Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Herregud vad jag blir förvirrad på läkaren som har sjukskrivit mig. Jag har ett intyg fram till 31/1 på heltidssjukskrivning så idag ringde jag vårdcentralen för att få prata med läkaren om hur vi ska göra framöver.

Hon verkar inte själv veta vad hon ska göra och dillade om att jag kunde ta ut föräldradagar eftersom försäkringskassan kan börja krångla med sjukpenning annars?! Men inte fan tänker jag ta ut föräldradagar för att mitt jobb är för stressigt så att mitt blodtryck skjuter i höjden...aldrig i livet!

Nu blev jag iaf sjukskriven 100% i två veckor eftersom hela mitt jobb ska flytta till andra lokaler nästa vecka och det tyckte hon inte lät bra. Sen efter det tyckte hon att jag skulle ringa FK alternativt jobba 50%?!?!?!

Får väl se vad det står i intyget när jag hämtar det, för jag blev inte ett dugg klokare på vårt samtal.

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-01-27 17:41:38 följande:
    Jag har graviditetspenning och den gäller 60-10 före bf, de sista 10 dagarna är det föräldrapenning som gäller. Så jag förstår lite resonemanget att man inte får bli sjukskriven då, dels är det många som redan fått bebis innan bf och sen hur många kan egentligen jobba fram till förlossningen?!
    Ja, de sista 10 dagarna kan jag ev köpa att man får ta föräldrapenning, men 5 veckor som det skulle bli i mitt fall.

Eftersom jag är sjuk och det uppenbarligen inte går att jobba utan att blodtrycket sticker iväg tycker inte jag att man ska behöva använda föräldradagar...
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-01-27 16:05:56 följande:
    Låter inte vettigt. Förstår om man inte varit sjukskriven utan mest känner att det börjar bli tungt så kan man välja att ta ut föräldrapenning (eller semester om man har möjlighet) men att en person som har så pass jobbigt att den hade blivit sjukskriven alla andra veckor skulle inte kunna bli sjukskriven just de sista två veckorna låter konstigt. (ungefär som min mening så jag hoppas ni hängde med) Med ditt blodtryck så har du ju inget val än att vara hemma så därmed borde du få vara sjukskriven. Vad tror läkaren, att du helt plötsligt ska börja jobba 50% och om det skulle ställa till det med havandeskapsförgiftning så gör det inget eftersom du ändå är så nära BF? Idiotsystem.
    Ja, jag blir så irriterad så jag har nästan lust att gå tillbaka till jobbet på heltid direkt och stressa som vanligt och sen får vi se vad läkaren och FK tycker när jag har svår havandeskapsförgiftning.

Jag ska iaf gå och hämta ut intyget imorgon så jag får se vad hon i slutändan har skrivit för datum och nedsättning och sen får jag se vad det blir av det. Min BM tyckte inte att det var lämpligt att jag skulle jobba mer innan BF, men hon bestämmer ju dessvärre inte över det.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-27 18:24:06 följande:

Urk Vad jag är less på illamående, sura uppstötningar och magknip (magkatarr)! Inte en enda dag är det bra nu!

Hade Tack och lov telefontid med min läkare på mag- och tarm idag (har regelbunden telefonkontakt pga min tarmsjukdom) så nu blir det att börja med Esomeprazol igen för att det inte ännu en gång ska fräta upp något magsår:(. Vanliga omeprazol kräks jag bara av tyvärr:(

Och så en remiss till dietisten igen för att få andra näringsdrycker. Behöver några som är snällare mot min mage men ändå mer kaloririka än dom jag redan har.

Är det okey att börja känna sig trött på det här nu?

Ja, när alla krämpor tar på en är det helt ok att känna sig less!!!

