Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tack alla för ni delar med er hur era bebisar sover.

önskar att jag hade haft en bedside crib, verkar vara så smidigt. Men vi har makens gamla spjälsäng och vi tyckte det var dumt att köpa en ny spjälsäng när det fanns en. Vi hade först min gamla vagga (släkt vagga) men den hade i tvrum mer så där sov han bara dagtid.

För en månad sen hade jag inte haft nåt större problem med att börja vänja V vid spjälsängen. Då ville inte maken för att han tyckte det var så mysigt att samsova. Sen han började bli sparkad på nätterna så tycker han inte är så mysigt längre :p Då åt Ville 1-2 ggr per natt men de senaste nätterna har det hänt nåt. Han vaknar flera gånger och vill ha mat. Jag känner att jag ändå får förlite sömn så störs maken nån natt kan han gå och lägga sig i extra sängen i Vs rum.

Nu är V säkert bara i nån period och det blir säkert bättre snart. Om jag minns rätt hade han en sån här period tidigare också. Även på dagarna äter han oftare. Maken tycker att vi kanske ska lägga till ersättning eller gröt för att V ska bli nöjd längre period. Vi ska till bvc imorgon så tänkte rådfråga där. Han är 4 månader nu.

• sommarstad
    ebe91 skrev 2015-07-19 20:48:33 följande:

Han äter säkert bara mer för att han är i en tillväxtperiod och behöver öka upp mjölkproduktionen. Första månaden åt B 2 ggr/natt, sen i två månader åt han 1 ggr/natt o sista månaden och speciellt sista veckan äter han mycket oftare och sover mycket sämre. Provade med ersättning för ngn kväll sen, 2 timmar stod han sig på det så inte hjälpte det då mig iaf.. Så jag fortsätter amma när han vill, känns enklare att amma ofta ett tag än att behöva hålla på med någon flaska för våran del. Huvudsaken är ju att de följer sina kurvor! :)

Just nu skulle 2 h vara en dröm ;) Han äter 1 h i timme men det blir framför allt morgon och kväll oftare. Jag blir väldigt bunden och det är därför maken tycker vi ska fundera på att ge honom nåt mer. Inte för jag klagar men han tycker det är viktigt att jag får lite frihet (hinner aldrig mjölka ur eftersom han äter så ofta). Nog klarar jag mig några månader till men samtidigt skulle det såklart vara skönt att ha nåt mer han blir mätt av. Får se hur han går upp i vikt och vad bvc säger.
  • sommarstad
    sommarstad skrev 2015-07-19 22:16:40 följande:

Just nu skulle 2 h vara en dröm ;) Han äter 1 h i timme men det blir framför allt morgon och kväll oftare. Jag blir väldigt bunden och det är därför maken tycker vi ska fundera på att ge honom nåt mer. Inte för jag klagar men han tycker det är viktigt att jag får lite frihet (hinner aldrig mjölka ur eftersom han äter så ofta). Nog klarar jag mig några månader till men samtidigt skulle det såklart vara skönt att ha nåt mer han blir mätt av. Får se hur han går upp i vikt och vad bvc säger.

Haha hur skriver jag! 1ggr i timmen ska der vara ;)
  • sommarstad

SvanE: Låter som en perfekt möhippa. :)

När är bröllopet?

• sommarstad

Var på 4 mån kontrollen idag. Skulle haft den förra veckan men eftersom vår bvc-sköterska fortfarande hade semester då tyckte jag att det kunde vänta en vecka. Lättare att rådfråga med nån som varit med från början.

Han väger 6090 g och är 63 cm lång. Följer sin kurva jättebra och sköterskan sa att han säkert äter mer för att just kunna följa sin kurva. Finns inga behov för honom att äta ersättning, eftersom han följer kurvan, men för familjens skull kan det vara skönt att byta ut nåt mål då och då. Får se hur vi gör. Vi kommer iaf inte byta ut ett mål varje dag utan blir i såfall nån gång då och då.

• sommarstad

Vi hade också en toppenkväll igår. Var bjudna på middag hos våra närmsta grannar. Vi flyttade in i huset för två år sedan och hela tiden tyckt att grannarna är väldigt trevliga. Både mannen och min make gillar att bygga och har hjälpt varandra när det behövs ett par extra händer men vi har inte umgåtts tidigare. Vi blev riktigt glada av inbjudan och hade en riktigt trevlig kväll. V var hur snäll som helst och när han blev trött somnade han i min famn och hade inga problem att ligga så medan vi forsade sitta och prata.

