Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Sooli skrev 2015-02-03 08:44:56 följande:

Det där med blöjor är svårt. Är det någon som har erfarenhet av tygblöjor?

Vi tänkte köra på ekologisk olivolja till barnet vid tvätt och blöjbyten. Bebisar har så tunn hy att kemikalier kan komma in i blodet så tvättservetter kommer vi ej att använda. Mannen testade och göra egna vilket funkade bra.

Angående molande värk. Min BM tycker att det är värt och kolla upp om man är osäker för det kan vara urinvägsinfektion.

Jo, molvärk kan även vara uvi så mitt kiss är faktiskt på odling just därför :) Är allt grönt där så är det bara förvärkar.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-03 07:58:11 följande:
    Jag tänker lite tvärtom. Tanken är att vi ska ha bebisen i baksätet just för att jag (eller mannen) inte ska kunna ha möjlighet att reagera på bebisen när den skriker och få för oss att det går att lösa när man är ute på vägarna. Jag är rädd för att tappa fokus på vägen en kort (eller längre) stund för att försöka lösa krisen där och då och riskera att krocka. Inte för att det behöver inträffa men just nu är det så jag resonerar. När det väl är dags kanske jag resonerar annorlunda.
    Vi kommer också att ha bebis och en vuxen bak, men om någon av oss kör själv är det smidigt att ha bebisen fram för att kunna fixa med ex napp enkelt.

Dock kan jag inte ha bilstolen fram i min bil pga airbag. Eller jag kan, men det var jävligt dyrt!!!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-03 09:28:33 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av blöjor över huvud taget, men jag har inga planer på att ge mig på tygblöjor. Jag gillar visserligen tanken på att slippa engångsmaterial, men jag har fått för mig att de kräver lite mer av föräldern. Kan vara helt fel.

Att göra egna "wet wipes" är säkert jättebra! Öht är det ju skönt att ha koll på vad man har i och på kroppen. Speciellt när kroppen tillhör en bebis.

Jag har provat både olivolja och kokosolja på min egen hud, och jag gillade det inte. Men smaken är som baken, och på tvättservetter kan jag tänka mig både rapsolja och mandelolja. :)
    Jag har ungefär samma bild av tygblöjor, massa tvättande och pyssel. Säkert jättebra, men känns besvärligt!

Vi kommer köpa torra tvättlappar som är i papper. Dom blöter jag bara upp i vatten och det funkar toppen tycker jag. Har köpt ekologisk rumpsalva och mandelolja för eventuellt röd rumpa.
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-02-03 09:46:39 följande:
    Min barnmorska kollar som tur är för uvi vid varje träff. Annars hade jag absolut misstänkt det. Särskilt som jag bara får symptomfri uvi .
    Jag får ju lämna urin en gång i veckan när jag är in och kollar blodtrycket, urinen ger ju indikation på ev havandeskapsförgiftning. Eftersom jag haft lite lite protein i urinen senaste 5-6 gångerna nu så skickade hon iväg det på odling nu för säkerhetsskull, jag brukar nämligen kunna ha uvi som bara upptäcks vid odling.
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-02-03 09:37:05 följande:
    Jag ringde tillslut till förlossningen. Det känns ju inte som att något ska sätta igång (har varit så här med smärta en vecka ungefär) däremot funderar jag över om tappen påverkas något, men tydligen ser man ofta om tappen blivit påverkad genom att det kommer blod eller slem samtidigt. Något nytt för mig är att jag blir så illamående samtidigt som sammandragningarna. Jag som hade förskonats någorlunda från illamående under graviditeten. Trodde jag...
    Jag får också en illamåendekänsla när jag får molvärken. Mår inte jätteilla, men känner absolut av det.

Men som du skrev i ett annat inlägg, ett facit hade varit jättebra! :)
  • snö 81
    Kawinna skrev 2015-02-03 13:14:16 följande:

Var till läkaren idag. Hon tyckte inte jag hade mycket fostervatten, som bm sa förra veckan, och ctg-kurvan såg bra ut smile1.gif

Ska på tv-ul nästa vecka och beroende på det så får vi se om det blir igångsättning!

Vilken vecka är du i?

Jag fick ju lite vatten när jag väntade dottern, men det var ju först precis på slutet och sen när det typ var helt tomt på vatten blev jag igångsatt, men det var på 41+1
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-03 13:28:28 följande:

Tänkte lite på det här med att bajsa på sig under förlossningen. Jag har hört att en del erbjuder microlax (tror de gör det här), men har för mig att jag läst att man kan läcka ett bra tag. Har ni några erfarenheter av det här?

Det var då aldrig tal om nåt lavemang när jag födde dottern, trodde helt man hade slutat med det nu för tiden. Förr i tiden fick ju kvinnan lavemang och blev rakad där nere, men det trodde jag var helt borta - bägge delarna.

Jag har ingen aning om jag bajsade på mig när jag födde barn, dom är så proffsiga och van vid allt så man märker inte ifall det händer.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-03 14:37:57 följande:
    Jag är helt med dig. Varför öva på att sova dåligt? Det är väl nu det är som bäst att sova bra. Jag skulle säga att jag sov hela natten men det var inte djupsömn utan minsta lilla så vaknade jag till så det var inte precis kvalitetssömn. Dock är jag nöjd så länge jag kan somna om även om det blir väldigt ytligt. Hellre det än att vara helt vaken. Tror dock jag hade varit piggare på jobbet om jag fått sova lite mer djupsömn.
    Just nu är jag inne in en period då jag sover hela nätterna och kan somna om även efter kisspaus, men det är ingen bra sömn för mig heller. Drömmer massor och vaknar till hur många gånger som helst. När man vaknar känns det både som att man sovit hela natten, men samtidigt varit vaken hela natten :)

Jag hade också gärna laddat upp med ordentlig kvalitetssömn än detta...
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-03 14:51:37 följande:
    Jag gillar också tanken med tygblöjorna men det verkar bara vara meckigt. Har en kompis som kör med det och jag vet inte hur många märken hon har gått igenom bara för att hitta någon sort som inte läcker. Tror hon äntligen hittat en sort som funkar med färre läckage än tidigare (tog väl två-tre månader) men sen vet jag inte om det är för hennes bebis har blivit äldre och kanske lite mer i storlek med blöjorna eller om det verkligen blev rätt märke till slut. Det kändes som hon fick lägga ner mer tid på att testa olika märken än vad man generellt gör med engångsblöjor. Så jag kommer köra på pampers eller libro eller vad som funkar bäst.
    Det lät även dyrt att prova sig igenom alla olika märken, tygblöjor är inte såå himla billiga i inköp vad jag kunnat se. Såklart billigt på sikt, men inte om man får köpa alla sorter för att hitta rätt...
  • snö 81

Nu jäklar ska jag sy en filt!! :)

Det orangea är velour och det andra är sån stretchig bomullsjearsey.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?