Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mildamilda skrev 2015-04-23 22:53:09 följande:
    Aha jag läste amningsnapp och tänkte att du kanske lät den sitta kvar då för att veta vilken sida det ammades sist på... På tal om amningshjärna : ) hissen går inte ända upp om man säger så!
    Hahaha!

För min del fungerar otroligt nog Amningshjärnan bättre än gravidhjärnan. Tur är väl det, den var bedrövlig.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2015-04-24 00:10:55 följande:
    Vi har ju bara passerat det första utvecklingssprånget, och det tyckte jag stämde. Men den där klängiga fasen gick inte över... Nu är vi några dagar från nästa språng, så jag vet inte om det blir ännu värre då, eller vad som kommer hända. Spännande med denna ovisshet, ska man överleva eller inte - typ ;)
    Intressant. Det är ju klart att dessa små figurer inte är maskiner, men jag blev ändå förvånad över att han som var så enkel plötsligt fick attityd och började trilskas.
  • Mimipig
    Vikkan333 skrev 2015-04-24 07:47:51 följande:

Vilken nappflaska rekommenderar du och har du testat flera?

Jag har fyra st:

DrBrowns - mkt bra. Verkar bra för barnet, inte massa luft och kräk efteråt.

Medela - min favorit. Går lite snabbare än DrBrown vilket jag gillar, men utan att vara föör snabb.

Philips avent - helt ok. Inga konstigheter.

Nuk - går för fort och enkelt, trots att den ska vara antikolik. Kräk och frust.
  • Mimipig
    Mildamilda skrev 2015-04-24 08:09:36 följande:

Jag upptäckte för några dagar sedan att Isaks navel fortfarande vätskar, fast det är ju flera veckor sedan stumpen ramlade av. Nån mer som har så?

Det gör Walters också, jag tvättar den varje dag med ljummet vatten på tops. Helt normalt sa BVC. W är 4 v. Undrar hur den kommer se ut sen, det ser ut just nu som den kommer bli halvt utåtstående. Drar det in sig tro?
  • Mimipig
    Trollunge85 skrev 2015-04-24 08:15:18 följande:
    Vi har inte heller rutiner. Jag försöker läsa av om H är trött eller hungrig eller om det funkar med 5 min i babysittern. Dock har han börjat bli jobbigare nu. Vet inte hur mycket jag ammar dagtid nu för tiden. Han blir aldrig nöjd och jag får byta bröst flera gånger.

Han har ändå varit okej nattetid men nu har han problem vid fyratiden (fantastisk tid..) att somna om och mycket viftande och grymtande. Vanligtvis nöjer han sig med ett bröst på natten och somnar om och vi kan lägga honom på sin plats mellan oss men just där fungerar det inte. Till slut gav jag upp och lät honom somna tätt intill mig efter liggamning och sova vidare där. Jag fick inte jättemycket sömn med tanke på att jag oroade mig för att mosa honom men det var bättre det än att vi alla tre fick sömnen fördärvad.

Funderar på det här med utvecklingssprång. Grundar det sig på när de är beräknade? För isf kan det vara det han är inne i/på väg in i. Vi är ju beräknade med bara en dags skillnad även om de kom vid helt olika tidpunkter smile1.gif
    Ja, som jag fattade så var det bf som gällde, så våra borde vara väldigt lika. Men som med bf och allt annat går det väl inte att säga på dagen ändå, jag började märka att Walter blev annorlunda några dar tidigare än appen sa. Han har gråtit med tårar sen start och häst blicken typ från dag ett också. Men de senaste dagarna har har börjat le massor (för att uppväga nya angry babyn) och det är ju så rart. Jag vet inte om det är några svarsleended direkt, men de är många fler i alla fall och verkar hänga ihop med tillfredställelse.
  • Mimipig
    snö 81 skrev 2015-04-24 12:10:59 följande:
    Har kräkningar med flaska att göra?? Tage kräks jättemycket, vilket innebär massor med tvätt. Vi har kört med MAM antikolikflaskor sedan dag ett, kanske borde vi byta??
    Ingen aning egentligen, men jag tycker att jag märkt skillnad just när det gått för fort för honom, då bälgar han i sig och sen kommer det upp mer än med de lugna flaskorna.
  • Mimipig
    niobit skrev 2015-04-24 11:57:12 följande:

