Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

W är inte ett dugg mobil, han kan varken åla eller krypa. Han har lärt sig sitta ganska stadigt och håller upp huvudet när han välter så att han inte slår i det, vilket är smart. Han kan klättra på mig och kuddar i soffan och ställa sig upp mot ryggstödet eller hålla i sig när han står på golvet, men han kan inte ens ta sig upp till sittande på egen hand. Han ligger mest som en fallskärmshoppare på mage och snurrar. Men det är rätt praktiskt för mig, jag behöver inte jaga än. Däremot är han väldigt verbal och har sagt favoritordet "mamma" i många månader, och en massa annat snack. Sen är frågan om han vet vad det betyder...

• Mimipig

Jag kom hem från tjejhelg i London igår och tog tillfället iakt att sluta amma. Jag hade med pumpen och pumpade lite varje dag, förutom igår, eftersom jag tänkte att någon gång måste jag ju släppa taget. Igår kom jag hem och W har inte ställt sig och borrat in huvudet mellan brösten som han brukar, så kanske har han glömt dem? Problemet idag är bara att vänster bröst gör så ONT! Det är värkande, hettand eknutir i det, mjölkstockning förmodligen, (höger brösyt är helt ok) och jag vet inte vad jag ska göra ? jag tänker att jag rider ut stormen och bara väntar. Om jag pumpar för att släppa på trycket så kommer det ju att produceras mer mjölk. är inte det ett Moment 22?

Jag känner mig helt låg också. Är det amningshormonerna som dragit? Usch, det här känns bara sorgligt.

• Mimipig
    SvanE skrev 2015-11-10 21:41:53 följande:
    Jag pumpade eller "drog ut" det värsta ur bröstet för att det inte skulle kännas som en stor knöl. Lättast var i duschen med riktigt varmt vatten så det inte gjorde så ont. Sedan hade jag thight sport-bh på mig dygnet runt förutom de små tömningarna och efter några dagar var det som små kulor kvar i bröstet som efter lite massage försvann. Lite tömning för att lätta på trycket tycker inte jag ökade produktionen alls. Den försvann snabbare än jag trodde. Lycka till även om det känns vemodigt nu!
    Tack! Jag tog till slut fram pumpen och lättade på trycket ikväll. Det känns fortfarande ont och ömt, men inte med samma hårda knölar. Må det gå väl! Det dumma är att en del av mig inte vill sluta amma än.... Men jag har ju bestämt.
  • Mimipig

Just hemkommen från BVC och en för tidig 8-månaderskontroll. (Det hade blivit knas med tiderna.) W är 73 cm och väger 9350 gram. Född 26/3. En ganska lång kille. Han dras däremot med sin första förkylning och nätterna är ett helvete nu.

• Mimipig
    septemberbarn08 skrev 2015-11-12 22:00:16 följande:
    Jag är rätt nöjd över att Selina inte tar sig fram än, fast jag står förstås samtidigt och hejar på henne när hon försöker krypa.

Tycker hon fastnat lite nu. Hon ställer sig på alla fyra och står och gungar men kommer inte iväg. Känns som att det är länge sedan vi sa att nu är det nog snart på gång men det händer liksom inte. Hon försöker resa sig upp också så fort hon har något att ta tag i men orkar inte dra sig upp riktigt, det är som att rumpan är för tung :P

Det är ju som sagt lite både och. Skönt att veta att hon sitter där man sätter henne men samtidigt längtar jag efter att hon ska börja krypa fram nu. Kanske framförallt för att jag minns stressen från omgivningen när våra andra barn inte kröp förrän de var 10 månader.
    W kan inte heller krypa. Han kan ta sig upp på alla fyra i soffan och sängen men han fattar inte att det går även på golvet. Men han kastar sig bara framåt på mage.
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-11-13 13:26:47 följande:

Idag har vi äntligen varit på bvc. 8,5 kilo och 71 cm. Fast jag tror att hon mätte fel på längden för i så fall har han typ inte växt alls på längden på två månader. Det var inte ordinarie bvc sköterska och vikarien är känd för att mäta fel.

