Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-01-30 17:37:45 följande:

Jag älskar rött vin, och längtar tills jag får dricka det igen. Nu har jag inte ens smakat, det känns meningslöst att smaka om jag inte får ett helt glas, och så mycket vill jag absolut inte dricka nu. Tror säkert inte att något skulle hända, men det skulle inte vara gott när det inte känns okej. Har också provat alkoholfritt, och håller med om att man hellre kan köpa någon juice isf .

Min barnmorska rekommenderade att jag skulle ta ett glas öl eller vin för att underlätta amningen i början. Så lite blir till ingenting i mjölken, och avslappningen gör att mjölken rinner till lättare menade hon på. Jag får se hur det känns när det är dags.

Apropå cravings kom jag på att jag senaste dagarna ätit mjölk med havregryn rätt många gånger. Så sjukt gott! Är även sugen på Special K, måste väl vara kolhydrater eller nåt?

När jag ammade min dotter drack jag kanske 0,5-1 glas vin nån enstaka gång. Men första gången jag smakade pyttelite vin kräktes min dotter en ordentlig laddning och då blev jag rädd att det var på grund av vinet, men jag hade inte ens druckit ett halvt glas så det omöjligt ha varit det.

Nu ska jag ju inte amma alls så jag har bestämt att jag ska fira bebis hemkomst med ett glas vin, utan att behöva oroa mig för mjölken.
  • snö 81

Vi har enligt uppgift fått 86 cm snö på ca 1,5 dygn - och det snöar fortfarande!?!!!! :-/

Känner mig onödig, otillräcklig och less på att inte kunna hjälpa till när maken går ut och skottar och jag bara står inne och ser på...

• snö 81
    sommarstad skrev 2015-01-31 08:26:04 följande:
    Oj det var inte dåligt med snö. Hos oss har det också kommit snö men inte alls i de mängderna. Problemet här är att det töar och fryser på om vart annat. Det är riktigt farligt att gå på visa ställen. Inte blir det bättre av snön som lägger sig ovanpå så man inte ser isen. Många som ramlar och skadar sig. Som tur har jag hittills hållt mig på fötter men är riktigt rädd för att ramla och slå i magen.
    I början av vintern hade vi sånt väder, livsfarligt att gå omkring. Men nu verkar vintern ha kommit med våld här där jag bor. Känns som att vi kommer ha snö till midsommar :(
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-31 08:08:56 följande:

När man bara har två sidor att ligga på, istället för fyra (mage och rygg går ju bort) känns det jävligt jobbigt om YTTERLIGARE en sida försvinner.

Jag halvlång i soffan igår, och lyckades göra illa mig under vänster skulderblad (tror jag, jag har svårt att lokalisera exakt var det sitter), så nu gör det ont att ligga på vänster sida.

Är det någon annan som känner att benen nästan domnar av ibland? Jag kan ligga på ena sidan någon timme, och sedan känns det som jag legat så en hel natt, det gör liksom ont i benet. Det händer även när jag kör bil, om jag har lagt benet mot kanten på sätet (det är sportstolar med upphöjda kanter - trams) blir det väldigt snabbt obekvämt. Och i soffan måste jag ändra sittställning ofta.

Aj då , jobbigt att inte ens kunna ligga på vänster sida. Blir ju riktigt jobbigt att bara ha en sida att ligga på.

Jag har inga problem med domningar, men däremot kramp/sendrag i vaderna. Det kommer när jag tar på mig skorna och när jag ligger i sängen - gör galet ont!!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-31 07:55:57 följande:
    Ah, tack :) Är det mindre risk (chans!) att förlossningen drar igång tidigare om bebisen ligger i säte och inte kan fixera sig? Eller har fixering ingenting med resten att göra?

Jag läste om vändningsförsök igår, på gott och ont. Och upplevelsen verkar variera väldigt. Jag är inte så rädd att det ska göra ont, jag är rädd att bebisen ska bli skadad eller superstressad. Men de verkar ju hålla koll både under vändning och en stund efteråt, och ingenstans läste jag att något barn dött eller skadats. Hoppas det beror på att det aldrig hänt ;)

Läste även att vändningsförsök oftast görs i v 36-37, jag kommer att vara i 37+4 när jag ska tillbaka på kontroll, och då får jag tid för vändning någon gång efter det. Iofs är våran bebis inte så stor, så det kanske inte spelar någon roll med de där dagarna.
    Eftersom dom kan vända sig själv till v.36-37 är det inte förrän efter det man gör ett vändningsförsök. Dels för att den inte ska kunna vända sig tillbaka igen, men framförallt för att den ska få en chans att vända sig på egen hand.

Och om det står 36-37 menar dom förmodligen fulla veckor och då är du ju inom spannet. Ligger den fortfarande fel får du förmodligen tid för vändning inom någon dag bara.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-31 09:59:13 följande:
    Jag hoppas hon vänder sig själv, det vore skönt att slippa krångla. Jag kände stora rörelser i natt, och hoppades att det var en kullerbytta, men nu känns rörelsemönstret som förut, så jag ska väl inte hoppas för mycket :)

De var snabba med att ge mig TUL (morgonen efter), så de är kanske lika snabba med att boka in vändningsförsök!
    Dom brukar vara snabba, man brukar ju få typ en akuttid till sånt.
  • snö 81

Fy tusan så less jag känner mig nu. Både igår kväll och idag känns det som att jag typ vill skrika ut ungen!! Drömde dessutom inatt att jag hade fött, en flicka på 3460g. Kändes surt att vakna med bebisen på insidan...

• snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-31 11:00:23 följande:
    Jag som inte vill att graviditeten ska vara över egentligen börjar också känna så. Sambon däremot känner sig stressad och gruvar så det är väl bäst att det dröjer ett tag till;)

Visst hade vi samma BF, 21/3?
    Jag har också känt så, att jag inte vill att det ska vara över, men nu har jag ändå blivit less :-/

Ja, vi har samma BF då. Ny vecka imorgon, kan man ju försöka glädjas åt :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-31 10:04:35 följande:

Jag pladdrar på här, nu har jag en fråga om bristningar.

Dyker de upp plötsligt, så man vaknar lilarandig, eller smyger det sig på?

Förra graviditeten fick jag massor med bristningar på brösten, sytrådstunna i mängder. Dom kom typ över en natt och efteråt bleknade dom väldigt snabbt, men huden var ju som den var... Inte direkt fast och spänstig :)

Jag fick aldrig några på magen så där har jag ingen erfarenhet.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-02-01 19:06:10 följande:

Äntligen tog jag mig i kragen och sydde ett babywrap till babyskyddet. Blev faktiskt nöjd vilket var oväntat tanke på alla svordomar i början ;) Makens gamla nallebjörn fick ställa upp som modell.

phpEcrBjr76570.jpg

Jättefin!!

Jag sydde ju en sån innan jul, men då hade vi inget babyskydd så jag kunde inte fixa hålen för bältet. Fick ju hem babyskyddet för ca 2 veckor sedan, men energin/orken/lusten har inte infunnit sig ännu så den är fortfarande inte klar ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?