Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

• Mimipig
    Mullan skrev 2015-04-24 23:19:26 följande:
    Hade skrivit jättelångt svar men det försvann. Ska försöka komma ihåg! Haha

Pumpade höger bröst först och där pumpade jag ut kanske 190. Hade kunnat fortsätta en stund men jag orkade inte mitt i natten så sen när det inte kom lika snabbt så fick det va. Sen så vågade jag inte pumpa mer på vänster eftersom att han inte hade ätit än då.

Vanligtvis så äter han sig mätt på halva vänstra bröstet och sen så pumpar jag resten och hela höger. Ammar sällan från höger då det bröstet ofta är mest spänt när ganska äta och då är det svårare för honom att få ett bra tag, och jag pumpar helst efter han har ätit så att jag kan tömma brösten helt.

Har väldigt hög produktion, och gör inget för att minska den. Säljer mjölken, god gärning+extra pengar att dryga ut mammapengen med ;)

Senaste leveransen var 6 liter på en vecka! Så här pumpas det en hel del.

Jag vet faktiskt inte hur länge jag pumpar utan jag pumpar tills det inte kommer mer liksom.

Men 60-110 är ju bra och du kan ju öka produktionen om du skulle vilja genom att tömma brösten oftare :) jag vet ju knte heller vad man bör göra utan kör på det som funkar bra för mig :D

"Rekordet" på höger bröst här är väl 230ml. Högst produktion i de bröstet ;)
    Imponerande! Jag har inte testat att pumpa mer än fem min/bröst, han vill sällan äta mer än de ca 100 ml jag får ut då åt gången, men nu börjar jag tänka att det borde arrangeras tävlingar i detta. Eller inte...
  • Mimipig
    Trollunge85 skrev 2015-04-25 10:58:29 följande:

Vägdag för mig. 78,5 kg, dvs jag har gått upp 2 kg! sen förra veckan. Suck...

Jag gick upp 0,8 kg förra veckan, men nu verkar jag ha vänt och är nere på 77,1, vilket är 100 gram från veckans mål. Finner dock ingen logik i upp eller ner, så jag tror mest på vatten. Min kropp är sladdrig! Jag har alltid varit fast, haft hög densitet liksom, nu är jag lööös! Fastar den till sig ned tiden, ni som gjort detta förr???
  • Mimipig
    ebe91 skrev 2015-04-26 09:58:14 följande:

Jaha, invägning idag! +0,5 kg, men det gör inget. Sambon låg med 40 graders feber tis-ons och sen på torsdag fick han halsfluss, så jag har fått ta hand om Bosse helt själv sen i tisdags (ville ju inte att sambon skulle smitta han). Och då gjorde jag det enkelt för oss, restaurangmat hela veckan. Igår var första gången vi lagade mat denna vecka o då blev det grillat, så inte konstigt att jag inte gått ner ett gram. Men nu är sambon inne på fjärde dagen med antibiotika, så nu får han allt hjälpa mig med B igen ;) tack o lov har B skött sig perfekt i veckan, han har somnat av sig själv vid 21-22 och sen sovit till 5-7 innan första amningen! Kvällarna har dessutom varit ovanligt bra, inget hysteriskrik! :)

Sover han 7 h i sträck??? Hur gör du???
  • Mimipig
    Trollunge85 skrev 2015-04-26 08:48:58 följande:

Blöjan har läckt hos oss i natt inte en utan två gånger. Tror den börjar bli för liten... För det problemet hade vi inte tidigare. Måste de växa så fort?

W verkar ha en optimal blöjrumpa - varken libro eller Pampers har läckt någonsin. Han har fortfarande stl 1. En månad gammal idag. Men han har fått problem med att bajsa, jag får ofta använda windi eller tops för att det ska komma ut. Min man har gett ersättning ibland på natten, jag misstänker att det är förstoppningsboven.
  • Mimipig
    ebe91 skrev 2015-04-26 15:37:51 följande:
    Jag har tvärtomt, bodys i 56 är alldeles lagom medan byxorna i 56 börjar bli alldeles får små ;p var samma när han växte ur 50, vilket han gjorde för flera veckor sedan... O pyjamasarna är också så små, eller korta i benen. Men hittar bara dubbelstorlekar (62-68) o dom är så himla stora...
    Bodys och byxor i 56 är perfekta just nu, men W är ju också ca 56 cm lång nu. Men jag fick lägga bort BB-pyjamasen m fötter i stl "nyfödd" efter bara två v. Vi har fått mest kläder i stl 56, så mkt att han knappt kommer använda allt, men sen blir det skralare i hans garderob.
  • Mimipig

Förresten - tack till dig, vem det nu var, som tipsade om Sleep Baby-appen. Inte för att W bryr sig så mkt, men JAG älskar att sova till ljudet av torktumlaren.

• Mimipig
    Mullan skrev 2015-04-26 23:45:02 följande:
    Va kul att den funkar lika bra :D lite smidigare att ha ljudet i mobilen än att vara bunden till en plats ;)
    Och inte så nyttigt för elräkningen eller miljön att okynnesköra torktumlaren varje kväll...
  • Mimipig

Kan man övergöda en bäbis med bröstmjölk i flaska? Jag vet att BVC säger att man inte kan amma för mkt, men jag fick för mig att jag hört att bäbisen inte har samma spärr när den blir flaskmatad utan äter tills flaskan är slut. Min man "tar till flaskan" så fort W gör ett ljud. Jag som är med W fler timmar/dag ser att det är inte alltid av hunger han skriker, utan av andra anledningar. Kan min man råka övermata honom med bröstmjölk i flaska?

• Mimipig

W har blivit sämre på att sova på natten, han vill inte somna i sin säng längre och han somnar inte längre om snabbt efter matning på natten. Är detta bara en del i hans utvecklingssprång som tydligen pågår, eller gör vi nåt fel tro? Vi har inte direkt fasta tider och rutiner.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?