Haha. Samma här. W blev kortare den här fången än förra.
  • Mimipig

En liten rapport: jag har inte ammat på tio dar, kände mig låg första veckan men nu är det lite bättre. Har fått pumpa lite varannan dag för att slippa värkande knölar, men nu är det bara en sån, ingen värsting. Igår sov w i eget rum för första ggn. Gick hur bra som helst. Nu hoppas jag på nya tider...

• Mimipig
    ebe91 skrev 2015-11-25 16:04:22 följande:
    Sista veckorna har sett ut såhär;

Somnar kring 21-22. Vaknar och äter kring 01:30-3:00. Sen sover han till ca 8-8:30. Bra nätter sover han i sin säng, är han gnällig under natten lyftar jag över han till oss. Inatt gnällde han lite vid 00:30, lyftade över han till oss och sen sov han till kl 8. Alltså INGE mat inatt !! Första natten han inte äter. Tyvärr låg han o snurra i sömnen en del så jag har inte sovit så bra. Egentligen hade jag kanske inte behövt ta över han till oss när han gnällde, men på natten tänker man inte så mycket utan gör det som är bäst för stunden. Så våra nätter är verkligen påväg åt rätt håll. För 1 månad sen åt han 2-3 flaskor per natt, sista två veckorna endast 1 flaska.
    W skrek och ville ha flaska minst en gång per natt. Vi vågade inte annat än att ge honom. Men så tog vi mod till oss och lät bli. Buffade bara i rumpan och han gav sig faktiskt och somnade. När han klarade natten på bara buff la vi honom i eget rum. Jag eller min man sov i hans rum de tre första nätterna. W kunde inte brytt sig mindre. Han sover sp mkt bättre ensam. Nu sover han oftast 20 - 07.30. Ok, ibland får vi gå in och buffa, men inte oftast. Halleluja! Mitt enda problem är att JAG fortfarande sover fjäderlätt och ligger och lyssnar efter ljud. Dumma mej.
  • Mimipig

Jag har slutat amma nu. Nu har sorgen över detta lagt sig och jag har packat ner alla gravid-amningskläder i källaren. Skönt! Mina utslag mellan brösten har äntligen försvunnit! Min hormonrand på magen är kvar. Någon mer? Har inte fått mens heller. Någon mer? Min värk i axel och knä är kvar. Någon mer?

• Mimipig

W är åtta mån och har sex tänder. Han biter i precis allting. Han har börjat ställa sig upp mot mina ben och i spjälsängen nu. Än har han inte ramlat bakåt och slagit sig, men jag förstår att det bara är en tidsfråga.

• Mimipig

Jag börjar jobba 50% i feb och 100% i april. Jag känner mig inställd på det, så det känns bra. Däremot har min man fått nytt jobb, och han kan tyvärr glömma pappaledighet i vår. Han skift börjar kl 14, så vi tvingas sätta W på dagis deltid i april. Må det gå väl. (Och må dagis gå med på det.)

• Mimipig

Grattis alla som är gravida igen! Jag har idag bokat tid för att sätta in hormonspiral. Skilda världar. Jag vill ändå skaffa ett syskon en dag, men inte än. Har just fått tillbaka kroppen och slutat amma. Vill vara "mig själv" ett tag först. Samtidigt som jag är lite stressad över min ålder, jag är 35, inte lastgammal för ännu en graviditet, men ändå, jag vill ju inte att tåget går utan att jag vet om det... Så jag tar nog ut den efter sommaren. Kanske. Någon som har erfarenhet av just hormonspiral?

• Mimipig
    tovemaja skrev 2015-12-07 22:32:13 följande:

Wow va fina septemberbarn! Så imponerad!

