Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-07-14 09:43:43 följande:

Oj så olika det kan vara. Bihar använt 3:or på blöjor länge, men klädmässigt har han precis vuxit i strl 68.

Var på 4 månaderskontroll idag och han är rätt stor - 7400 g och 63 cm :)

Mindre roligt var att vi spenderade halva natten på akuten. Han är förkyld och fick krupp inatt så stackarn fick ju ingen luft. Men efter lite bricanyl och inhalation av adrenalin så vart det bättre.

Vi har fortfarande 56 på några byxor annars är det 62 som gäller på V. Har testat nån storlek 3 på blöja men de läcker bara så vi fortsätter med nummer 2 ett tag till. Vi har 4 mån kontroll på måndag så får se hur stor han är. Gissar på 62 cm och runt 6 kg.

Stackars liten! Hur mår han idag?
  • sommarstad

Var på en ny återkontroll hos bm igår. Hon hade förra gången sett ett hål i huden efter ett av stygnen och jag upplevde att det stramade lite så hon ville att vi skulle kolla igen. Nu hade det iaf läkt helt och jag har inte alls haft problem med att det stramar så det var bra. Fick även förnyat recept på p-ring som jag nu testat i två månader och är helt klart mycket bättre än p-piller jag hade förut.

Jag åkte sedan och handlade för att få lite egentid och två timmar var jag borta och det var rekord. V sov hela tiden så hans pappa hade det lätt. Hade försökt att mjölka ur, men fick bara ur lite grann (60 ml på två omgångar). Detta med pumpning verkar inte vara min grej. Ångrar att jag inte tagit tag i det tidigare och försökt få det funka. Det skulle vara så skönt att ha ett lager mjölk i frysen så att om jag måste åka iväg så kan jag slappna av och veta att det finns mat till honom.

• sommarstad
    snö 81 skrev 2015-07-14 14:15:51 följande:

Han är dyngförkyld, slemhosta och snor som bubblar ur näsan. Hoppas vi slipper en upprepning av natten bara

Hoppas verkligen att natten blir bättre för honom!
  • sommarstad

Bananen blev en hit. Vi gav en liten bit i en smaknapp (eller vad man ska kalla dem ) och han satt och tuggade och sög nöjt.

Det pratas mycket smakpotioner hos min mans släkt också. Vs farmor har varit värst. Nästan så jag kände mig orolig över att hon skulle ta saken i egna händer. Jag hade inte alls blivit förvånad om hon fixade puréer och liknade och hade med sig det till oss under ett besök. Nu är hon dock bortrest i 4 veckor så jag behöver inte oroa mig.

• sommarstad
    Lilj3 skrev 2015-07-15 08:59:19 följande:

Vi tänker börja med smakportioner av havregröt nån gång den här veckan för att introducera gluten under amningen. Sen ska vi börja lite smått med olika grönsakspuréer. Vi är nog alldeles för bekväma för att göra egen puré, dessutom är vår pyttefrys redan proppfull så vi får inte plats med mer i den just nu. Längtar så mycket efter ett stort kök med rymligare kyl och frys...

Är det gluten i havre? Trodde det inte var det då vänner till mig som är glutenintolera äter havre.
    snö 81 skrev 2015-07-15 08:15:52 följande:

Vi behövde inte åka till akuten inatt iaf, ingen krupp. Men däremot snorig och slemhostig så jag har väl sovit ca 1 timme på hela natten. Blir mycket kaffe idag :)

Skönt att ni slapp akuten men inge roligt med slem och snor. Är själv sjuk med slemhosta och satt imorse och googlade huskurer. Läste ett tips om att ställa lök vid sängen hos barn för att lindra hosta. Lite konstigt tips kanske men enligt många kommentarer verkar det hjälpa.
  • sommarstad
    ebe91 skrev 2015-07-15 10:40:41 följande:

Havre anses väl vara glutenfritt, alt innehålla en sån låg dos att den räknas som glutenfri. De flesta med glutenintolerans kan äta havregryn iaf, men vissa måste köpa speciella märken för att det inte ska finnas spår av andra sädesslag som det kan göra om det mals på samma fabrik (som jag uppfattat det). Men hursom, sempers milda havregröt innehåller lite vetemjöl så det finns lite gluten i gröten så den passar bra som introduktion av gluten.

