Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Helgen har varit full med besök. På lördagen var en gemensam vän från Örebro här och sen dök även barndomsvänner till maken upp. När alla åkt kom kompisar som bor i stan för att grilla.

Igår var det födelsevikt för mig så då var det fullt med släkt på besök. Detta har gjort att det varit mycket fika och lite promenader. Men trots det visade vågen visade nedåt. Vägde idag 90.6 och då vägde jag 76 innan jag var gravid. Mitt första mål har varit att gå ner under 90 strecket och det är snart avklarat :)

• sommarstad
    Mullan skrev 2015-04-20 12:39:12 följande:

Ligger o myser med denna killen nu när storasyster sover middag. <3 en månad idag!

Vilken söt kille! Snygg tröja han har :)
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-04-20 12:35:52 följande:

Idag blev det ingen långpromenad för mig tyvärr. Har känt mig lite småsnuvig hela helgen och inatt när jag matade T hade jag ordentligt ont i luftvägarna och en jobbig hosta. Tänkte att set är bäst att vila idag och hoppas jag är ok imorgon. Blev bara en lugn promenad till affären, totalt kanske 1,5 km...

Du får krya på dig!
  • sommarstad
    Misty W skrev 2015-04-20 15:33:00 följande:

Va ni är duktiga!

Gymmet är min stora skräck så i ren ångest tröck jag i mig en förpackning kakor med choklad bitar i. Men får se hur trött jag är ikväll ;)

Får man vara med i vikt utmaningen fast man är lite efter?

Såklart du kan vara med :)
  • sommarstad
    Mullan skrev 2015-04-20 13:59:30 följande:

Tack!:) tröjan/koftan är från newbie kappahl :)

Newbie har mycket fint. :)
  • sommarstad

Jag är inte avundsjuk på er som inte får mycket sömn. Jag sover mellan 8-10 h per dygn och då allt på natten/morgon. Har därför inga behov att sova på dagen.

Jag skulle vilja få igång pumpadet då det skulle vara skönt att veta att det finns mat hemma som maken kan ge. Men får knappt ut nåt fast det finns mjölk i bröstet. Är dock andra dagen jag provar med handpumpen (mam) så kanske får ge det lite tid. Maken sa att vi alltid kunde ge honom ersättning de få gånger jag är iväg men tycker det är så onödigt iaf jag ändå har mjölk i brösten. Får kämpa under dagen annars får vi åka och köpa ersättning ikväll. imorgon har jag tid hos frissan och för makens skull är det bäst att ha mat hemma annars blir det nog en skrikfest iaf han inte lyckas få V att sova hela tiden.

• sommarstad
    Trollunge85 skrev 2015-04-22 15:47:47 följande:

Jag skulle också vilja få igång det. Ska testa ikväll och imorgon för på fredag är jag bjuden på en disputationsfest och även om H är välkommen tror jag det är bättre för honom att vara hemma med pappa. Vi har också ersättning som reservplan men det hade varit bättre om jag kunde pumpa. Där finns ju jättemycket mjölk. Sitter och dricker en massa vatten för att underlätta.

jag ska också försöka att dricka mer. Har kommit på att jag slarvar med vattnet. Mycket eftersom lillen somnar på mig och då vill jag inte lägga undan honom eller resa mig med risk att väcka honom. Ofta har jag då glömt bort innan att ställa fram vatten innan. Är dock duktig att alltid ha med mig vatten på promenaderna (även om jag säkert borde ha med mig mer). Men idag så ska jag se till att dricka riktigt ordentligt för att hoppas att det hjälper till pumpadet.
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-04-22 16:31:32 följande:

Jag försöker att ha en sportflaska med vatten, så det är lätt att dricka i farten och med en hand plus att det inte gör något om den tippar. Jag dricker minst en flaska varje natt och har alltid med mig en flaska på promenaden.

På natten har jag också sportflaska och på promenaderna men på dagarna hemma glöms den bort.
  • sommarstad

Testade att pumpa samtidigt jag ammade och helt plötsligt fick jag ut 50ml utan större problem. Dock var det svårt att klara av att se till att V hade bröstet samtidigt. Vilgot brukar dessutom få raseriutbrott efter han ammas en stund. Han äter och skriker om var annat. Då fick jag ge upp pumpning.

Har nån samma problem vid amningen? Alltså att det skriks i samband med amningen.

Jag tog upp det med sjuksöterskan och hon trodde att det kunde bero på att när den tjockare mjölken kräver större ansträngning från honom vilket han inte gillar/förstår. Han förstår iaf inte att det blir svårare om han skriker. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att vara tålmodig och försöka lugna honom. hon menar på att han lär sig med tiden. Men det är inte lätt att försöka amma en unge som skriker mellanåt. Testar att byta ställning, pausa honom från bröstet, försöka att rapa honom då och då (iaf det skulle vara det som stör honom). Jag sjunger, jag vaggar, jag stryker lugnade vilket ibland lugnar för stunden. Maken tar honom mellan åt för att få honom bort från mjölklukten för att lugna honom. Vilgot går upp i vikt så han får ändå i sig den tjocka mjölken. Dessutom är vi fortfarande nybörjare när det kommer till amningen så det blir förhoppningsvis lättare med tiden men oj vad det tar på en med en bebis som skriker fast han har maten framför sig.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?