Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag är uppväxt i en håla i Värmland. Där var vi väl 10 000 i hela kommunen men det fanns två ica, Konsum ett antal pizzerior, en klädaffär och så en lekssaksaffär. Tyckte det var för litet. Handla gjorde man i Karlstad. Flyttade sedan till Örebro och det var kul de första åren men usch så jag vantrivdes de sista åren. Det var för stort för mig helt enkelt. Nu bor jag i en småstad med 30000 invånare. Allt som man behöver finns, så som hm,Lindex öob, biltema osv. Flera fik finns liksom restauranger. Samtidigt har vi nära till natur då vi bor vi granne med två naturreservat. Dessutom har vi nära till vatten (vilket är viktigt för maken som är uppväxt vid värnen). Vill vi handla nån annanstans typ ikea så finns både karlstad och Örebro inom 1 h bilväg.

Ska faktiskt till Karlstad idag. Mina föräldrar bor där numera och jag ska hälsa på dem och passa på att shoppa lite kläder till mig när mamma kan vara med och hålla ett öga på V.

• sommarstad
    snö 81 skrev 2015-07-08 10:51:45 följande:

Jag pluggade på universitetet i Örebro ett tag och tyckte att den stan var jättemysig. Kändes på nåt sätt som en småstad även fast det är relativt stort. Men jag är en riktigt stadsmänniska har jag kommit fram till. Jag växte upp i en by med ca 800 innevånare och sedan flyttade vi till ett lite större samhälle, men som fortfarande bara hade ca 7000 innevånare. Det är verkligen inget för mig! Alla känner alla och det skvallras som tusan. Efter det har jag bott i lite större städer, mellan 70 000-150 000 innevånare, och då trivs jag. Lagom stort och lagom anonymt typ :)

Jag flyttade till Örebro för att plugga och under de åren var det jättebra att bo i örebro. Hann testa lite olika områden, började i Brickebacken sedan sörbyängen och till slut campus (stjärnskruvarna). :) Efter att vi pluggat klart så blev jag och sambon kvar några år och det var då hade jag hunnit tröttnat på både bo i lägenhet och Örebro. Nä jag är verkligen en småstadsmänniska så jag har hittat rätt. Skulle i sig kunna tänka mig att bo lite mer i utkanten så det blir lite mer "på landet-känsla".
  • sommarstad

SMA87 spännande med ny vagn! Du får ge en recension sen :)

• sommarstad

Måste tipsa er om en app, Runbit. Det är en app för löpning egentligen. Den har tre lägen. Det första är att samla stjärnor, då hämtar den via gps karta över området och lägger ut stjärnor på kartan. Sen är det bara att springa (eller mitt fall promenera med barnvagnen ) dit en stjärna finns och sedan vidare till nästa. Perfekt för mig som hade börjat tröttna på att gå på gatorna här omkring. Det blir både nya turer och jag blir motiverad att gå lite extra bara för att få en stjärna till.

Sen finns det två till lägen som jag tror passar till löpning. I ena ska man fånga djur ( antar att de rör sig till skillad från stjärnorna). Sen är det ett läge där man blir jagad av monster (lite som pacman tror jag). De två lägena kostar 9-10kr/ st medan stjärnläget var gratis.

Jag har Android men tror det iaf fanns till iPhone också. Ville bara tipsa er eftersom det gör mina promenader både längre och roligare :D

• sommarstad
    snö 81 skrev 2015-07-12 19:52:08 följande:

Hur tätt är stjärnorna? Tyckte 10 st på 2 km lät mycket. För att peppa till ännu längre promenad skulle jag nog vilja ha dom med lite avstånd mellan.

Jag fick äntligen till en promenad idag - 4,7 km i (nästan)soligt väder :) Så jäkla skönt!!!

Man kan ställa in nivå på hur täta de ska vara. Jag tog 27 st på 1h och 5,3 km idag, då hade jag på avstånd S ( finns M, L och XL också).
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-07-12 19:52:08 följande:

Hur tätt är stjärnorna? Tyckte 10 st på 2 km lät mycket. För att peppa till ännu längre promenad skulle jag nog vilja ha dom med lite avstånd mellan.