Mimmipig:tänkte som du... Längtar efter att vara "bara jag" innan jag ger bort kroppen igen... Men nu blev det såhär och det blir nog bra också tillslut!

LillLouise: ja.. Stök på nätterna från två barn... Hu! Ser inte fram emot det, har haft jättetuffa nätter med "bara" en... Men napp tar han inte och dagtorr tror jag han kommer vara tack vare babypottningen. Alltid något!

Laila: grattis! Då är vi tre! Kanske snart borde starta en egen tråd så man kan snacka tips och råd osv inför det som komma skall!

Det kommer att bli perfekt! Jag vet inte om jag gör rätt som sätter in spiral. Men jag hoppas att det blir bra det med. Stanna i tråden! Jag vill läsa...
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-12-13 14:26:14 följande:

Hur mobila är era små nu? W sitter och åker på rumpan eftersom han hatar att ligga på mage. Men att åka på rumpan och dra sig fram med armarna går sakta och han åker gärna till soffan och vill ha hjälp att komma upp på fötterna, när han väl är på fötterna så går han i sidled efter soffkanten. Helst vill han att jag håller i honom och gåtränar hela dagarna, när jag inte har tid med honom blir han ofta missnöjd.

W kryper snabbt som busen sen ett par v tilllbaka. Han ställer sig upp mot precis allting och går längs med bord och andra möbler. Och vill att jag ska hålla honom i händerna och gåträna. Jag blir lite matt över att han älskar sladdar mest av allt. Extremt krävande kille nu, som bara vill rycka i sånt han inte får. Han kan inte leka själv en sekund, då blir han sur och gnällig.
  • Mimipig
    snö 81 skrev 2015-12-16 06:30:23 följande:
    Då ligger våra på samma nivå vad gäller kommunikation.
    Jag har inte uppfattat ett enda ord även fast han surrar konstant. Han kan varken vinka eller klappa händer heller. Men igår stod han och dansade mot tv-bänken - såå jäkla söt!!
    W har sagt mamma sedan i somras. Nu säger han något som med god fantasi kan tolkas som pappa och titta. Han babblar mkt, growlar ännu mer och testar rösten i olika volymer. Han varken vinkar eller klappar händerna. Hans nya grej är att släppa saker på golvet från matstolen och titta över kanten var de landade.
  • Mimipig

Hur har era barn det med den SJ åttamånadersångesten? W är just nio månader fyllda och han visar inga tecken på att komma över sin mammighet. Förut satt han glatt i famnen på vem som helst, nu duger bara jag eller pappa, fast helst jag. Min mamma var barnvakt en stund i jul, men vi fick åka hem och ta över för han slutade inte gråta. När är den här fasen över?

• Mimipig

Ang mat så äter w i princip all burkmat och smakar glatt på vår mat, även sånt med mer smak, som vitlök. Han älskar gröt och ännu hellre fruktmos och banan. Däremot avskyr han välling. Vi kan blanda lite i bröstmjölksersättningen, men inte för mkt, då ratar han den. Vi har däremot inte orkat med att laga egna puréer eller låta honom äta själv, mest pga kladd. Vid vilken ålder anses de kunna äta själva med sked?

• Mimipig

Hej på er! Det gläder mig att se att ni är kvar några stycken! Och tänk att det vankas/kommit nya bäbisar redan!

Walter slog av en bit av en framtand igår. Han verkar inte besvärad av det, det var ingen stor bit, men nu ser han lite tokig ut - jag ska ringa folktandvården imorgon bitti, men jag befarar att man inte lagar mjölktänder? Så han får leva med sitt nya, skeva leende? Någon som vet? (Ja, jag känner mig lite ytlig som ens bryr mig om det estetiska. Men jag gör ju det.)

Kram på er alla!

• Mimipig

Åh, stort grattis!

Vi är i exakt samma sits som du KarinIngrid. Sonen fyllde två 26 mars.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?