Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-02-18 13:20:19 följande:

Hallå! Jag har en fråga angående socker.

Jag har precis varit hos bm och min mage va runt 37 när person nr. 2 mätt(min bm fick det till 38)

Hon pratar då med läkaren som säger att jag måste göra en ny glucosbelastning. MEN!!!!!! Min stora fråga är då varför?! Jag har inte haft ett ända blodsocker över 6,8 (4.3-6.8) gjord en glucosbelastning i v.25 pga att sonen vägde 5085g. Det visade ingen avvikelse utan sockret va 6.2 efter dessa 2 timmarna. Jag har inga spår alls efter glucosbelastning i urinen.

Varför måste jag då utsättas för detta vidriga 1gång till 3 veckor innan snitt?

Bad dom att skicka mig på tv-ul eller be om tidigare snitt istället om dom oroade sig för stort barn, men pga planerat snitt så behövde man inte gjort ul och det fanns heller ingen anledning till att plocka ut honom tidigare just för att det är ett planerat snitt. Men då är frågan varför läkarens påmvc tycker att en ny belastning Ärö levandegör när det inte finns något avvikande? Ända är min stora mage. Inte gått upp nått nu heller sen en månad nästan.

Har någon fått göra en glucosbelastning bara för att? Eller har enat socker visat högt innan?

Är det någon som haft bra sockervärden men ändå fått diagnosen gravid diabetes vid en belastning?

Jag blev bara så ledsen över att behöva sitta på en stol i 2 timmar efter att ha druckit den där äckliga smeten på fastande mage.

Visst att det är viktigt att man vet om man har diabetes, men om inte då? Han blir ju inte mindre pga att jag är icke diabetiker.. Det är ju magen dom oroade sig över, inte sockret.

Skit dag!

Det där lät ju jättemärklig!

Jag har gjort belastningen två gånger eftersom min mamma har fått åldersdiabetes precis som min mormor också hade. Jag har aldrig haft ett dåligt värde på de vanliga kollerna hos BM och inte heller på belastning.

Om dom tycker att magen är stor kommer den ju inte att bli mindre oavsett om du har diabetes eller ej?!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-18 13:48:26 följande:
    Har läst samma sak, att bebisen dricker mer om fostervattnet är sött och därför får mer hicka. Stämmer nog här då jag försöker att INTE hålla tillbaka på sockret nu. Hade panik vid jul och kände att jag måste sluta med godis och dricka för bebisens skull.. då dricker jag kanske 2glas dricka/vecka och äter bara någon enstaka godis nån gång ibland. Men har däremot alltid 2sockerbitar i mitt morgonte och ibland lite socker på filmjölken så jag tänkte kapa bort det.. tills jag kom till barnmorskan och hade 2.0 i blodsocker bara en kort stund efter frukost! Insåg att högt blodsocker nog inte är något jag behöver bekymra mig över, jag kanske tom BEHÖVER äta lite sött ibland;)
    Oj, det var lågt.

Jag har fått lite dåligt samvete varje gång jag äter något sött, och i perioder blir det flera gånger i veckan. Men igår hos BM hade jag bara 4,4 i blodsocker så jag behöver nog inte oroa mig ändå.
  • snö 81
    laila88 skrev 2015-02-18 12:57:29 följande:
    Det sägs att tjejer har mer hicka än pojkar :) och om det är en flicka i min mage så stämmer det för min son hickade aldrig så här mycket :) Men det känns långt ner där bebisen har ryggen, som septemberbarn08 skrev tickande med några sekunders mellanrum :)

Kan va ren inbillning också men om ja äter sött är det vanligare att bebisen hickar också tycker jag :)
    Ja, det stämmer ju verkligen in på när jag väntade min dotter. Hon hade hicka jämt!

Denna gång har jag ju bestämt att jag väntar en pojke (?!), men om man går på hickan så väntar jag nog en tjej :) Ligger i soffan nu och känner bebben hicka för tredje gången idag...
  • snö 81

Känns som att alla gör sina sammanfattningar i veckan. Min BM har bara sagt att man brukar göra det, men inget om när... Men jag går ju till henne 1-2 gånger i veckan pga blodtrycket så jag ligger ju minst sagt utan för standardramen över besöken. Måste påminna henne så hon inte glömmer det, inte för att jag vet varför man gör det...

• snö 81
    linnis83 skrev 2015-02-18 14:30:06 följande:

Hej tjejer!

Har hängt i apriltråden hittills (beräknad 29/3) men har tjuvkikat på er ett tag och tycker ni verkar vara ett sånt härligt gäng! Hoppas det är okej att jag hakar på här?

