Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-02-02 11:32:22 följande:

Nu har jag 1000 ganska onödiga frågor om nån känner för att svara..

- vilken termometer använder ni?

-vad har ni köpt/ska köpa som tvål till babyn? Barn olja eller nått annat?

- vilka blöjor kommer ni att använda?

Jag har köpt tvål och barnolja från Weleda.

Blöjor blir Pampers till en början, sen får vi se. Gillar libero bättre när barnet är lite större.
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-02 11:34:16 följande:

Och köper ni mag droppar?

Jag har köpt Sempers magdroppar. Har hört att många ersättningsbarn kan få lite jobbigt med magen så jag tänkte att då är det bra att ha hemma, sen om dom kommer bli använda får vi väl se
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-02 12:14:26 följande:

Jag beställde nu på apotea.

Blev en örontemp (våran gick sönder för säkert 4år sedan)

Nagelfil, näsfrida + extra pack med filter, tvättkräm (ha vid blöjbyten hemma) näsdroppar och MAM napp 0-2mån.

Känner att det är dax att börja fundera på att knyta ihop säcken.

Blöjor är svårt. Älskade libro up&ägo (båda mina började använda dessa innan dom va 1år då dom hatade att ligga still vid bytet) men har för mig att med dottern så hade jag Pampers första månaderna.

Tack för era svar, men här är en ny fråga :)

Kommer ni som har egen bil att ha eran bebis i framsätet eller i baksätet? Vi har alltid haft i bak,men nu börjar vi bli lite många och kände att vi kanske birde ha den minsta fram. Har ringt bilmecken för pris på att koppla ur airbagen.

Med alla mina konstiga frågor så kan man ju undra hur jag lyckats med dom 2 barnen jag har, men eftersom den yngsta fyller 6år i april så känns det nästan som om jag är förstagångs mamma ;)

Jag känner mig lite likadan, dottern är drygt 5år och det känns som att jag inte minns hur det var. Vet ex. att vi hade barnolja till bad, men om vi använde tvål eller inte kommer jag inte ihåg :)

Men det ska nog gå bra! :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-02 14:23:03 följande:

Vad många som ska ha Pampers! Jag trodde Libero var bäst på småttingar, i alla fall flickor (har hört att de ibland läcker på pojkar).

Vi får väl prova båda här hemma :)

Jag tyckte Pampers var bäst första och andra storleken, efter det var Libero bäst.

Min dotter låg aldrig still på skötbordet när hon blev lite mer rörlig och då var Libero Up & Go oslagbara
  • snö 81
    Tussludd skrev 2015-02-02 15:14:49 följande:

Usch vad trött jag blir på att höra era historier om apotekare som lägger sig i!! Om en läkare har föreskrivit ett läkemedel så har de ingen rätt att skrämma upp er som kund, och ej heller lägga ansvaret på er. Om de är oroliga för att något är tokigt bör den förskrivande läkaren kontaktas av apotekaren för konsultation!

(Är själv förskrivare och kan bli tokig på vad apotekarna tutar i folk!) *gravidhormonerna gör sig hörda just nu*

I övrigt ska vi ha bebisen fram och har bilen på verkstad idag för att få airbagen urkopplad, har dock inte samma tur som du septemberbarn08 tror jag. ;)

Intressant att höra era åsikter om blöjorna, hade ingen aning om att det var så stor skillnad. Får väl prova sig fram till vad dom passar den lilla.

Fråga! Vad har ni för kudde? Hur tjock är den? Storlek? Var hittar ni bra påslakan och örngott? Jag har snart gett upp och funderar på att sy själv. Verkar ju inte finnas något standardmått?! Eller?

Jag har köpt en Pandakudde som ska vara bra mellan 0-6 månader. Efter det tänkte jag köpa en "vanlig" spjälsängskudde.

Jag skiter därför vi örngott ett tag
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-02 16:35:41 följande:
    Ja, de gillar visst att tycka till...

Jag har, precis som snö 81, köpt en pandakudde. Men även en vanlig spjälsängskudde och täcke på Ikea fast dessa kommer inte användas i början. De är rekommenderade från 12 månader, så jag vet inte riktigt vad de tänkt att man ska ha hela första året. Sovpåse?

Jag fick tips här i tråden om ett vanligt örngott med handduk i, och det funkar ju bra med babynestet, men inte ett helt år...
    Jag har köpt en filt och en pandakudde som jag tänkte ha från början. Täcke och kudde köper jag när den är ett halvår kanske, kommer inte vänta till ett års ålder iaf.
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-02-02 17:07:38 följande:

Libero blir det här, tycker Pampers luktade så konstigt. Och Weleda babyolja, ingen tvål.

Jag minns att några blöjor stank, men har för mig att det var Libero.
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-02 17:22:13 följande:

Tack för allas svar på alla frågor.

Jag ska alltså köpa till en rumptermometer till lillebror, jag klarar mig på olja eller ekologisk rapsolja.

Blöjorna är knepigt. Men det lutar mest pt libro då sonen hade det från start och jag tror att dom hade libro på sjukan. Men ska få en förpackning av en kompis så blir väl att pröva det märket.

Ska köpa magdroppar eftersom min lille blir ersättningsbarn.

Tror att jag blivit "hönsigare" med den kommande lille eftersom det dels va länge sen vi hade en baby hemma men också pga att barnen blivit så självständiga och att jag blivit äldre. Man körde mest på och gjorde det man trodde va bäst, vet att jag tyckte det va lite svårare och oroade mig lite mer när 2:a barnet kom. Kanske läser man för mycket och rör sig mer i barnmiljöer där alla tänkbara historier dyker upp.

Härlig sammanfattning! :)
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-02 19:47:01 följande:
    Fantastiskt, då kan dom växa till sig lite till.

Nu kommer det en fråga till ;) pysventil? Är det något ni köpt?
    Jag har fått en provförpackning med en pysventil, men det är inget jag har testat förut så jag vet inte. När dottern hade en fis på tvären hjälpte det att "tempa" i rumpan och det har väl samma funktion.
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-02-02 21:44:35 följande:

Behöver lite råd. Har ju haft sammandragningar på kvällarna sen säkert tio veckor tillbaka, men den senaste veckan får jag plötsligt mensvärk samtidigt. Värken sitter mest i ryggen men även lite i mage/ljumske. Värken är konstant så den kommer inte och går i takt med sammandragningarna men jag har ingen mensvärk när jag inte har sammandragningar. Något man ska kolla upp eller bara vanlig träning för livmodern?

Jag har börjat få konstant mensvärk under magen, i ljumskarna och bak på ryggen. För mig är det en ihållande molvärk under några timmar. Bara förvärkar i mitt fall, men jag har inte sammandragningar ihop med detta utan bara molvärk.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?