. Bära orkar man väl inte?

Jag tycker det går rätt bra på dagarna med Selina och är egentligen inte less på tiden med henne.. men det hade varit skönt med en timme för mig själv just nu, det kan jag inte ljuga om. Han har så lätt att dra iväg på gymmet, fara och handla, gå ut på gården och pyssla osv och jag stressar ihjäl mig bara för en dusch. Skulle vilja färga håret i lugn och ro men det vet jag ju att det inte kommer gå. Skulle vilja ut och måla en stund på huset men det kan jag glömma. Bullbaket i förrgår gick rätt bra men när sista plåten skulle gräddas blev sambon less, då hade han haft henne en timme kanske.

Det är egentligen inte han som gör fel, det är egentligen JAG som är för mesig och får dåligt samvete när han ska ta hand om henne medan jag gör något för mig själv.
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-07-25 11:43:52 följande:

Nu har första tanden spruckit igenom för Tage, en vass liten rackare :) Dessutom helt utan varken feber eller dålig mage - skönt!

Jag hoppas nästan att Selina får någon tand snart (antar att mina bröstvårtor inte håller med haha). Hon dregglar något kopiöst nu och tuggar på händerna konstant.
  • septemberbarn08

Idag provade jag pumpa ur lite mjölk och tänkte att sambon skulle få ge henne medan jag färgade håret... att pumpa ur var inga problem, fick ut 100ml på ett bröst på 5 minuter och hade kunnat fortsätta ett bra tag till. Problemet blev bara att hon vägrade äta det:/ hon har tagit flaskan 3 gånger förut när vi gav henne ersättning (när jag hade de hemska såren och inte kunde amma) men nu gick det inte. Inga problem egentligen men tycker det känns skrämmande OM något skulle hända och jag måste iväg utan henne, kommer hon få i sig något då?

Utöver hårfärgningen har jag hunnit dammtorka, dammsuga och skura hela huset idag. Måste vara ett halvår sen allt det blev gjort samtidigt sist, haha. Har med andra ord haft en bra dag idag! Förkylningen hänger sig kvar och jag är bitter på jobbet som lovade utbetalning av mina semesterdagar den här månaden men så blev det inte.. men jag håller ändå humöret uppe och är tacksam att det är nystädat här hemma och att hårfärgen blev bra! Man får inte begära för mycket;)

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-07-25 21:42:56 följande:

Sådär var det för mig när dottern var bebis och jag ammade. Hon vägrade all form av vätska i nappflaska, bara brösten som funkade. Jag kände mig fruktansvärt låst!

Jag gillar egentligen känslan av att hon är beroende av just mig, att inget kan ersätta mig. När vi flaskmatade de andra barnen var jag ju mer "ersättningsbar", vem som helst kunde ju ta hand om dem då i princip.. nu är jag hennes allt och det njuter jag av men det är som sagt en skrämmande tanke att om något akut skulle hända så blir det besvärligt.

Sen hann jag faktiskt fantisera om att det kanske tom skulle funka att boka en klipptid snart och att om jag bara har pumpat ur innan så kan min mamma följa med och ta hand om henne och ge henne flaskan.. men så länge hon vägrar allt annat än äkta vara så är det ju rätt kört;) fast nu klarar hon sig minst en timme mellan målen så en klippning kan jag nog hinna med ändå när jag tänker efter:)
  • septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-07-26 07:26:59 följande:

Men snart kan du väl börja prova med lite mat? Det dröjer ju ett tag innan det kan bli så mycket att hon klarar sig på det, men det är ju inte evigheter kvar ändå innan pappan eller andra kan ge lite mat istället för ersättning/pumpat. 

Jo jag tänkte försöka helamma två månader till åtminstone och börja med nån smakportion sen. Egentligen vet jag inte om det gjort någon skillnad om hon tagit flaskan för jag är för feg för att lämna henne ändå.. trodde det skulle kännas lättare nu med tredje barnet men som det känns nu dröjer det nog länge innan jag har barnvakt.
  • septemberbarn08
    sommarstad skrev 2015-07-27 10:04:49 följande:

Sån är Vs farmor också. Alltid gå iväg med honom så han inte är inom synhåll. Nu brukar det gå bra men hon gjort så från första stund och oavsett vilket humör han har varit på. Ingen annan gör så. Hon har även tagit honom ur min famn när han varit ledsen vilket inte var poppis hos mig. Det var efter 3mån sprutan och hon skulle promt hälsa på fast jag inte var så sugen. Han blev grinig framåt eftermiddagen när hon kom och han hshahade behövt lugn och ro när han blev grinig och jag kunde inte slappna av i hennes närvaro och det gjorde det svårare för mig att trösta V. Kände som hon förminskade mig som förälder den gången och sen dess har jag haft riktigt svårt att ha henne hälsa på. Försöker nu alltid se till att även maken är hemma när hon kommer. Hon har även frågat om hon kan vara barnvakt redan vilket jag inte haft nåt behov av att ha. Eftersom han helammas och vill äta ofta är det mer jobb att se till att nån annan kan passa honom än att ta med honom när jag gör ärenden. Dessutom har jag knappt några ärenden. Vilket hon inte verkar inse.