Är 31 år och bor i Skellefteå, väntar mitt första barn så allt är nytt och spännande! = )

Idag har jag varit på kontroll hos bm och det konstaterades att bebis ligger med huvudet uppåt...! Tvärtemot vad jag har trott... Är i v 34+2 idag och den fick till nästa besök om ca 2 veckor på sig att vända sig, annars blir det vändningsförsök... Kändes lite jobbigt att den inte ligger rätt ännu, men jag hoppas att den hinner sno på sig... När har era bebisar vänt sig?

Gjorde även sammanfattning inför förlossningen, fast jag hade en annan bm än min ordinarie då hon var sjuk... Kändes lite konstigt då hon inte har följt mig eller ens träffat mig förut... = / Nästa besök ska jag ha ytterligare en annan bm för min ordinarie har semester....

Blev ett långt och lite gnälligt första inlägg det här, hoppas ni har överseende... = )

Välkommen!

Vi bor ju "rätt nära" varandra då, jag bor i Luleå :)

Vid båda mina graviditeter har bebisarna lagt sig med huvudet neråt vid v.27-28. Men jag har flera vänner som har lyckade vändningsförsök eller bebisar som har vänt sig själv i sista sekunden.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-18 15:08:46 följande:
    Vi ska göra det nästa besök så jag har inte gjort min sammanfattning än. Hade hon inte nämnt att den skulle göras i v36-37 (hela veckor när hon räknar, så 37-38 när jag räknar) under föräldrautbildningen så hade jag gått till det mötet själv (mannen är på jobbresa). Men nu flyttade vi på besöket till fredag nästa vecka istället för tisdag veckan efter för att båda skulle vara med. Så alla har inte gjort det än smile5.gif

Jag fick uppfattningen att man gör sammanfattningen för att diskutera igenom vad man tänker kring förlossningen och så skriver hon in särskilda önskemål som kommer upp i journalen så att förlossningspersonalen har det oavsett om jag skriver ett förlossningsbrev eller inte. Så jag tänker att det dels är för att prata om förlossningen med förväntningar och farhågor men också för att få in särskilda önskemål i journalen som jag antar ger lite mer tyngd för att bm skrivit in det jämfört med ett förlossningsbrev.
    Ok. Ett förlossningsbrev har en Noreabarnmorska lagt in i min journal för några veckor sedan. Det är en sån där speciell barnmorska som träffar rädda mammor för samtal. Men jag skiljde mig en aning från mängden eftersom jag är rädd för graviditeten och inte förlossningen...

Jag har ju gått 36 fulla på söndag så jag får väl göra sammanfattningen snart då
  • snö 81
    linnis83 skrev 2015-02-18 16:01:05 följande:
    Kul med en till norrlänning! = )

Hoppas också att bebis vänder sig själv. Ska testa att stå på alla fyra med rumpan i vädret och se om det hjälper... = ) Enligt bm kunde det ge bebisen lite mer plats så den kan snurra runt.
    Ja, det var ju också ett tips. Jag såg först framför mig att du skulle stå på händer ;)
  • snö 81
    linnis83 skrev 2015-02-18 17:35:22 följande:
    Haha, ja det vore ju en syn! = D Klarar inte det i vanliga fall så förmodligen inte heller som höggravid... = )
    Förmodligen inte ;)
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-02-18 19:46:04 följande:

Vet att det här med namn var på tapeten för ett tag sedan... Vi väntar en liten flicka och jag har nog läst topp tusen namn och tycker inte det finns något fint namn...och om det finns något så är det redan taget av någon närstående. Försöker intala mig att det bara är hormonellt och att fler namn kommer vara fina sen... Men det är svårt. Med sonen var det så självklart flera månader innan han föddes, hade trott att det skulle vara samma denna gång.

Hur har ni det? Har ni spikat, en shortlist eller känner ni som vi?

Vi började med en lista på ca 10 namn för varje sort. Min man svamlade mest så jag blev jättenervös att vi aldrig skulle kunna komma fram till nåt :)

Det hela slutade i alla fall med att vi för några veckor sedan blev helt överens om namn: Irma eller Tage.

Så nu återstår det bara att se vad som gömmer sig där inne och om det då känns lika självklart med namnen.
  • snö 81

Plötsligt händer det...

Efter ytterligare ett besök hos BM som tycker att det är dags att packa väskan så har jag helt plötsligt ikväll gjort det, vecka 35+3. Hade inga som helst planer på att packa såhär tidigt, men men...

Än så länge är det bara bebisens väska som är packad, men listan för min egen väska är klar och små reseförpackningar av toalettsaker plus gördel är införskaffade så det är bara att lägga ner i en väska sen.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?