Jag fick äntligen till en promenad idag - 4,7 km i (nästan)soligt väder :) Så jäkla skönt!!!

Man kan ställa in nivå på hur täta de ska vara. Jag tog 27 st på 1h och 5,3 km idag, då hade jag på avstånd S ( finns M, L och XL också).
    Kpax skrev 2015-07-12 19:32:52 följande:

Jag tog tio stjärnor, det blev en promenad på drygt 2km, sen började det regna. Jag ska testa de andra funktionerna också, man kunde prova fyra minuter utan att behöva köpa. Undrar om monster-funktionen gör att man springer som att man vore jagad av en geting, skulle se rätt roligt ut.

Jag måste också testa de andra funktionerna. Kan tänka mig att det ser ut lite som att bli jagad av en geting. :D
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-07-13 09:04:52 följande:

Vi hade äntligen en bra natt! Bara två uppvak! Yeeeay!

Denna vecka är kul, idag firar vi tvåårig bröllopsdag och på lördag är det Folke-fest! Ska bli kul men lite pirrigt eftersom jag ska både läsa dikt och sjunga... Och någon sångfågel är jag verkligen inte i vanliga fall!

Grattis på bröllopsdagen! Kul att det är dags för Folke-festen. :)
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-07-13 13:00:13 följande:

Har ni något tips för hur jag ska få Selina att acceptera vagnen? Absolut enda gången jag kan gå nu utan att hon gråter är när hon sover sin förmiddagslur, då sover hon när jag lägger ner henne.. annars bara gråter hon:( har testat med babynestet i liggkorgen men det hjälper inte. Idag testade vi ha sufletten en bit ner så hon såg oss bättre men det hjälpte inte heller. Hon är ju nöjd i bilstolen om man åker bil eller om man bär på den så det kan ju inte ENBART vara för att hon vill vara nära?

Varit på marknaden idag och fick bära hela vägen dit, hela tiden där och hela vägen hem. Testade amma där men det gjorde ingen skillnad, varje gång vi testade lägga ner henne grät hon och det känns fruktansvärt:(

Har ni testat sittdelen? De är oftast mer öppna än liggdelarna så hon kanske gillar det mer. De flesta går ju att ta ner till helt ligglägge men i hennes fall kanske man vill ta den lite längre upp så det påminner lite mer som bilbarnstolen. Det är bara en tanke, det kanske inte gör nån skillnad.
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-07-13 21:05:54 följande:

W har börjat säga ifrån att ligga ner när han är vaken. Men vi har ryggplatta i liggdelen (emmaljunga vagn) så jag fäller upp den och bäddar upp med filtar på sidorna så han kan sitta med och se. Sen älskar han att leka med grejerna som hänger i sufletten. Du kanske kan hänga favoritleksaken eller någon färgglad grej så hon kan leka i vagnen?

Jag har en emmaljunga och hade ingen aning om att de fanns en ryggplatta. Nu har jag hittat den (köpte den begangnat) och jag misstänker att den kommer bli väldigt uppskattat hos en liten gosse. :D Han sover gärna i vagnen men när han väl vaknar så tycker att det är så trist att bara ligga där.
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-07-13 23:39:14 följande:

Ryggplattan är supersmart idé. Jag gillar att W kan sitta och ändå ha liggdels locket på sig. Om vi kommer iväg på någon semester så tar vi bara vagnen och lämnar säng och babysittern hemma, vi klarar oss med liggdelen och Ryggplattan.

Verkligen jättesmart. Var precis ute och gick. Han sov fram tills vi kom hem igen och då fällde jag upp ryggplatta och man såg hur han lyste upp när han helt plötsligt fick sitta och titta på omvärlden.

Idag blir han förövrigt 4 månader och vi ska fira det med lite banan i eftermiddag. Ska bli spännande att se vad han tycker :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?