Jag kommer nog blanda köpes med hemmagjord mat, ska vi iväg är det ju lätt o ta med burkmat men mkt av ens egna mat kan ju även barnet äta - bara ta undan lite köttfärs när man stekt den och krydda den med lämpliga kryddor oså. Sen kan ju alltid han rata köpes/hemmagjord mat så vi får väl se hur det blir när han får börja smaka :)

Just så tänkte jag att det var med havren. Började fundera på om jag blandat ihop nåt. Men då förstår jag hur det funkar med gröten.
  • sommarstad

Idag lyckades V ramla ur sängen. Usch så hemsk jag kände mig. Han är inne i en period han vägrar ligga ner utan vill sitta så han ser bättre. Dessutom extremt mammig just nu. Jag kan sällan lämna rummet utan han börjar gråta. Går däremot bättre om han och hans pappa lämnar rummet men jag kan inte gå i från honom. Jag var iaf ensam hemma med V och skulle byta om för att vi skulle fika med en kompis hos henne. Tänkte att lugnast var att han fick följa med mig in i sovrummet och satte honom mot min kudde (eftersom han bara börjar gråta om jag lägger ner honom). Går bort till garderoben och vänder mig och ser hur han gungar till och ser hur han ramlar ur sängen med huvud före. Jag trodde jag satt honom så långt in så att han tappade balansen skulle bara ramla i sängen. Han grät såklart och det blev ju inte bättre att jag också grät. Ringde maken i panik och säger att jag förstört vårt barn men maken håller lugnet och säger det inte är nån fara utan att jag ska försöka trösta och blir det inte bättre kommer han hem. Redan då lugnar sig V och straxt där efter har han slutat gråta och efter ytterligare en stund ligger han och ler tillbaka när jag testar att busa lite med honom. Så jag pustade ut. Han var nog mest chokade. Han har varit pigg resten av dagen och har inte kräks eller så. Ingen bula fick han heller.

Men det var så onödigt. Han kan sitta själv (korta stunder ) och även om han denna gång hade stöd borde jag ändå fattat att han kunde tappa balansen ramla ner. Annars lägger jag alltid ner honom i babygymmet om jag ska byta om eller liknade men jag ville slippa gråt. Istället fick jag mer gråt och nästan en hjärtattack på köpet. :(

• sommarstad
    Lilj3 skrev 2015-07-16 18:30:17 följande:

Usch, förstår precis hur du känner dig. Ringde också min andra hälft i panik när Valter ramlade från soffan. De är ganska tåliga de små liven och klarar oftast så låga fall bra, men det gör det inte mindre otäckt när det väl händer.

Riktigt otäckt är det. Tur att jag har en man som alltid kan lugna mig i alla lägen :)
  • sommarstad

Var sover era bebisar?

Vilgot sover mellan oss i bebynest. Egentligen är han lite för lång, då benen hänger utanför, men det funkar bra ändå. Tycker det är så smidigt att ha honom i sängen när han ska ammas. Jag vaknar knappt utan ger honom mat mer eller mindre i sömnen. Problemet är att han har börjat sparka när han äter på nätterna, vilket inte uppskattas av hans far. Vi har en spjälsäng som är bara har ställt in i hans rum. Maken vill nu att vi ska ställa in den i vårat sovrum och låta V att sova i den. Jag känner mig inte riktigt sugen på det. Jag känner mig lite tveksam eftersom jag tror nätterna blir jobbigare för min del. Vilgot somnar direkt när han ätit klart men har svårt att tro att han kommer göra det tänka när jag behöver lägga ner honom i spjälsängen. Jag behöver ju dessutom knappt vakna nu vid amningen men ska jag resa mig och lyfta upp honom kommer jag ju vakna till. Jag vet faktiskt inte hur ofta han äter på nätterna eftersom jag knappt är vaken. Jag vet bara att det händer några gånger varje natt. Jag hade tänkt att vänta med spjälsäng tills nattamningen är nästan obefintlig. Men i det här läget så sover ju inte maken istället. Bästa hade varit att lägga maken i spjälsängen men det blir nog lite trångt ;)

• sommarstad
    tovemaja skrev 2015-07-19 17:12:42 följande:

Hade en helt fantastisk Folke-fest igår! Så lyckat och jag är då glad! Ett riktigt minne för livet!

Härligt att höra! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?