• sommarstad

Har ni några böcker att rekommendera för våra små?

V gillar när man läser för honom och titta på färgglada bilder. Helst vill jag ha böcker på rim.

• sommarstad
    Kpax skrev 2015-07-27 00:33:49 följande:

Kan tillägga att det går bra om folk kommer hem till oss, tills farmor och farfar bär iväg henne och ska titta på blommorna i hennes rum eller nåt (varför ska de prompt umgås med henne utom synhåll? Insåg nu att det är så).

Sån är Vs farmor också. Alltid gå iväg med honom så han inte är inom synhåll. Nu brukar det gå bra men hon gjort så från första stund och oavsett vilket humör han har varit på. Ingen annan gör så. Hon har även tagit honom ur min famn när han varit ledsen vilket inte var poppis hos mig. Det var efter 3mån sprutan och hon skulle promt hälsa på fast jag inte var så sugen. Han blev grinig framåt eftermiddagen när hon kom och han hshahade behövt lugn och ro när han blev grinig och jag kunde inte slappna av i hennes närvaro och det gjorde det svårare för mig att trösta V. Kände som hon förminskade mig som förälder den gången och sen dess har jag haft riktigt svårt att ha henne hälsa på. Försöker nu alltid se till att även maken är hemma när hon kommer. Hon har även frågat om hon kan vara barnvakt redan vilket jag inte haft nåt behov av att ha. Eftersom han helammas och vill äta ofta är det mer jobb att se till att nån annan kan passa honom än att ta med honom när jag gör ärenden. Dessutom har jag knappt några ärenden. Vilket hon inte verkar inse.

Oj vad skönt det var att få klaga av sig lite. Jag har haft semester från svärmor nu i två veckor och kommer ha det i två veckor till. Riktigt skönt. Efter det hoppas jag att det kommer kännas bättre.
  • sommarstad
    Mimipig skrev 2015-07-27 12:24:27 följande:

Jag hakar på gnället. I natt har W väckt mig för att äta minst tio ggr! Två-tre ggr är normalt. Han har bara snuttat lite varje gång och sen somnat. Kul för honom, men jag är helt slut. Det är så han käkar dagtid också - äter lite, leker och blir inte komplett mätt, för han vet ju att jag finns tillgänglig. Åtgärdsförslag? Sätta stränga tre-timmars-mål och hålla mig till det så han lär sig att äta ordentligt varje gång?

Vilgot var så för nån vecka sen. Vaknade extremt ofta men han åt varje gång så det var inget snuttande. Nu har gått till baka till 2-3 ggr per natt men fortfarande ofta på dagarna. Men han har alltid gjort då han är en småätare. Så det verkade vara nån fas för honom.

Testade förresten ersättning ikväll men det var ingen hit. Ska testa imorgon igen men på hungrande mage. Nu hade han ätit en stund innan. Han åt även efteråt men tänker att det kanske är lättare att acceptera om han är hungrigare än idag.
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-07-27 11:11:21 följande:

Ja visst är det skönt att få gnälla av sig här? Älskar den här tråden, haha ;)

Jag känner likadant inför barnvakt, att det är mer jobb att hålla på och pumpa ur och greja än att faktiskt ha henne med på det jag gör. Dessutom är det bara ångestladdat för mig att vara ifrån henne och jag oroar mig bara för hur ledsen hon eventuellt är så hur roligt är det att vara barnfri då?

Jag inser att Selina är kanske lite väl mammig just nu. Igår var äldre dottern lite ledsen (även hon är förkyld nu) så sambon fick ta Selina och jag stog och kramade storasyster en stund. Gick bra tills Selina såg att jag var med någon annan än henne typ, då blev det stora tårar. Vi är nog lika beroende av varandra är jag rädd.

Älskar också denna tråd :)

Jag blir stressad när jag är iväg. Jag vet ju att om han sover bär jag åker så vill han ha mat så fort han vaknar. Om han inte sover kommer han antingen bli hungrig eller trött och blir han trött måste han få mat för att komma till ro. Igår skjutsade jag hem några kompisar som bor 10 min bort. Var alltså borta i 30 min och V hann såklart bli hungrig trots jag gav honom mat innan. Nu "lurad" maken honom genom att ge banan i sin smaknapp och då blev han nöjd. Maken vet ju knep som gör att jag kan vara borta ett tag men att låta nån annan vara barnvakt redan är nog ingen av oss redo för.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?