Vill bara skicka lite omtanke till er alla. Tänker på diskussionerna kring vikt osv. Förstår att det är peppande att komma i sin gamla form igen men ta det försiktigt och ta hand om er. Tänk på att kroppen nyss bärt och pressat ut en unge. Tänk alla förslitningar det inneburit. Har en vän som körde på efter förlossningen med bara enkla promenader och åtta månader efter förlossningen fick hon kryckor för att hon slitit ut kroppen.

Kram på er! ??

Skönt med antipepp! Jag kommer aldrig orka kasta mig in i nån hårdträning för beach 2015. Det blir barnvagnspromenader och lite skärpning på glass/godis/bullfronten, men inga totalförbud.

Blev glad i morse - vågen har vänt viktUPPgång till nedgång igen i alla fall. Utan några särskilda åtgärder.
  • Mimipig
    Misty W skrev 2015-04-24 09:05:58 följande:

Ser ut att rulla på här, jag har nog tyngst bebis med sina 5890g & 58,5cm (6 veckor på tisdag) haha

Min stora son va också stor, vägde 5085g 52cm när han föddes och är idag lika stor som som 9åriga syster (han är 6år) ser ut som jag knallar runt med tvillingar, vilket jag alltid velat ha ;)

Igår va lilleman hos mormor mellan 9:30-16 pga begravning för en kär vän som inte blev mer än 31år. Hade gått kanon men oj va bebis sjuk jag va när jag kom hem vid 18. Då hade mannen i huset övat på att vara ensam med 3 barn i 2 timmar, trodde jag. Men våra 2 stora hade dragit till kompisar efter dagis & skola & kom hem när jag kom. Hoppas att det går bra ikväll ändå.

Jag börjar jobba lite från och med ikväll. Inbokad även imorgon kväll & sen lite nätter. Bara på helger. Men den som avgör hur vida jag ska jobba & när är lille Elton & hans pappa. Vi har mål att nå, men inte på bekostnad av bråkiga mammor & pappor eller ledsna barn.

Ser att många av er har nån app för mamma träning. Vad heter den & är den bra?

Vad jobbar du med? Är det för att du vill jobba eller för ekonomins skull? Eller av annan anledning? Jag dömer inte, är bara nyfiken.

Jag fuskjobbar också lite, men bara för att jag är chef och lägger mig i och har projekt som andra inte har all koll på. Men det är helt frivilligt från min sida, och oavlönat.
  • Mimipig
    Mullan skrev 2015-04-24 04:14:05 följande:
    Hittade den inte men laddade ner baby tracker istället. Där kunde man fylla i bebisen sovtid, matning, pumpning osv :) den verkar riktigt bra!

Nu har Lucas sovit sedan 21.30, hoppat över första amningen. Han brukar vakna runt denna tiden och äta för andra ggn... Fick gå upp och pumpa ur ena bröstet och lätta på trycket på de andra, 230ml totalt. Tacka Gud för elektrisk pump :)
    Wow! 230 ml?! När jag pumpar brukar jag få ut ca 60-110 ml/gång. Då pumpar jag fem min/bröst i utdrivningsfasen på elektrisk pump. Är det lite lite? Borde jag köra längre? Byta fler ggr? Jag vet ju egentligen inte vad man "bör" göra, men på BB sa de att jag hade mkt mjölk. Men verkligen inga 230 ml...
  • Mimipig

Jag jobbar som journalist på en tidningsredaktion. Det är så roligt att få vara med i den här tråden och "träffa" mammor från så olika delar av landet och i olika yrkesgrupper som jag aldrig kommer i kontakt med annars. En ynnest. Fan vad likriktad min umgängeskrets är annars.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?