Lavish skrev 2015-02-23 11:29:08 följande:
Jo sonen är också väldigt mammig och brukar alltid märka direkt om jag är ledsen, har ont eller nått annat problem.
Är inte ett dugg orolig för att ha barnvakt i sig, han kommer ha det toppen hos mormor och morfar. (Nåja skulle det gå rejält åt helvete så att vi blir borta i veckor så blir det nog jobbigt för honom men då finns det antagligen värre saker att oroa sig för.)
Men skulle han hinna se att jag har ont och är rädd själv så är jag orolig att han kommer gå och oroa sig mycket för mig under tiden. Han brukar ha massor med frågor om allt och det blir nog inte så lätt för mormor och morfar att ge trygga och lugnande svar till en fyraåring om vad det är som händer med mamma om han blir rädd för min skull och jagar upp sig om det.
Förstår precis hur du tänker, att han ska bli orolig av att se dig må dåligt, ha ont eller vara rädd. Mindre barn har ju ofta väldigt lätt att få egna idéer om vad som händer och då bli rädd. Det sista man vill som förälder är ju ens barn ska bli rädd och orolig för om mamma mår bra.
Det är ju så svårt att veta hur man kommer att reagera när det drar igång. Jag blev ju igångsatt sist och var ju då hela förloppet på förlossningen. Skulle det få starta naturligt hemma denna gång så vet jag inte hur jag skulle ta det. Förmodligen skulle jag bli rädd eftersom att hemma finns ju ingen kontroll på hur bebis mår.