Jag vill snabbspola fram till mars...
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-01-27 19:26:03 följande:

Jag behöver också klaga (tack och lov för denna tråd)

Jag sov dåligt i natt. Vaknade vid två tiden och var hungrig (!). Har hänt andra nätter också. Jag gillar INTE att gå upp mitt i natten och fixa nåt ätbart. Men jag har tvingat maken att köpa nyponsoppa och blåbärsoppa samt fullt med frukt så jag kan få i mig nåt snabbt på natten som känns lättsmält. 

När jag skulle gå och lägga mig igen så snarkar maken men inte nog med det. Han låg vänd åt mitt håll och hade världens värsta andedräkt (stor överdrift men det luktade inte gott). Såklart vägrade bebisen vara medgörlig så jag kunde sova på andra sidan, vänd från honom, utan ville att jag skulle ligga på den sidan så att jag blev vänd mot maken. Det slutade med att jag gick och la mig på soffan och var lagom nöjd på morgonen. Maken håller på att bli förkyld så troligen var det därför han hade dålig andedräkt men i sig har han inte varit hos tandläkaren på 10 år så vem vet. (Jag har tjatat på honom att gå till tandläkaren men han kommer aldrig till skott). När jag berättade på jobbet så undrade de varför jag gick och la mig i soffan och inte tvingade honom ditt. Jag är ju den gravida men jag har inte hjärta att tvinga ut honom från sin egen säng. Blir denna natt likadan så kommer jag ev tvinga honom att sova i extra sängen i barnrummet :P

Jag är också jättekänslig för min makes andedräkt, men det var jag aldrig innan jag blev gravid :)
  • snö 81

Loggade in på Fk och kunde se läkarintyget där. Hon har då alltså sjukskrivit mig 100% till den 15/2 och 50% från den 16/2 till den 21/3.

Om jag var handläggare på Fk så skulle då jag undra hur en patient kan gå upp i tid sista 5 veckorna efter att ha varit sjukskriven på heltid de senaste 2 månaderna?!?!?

• snö 81
    Misty W skrev 2015-01-27 22:19:18 följande:

När tänkte ni packa BB-väskan?

I början/mitten av mars nån gång, har BF den 21:a.

Sist packade jag den vs 3 veckor innan och gick över tiden så jag ville bara kräkas på väskan som stod där och hånade mig :) Jag ska förbereda med en lista över allt som ska med och se till att allt är inhandlat och tvättat så är det ingen panik med just packandet.
  • snö 81
    Kawinna skrev 2015-01-27 20:20:35 följande:
    Äh, hade inte räknat med något annat men visst låter det mycket :p

Konstigt med flytt av bf! Om ni båda var små så är det ju inte konstigt att ni får ett litet barn smile1.gif

Har inte varit någon som helst diskussion om igångsättning av mig än så länge, får väl se hur det ser ut om två veckor när det är dags för nytt tul smile1.gif
    Jag tycker du ska diskutera ev tidigare förlossning om den redan nu väger över 3 kg. Jag skulle tro att det inte är så kul att klämma ut en 5-kilos genom fiffin ;)
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-28 08:48:16 följande:
    Jag hoppar också gärna över februari. Har svinmycket på jobbet och kroppen går sönder del för del.
    Då bestämmer vi att vi skippar februari! :)

Jag ska ju försöka uppbåda energi för att jobba halva februari och halva mars, känns inte kul alls.
  • snö 81
    Joooj0 skrev 2015-01-28 07:41:50 följande:

Kul att se att vi är några som snart är i mål:) har bf 19 mars, tänkte packa BB väska slutet på februari sen vet man inte när det kör igång:) idag ska vi göra tul, mkt spännande, hur mkt har ni andra växt? Gått upp i vikt?

I fredags låg jag på +13 kg och var då i 31+5. Överarmarna, låren och rumpan är mina utsatta områden :) Ansiktet är väl inte heller förskonat, men det är mest läpparna som blivit större ;)

Magen växer såklart också och ligger strax under normalkurvan hittills, 30 cm i 31+5.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?