Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-02-22 07:02:11 följande:
    Jobbigt! Kan du öka dosen av omeprazol? Vet att vissa tar två tabletter per dag. Hoppas att det bara är temporärt för att bebisen din trycker på magsäcken för tillfället eller liknande!
    Kan man göra det?! Kanske ska testa... Min BM sa annars att jag kunde testa kombinera med Gaviscon
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-22 07:19:01 följande:
    Min är också förjävlig nu.

Jag kör omeprazol och gaviscon, men det hjälper inte så värst!

I förrgår tog jag gaviscon strax innan jag gick och la mig, och det resulterade i att uppstötningarna var skummiga och mycket svårare att svälja ner :S

Igår försökte jag tajma in omeprazolen bättre, så jag tog den klockan 17, kanske lite bättre, men det kan lika gärna bero på kost eller slump.
    Skummiga uppstötningar låter inte lockande :) Vad tusan ska man hitta på för att överleva???
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-22 07:45:03 följande:
    Ja du... Hade man kunnat ligga på rygg så är det ju möjligt att bygga upp rygg och huvud med kuddar, men nu funkar ju inte det heller.

Kanske ska man vara mer noga med vad man stoppar i sig framåt eftermiddagen?

Hmm, läste just följande på 1177:

"För att få bästa effekten av PPI ska de tas 30 minuter före dagens första måltid oavsett när på dygnet besvären är som störst. Det tar en till tre timmar innan det börjar verkar och upp till några dagar innan det får full effekt."

Omeprazol är PPI.

Okej, då funkar inte min taktik att ta tabletten senare. :P
    Jag tar min innan middag eftersom jag läste att om besvären är som störst kvällstid kunde man ta den på eftermiddagen. Men man kanske ska byta taktik och se om det blir någon skillnad?!
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-22 07:41:55 följande:
    Jag har samma problem några nätter här och där. Halsbrännan är fruktansvärd, jag blir på så dåligt humör när jag mår skit.
    Samma här!! Och eftersom det påverkar nattsömnen blir ju inte humöret bättre direkt :(
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-02-22 08:47:20 följande:

Fråga: jag insåg just att vi inte äger någon nappflaska. Det bör jag ha va? Vad för sort? Jag vill ju amma, men i en drömvärld vill jag kunna pumpa ut mjölk och ge ersättning också, så även maken kan mata. Goda råd mottages.

Jag ska ju flaskmata och har köpt MAM anti kolik så jag hoppas att dom är bra :)

Om ditt mål är att amma till största del så behöver du ju kanske inte lägga ut en förmögenhet på en flaska.

Jag försökte ge flaska nån gång när min dotter var liten och vi hade bara nån enkel flaska från GeKå's och det funkade utan problem. Bara det att vi bara testade en gång när hon var pytte och var nöjd att det funkade. Nån månad senare skrek hon som en stucken gris oavsett om det var ersättning eller bröstmjölk i flaskan.

Fick råd innan av en erfaren mamma att ge flaska nån gång ibland för att ha den möjligheten om det behövs, men jag var så rädd att förstöra amningen så jag gjorde ju inte det, och det fick jag äta upp sen kan man säga :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-22 10:00:14 följande:
    Jag skulle också gärna donera mjölk om har tillräckligt. Enda nackdelen är väl att man bara kan donera tills barnet är tre månader, och då tänker jag att det tar en månad innan man får kläm på amningen och vet hur mycket mjölk man har.
    Mjölken är ju, för dom flesta, lite som tillgång och efterfrågan. Du kan ju pumpa eller amma igång en jäkla produktion, men det kan ju vara lite jobbigt sen när behovet av all den mjölken inte finns.

Min kompis som fick barn 3 månader för tidigt fick rådet att pumpa varannan timme direkt efter födsel. Bara det att en prematur äter typ 5 ml per mål i början och hon pumpade ut kanske 100 ml varannan timme. När hon insåg att den mjölkproduktion hon hade aldrig skulle matchas av bebisen hade hon ett jäkla besvär att minska ner produktionen. Hon såg ut som en mjölkstinn ko i ett antal veckor ;)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-22 10:38:40 följande:
    Men fy... Fick ni några tips och råd, eller var alla bara nöjda med att du var tvungen att amma? Jag ska fråga min bm på tisdag också.
    Om du ställer en fråga kring flaska hos BVC är min erfarenhet att man inte får något svar. Dom är så fruktansvärt fokuserade på amning så ställer man frågan hur man kan försöka införa flaska som komplement så får msn svaret att amning är bäst typ ;) Flera vänner till mig har "mörkat" på BVC att dom ger flaska ibland, bara för att slippa bli uppläxade. Synd att man ska behöva det...
  • snö 81
    Lilj3 skrev 2015-02-22 10:54:06 följande:

Inatt den 22/2 klockan 01.19 , ca 17 timmar efter vattenavgång och värkstart, kom äntligen lille Valter, 48 cm lång och 2800 gram tung. <3 Vi mår bra och får vara kvar på BB istället för patienthotellet eftersom han kom ut med hjälp av sugklocka. Nu väntar jag med spänning på nästa bebis i tråden!

Grattis till lille Valter!! När var han beräknad?
  • snö 81
    MirandaMay skrev 2015-02-22 11:09:03 följande:

Hej!

Får jag hoppa in här? :) har BF 5/3.

Grattis Lilj3!!! Vad fantastiskt!

Nu har jag inte läst så mkt i tråden, är det många förstagångsföderskor eller har ni barn sen innan?

Detta blir mitt fjärde barn. :)

Välkommen!

Jag väntar mitt andra barn, har BF 21/3
  • snö 81
    Lilj3 skrev 2015-02-22 11:03:26 följande:
    Tack! 12/3 var bf, så han kom nästan tre veckor för tidigt.
    Ja men då så, inte ett dugg avundsjuk :)

Jag har 4 veckor kvar så då beställer jag bebis till nästa helg då ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?