Oj vad skönt det var att få klaga av sig lite. Jag har haft semester från svärmor nu i två veckor och kommer ha det i två veckor till. Riktigt skönt. Efter det hoppas jag att det kommer kännas bättre.

Ja visst är det skönt att få gnälla av sig här? Älskar den här tråden, haha ;)

Jag känner likadant inför barnvakt, att det är mer jobb att hålla på och pumpa ur och greja än att faktiskt ha henne med på det jag gör. Dessutom är det bara ångestladdat för mig att vara ifrån henne och jag oroar mig bara för hur ledsen hon eventuellt är så hur roligt är det att vara barnfri då?

Jag inser att Selina är kanske lite väl mammig just nu. Igår var äldre dottern lite ledsen (även hon är förkyld nu) så sambon fick ta Selina och jag stog och kramade storasyster en stund. Gick bra tills Selina såg att jag var med någon annan än henne typ, då blev det stora tårar. Vi är nog lika beroende av varandra är jag rädd.
  • septemberbarn08

Jag börjar känna mig rätt sliten av nätterna här hemma. Under dagarna klarar hon sig numera 2-3 timmar mellan amningarna och snabbäter på 5-10 minuter för att det finns så mycket annat som intresserar henne. Under nätterna däremot vill hon snutta hela tiden och det börjar tära lite på mig. Tror inte det är hunger som gör det utan det är nog bara närhet hon vill ha, kanske just för att hon inte ligger i famnen lika mycket på dagarna nu.

Vi har ersättning hemma och jag har funderat på att ge henne en slurk nån kväll för att kanske få sova lite (vore en dröm att få 2 timmars sammanhängande sömn nu). Men dels vet jag inte riktigt när jag ska ge henne det eftersom bröstet är det bästa sättet att natta henne på.. och ge ersättning först och sen prova amma lär nog inte gå med all den mjölk jag har nu, då lär hon nog bli överfull. Och sen känner jag lite rädsla för att ge henne ersättning och så kanske hon sover hur bra som helst och så ger jag upp amningen, som jag ju faktiskt älskar nu. Men sover hon bättre kanske jag börjar ogilla amningen för att det gör mig så trött nu av att inte få sova..

Å andra sidan är jag rätt säker på att ersättning inte kommer hjälpa eftersom jag som sagt är övertygad om att det inte är hunger som orsakar maratonamningen på nätterna.

På tisdag börjar sambon jobba igen, kvällsvecka dessutom. Jag vet inte riktigt hur jag ska klara tre barn själv just nu när jag är som en zombie hela dagarna, haha

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-08-02 20:18:57 följande:

När min stora tjej var runt 4 månader höll hon på sådär, bröstet skulle vara i munnen konstant nattetid. Jag sov i 5-minuterspass och var så trött på dagarna att jag bara ville gråta. Att fungera som mänsklig napp är fruktansvärt tärande, fysiskt som psykiskt. Har för mig att det blev aningen bättre innan jag sen lade ner amningen när hon var ett halvår.

Att jag står ut är väl för att jag tänker att det faktiskt inte är för evigt.. det finns ju ingen 15åring som snuttar på mammas bröst hela natten liksom;) det kan ju vara bättre redan nästa vecka och dessutom är hon enligt wonderweeks-appen fortfarande i en molnperiod så jag håller tummarna att det ger sig snart. Jag skrapar ihop nog med sömn varje natt så det är inte sömnbrist på så vis, men att bli väckt sjuttioelva gånger varje natt och aldrig få någon längre sammanhängande sömn börjar bli tungt.

Jag vill verkligen inte börja ge ersättning utan hoppas på att kunna helamma till halvåret.
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-08-02 20:13:18 följande:

För vissa verkar det kunna bli helt annat när mamman lägger sig i ett annat rum. Det är väl om de blir triggade av mjölklukten. Har ni provat det? Kanske kan vara en idé annars.

Även om hon inte äter på natten kan du ju amma övrig tid :)

Nej vi har inte provat det och jag vet inte om jag skulle klara det, inte än iaf. Helt sjukt vad vi är beroende av varandra hon och jag.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?