Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-02-22 08:47:20 följande:

Fråga: jag insåg just att vi inte äger någon nappflaska. Det bör jag ha va? Vad för sort? Jag vill ju amma, men i en drömvärld vill jag kunna pumpa ut mjölk och ge ersättning också, så även maken kan mata. Goda råd mottages.

Jag köpte amningspump medela calma med flaska, den ska vara mest lik ett riktigt bröst så bebisen inte glömmer hur den ska tutta. Flaska med pump och allt kostade 599:- på något apotek.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-02-22 08:47:20 följande:

Fråga: jag insåg just att vi inte äger någon nappflaska. Det bör jag ha va? Vad för sort? Jag vill ju amma, men i en drömvärld vill jag kunna pumpa ut mjölk och ge ersättning också, så även maken kan mata. Goda råd mottages.

Annars kan en matningskopp vara bra från första början.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-02-22 10:25:56 följande:

Oj! Herregud, jag hade ingen aning om att det kunde vara svårt åt det hållet. Jag vill absolut ha möjlighet att ge flaska, jag kommer inte amma till varje pris. Och det kan ju ändå hända något som gör att man inte KAN amma längre. Undrar om man först ska få till ett bra amningsgrepp, och sedan ge flaska ibland, eller vad som är bäst.

Vår dotter vägrade flaska helt. Hon var nog 6 månader innan hon ens drack vatten i flaska. Men så var hon totalt emot napp också i många månader men nu sitter nappen som berget istället. Så matningskopp var det enda som funkade om pappan skulle mata
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-02-22 10:38:40 följande:

Men fy... Fick ni några tips och råd, eller var alla bara nöjda med att du var tvungen att amma? Jag ska fråga min bm på tisdag också.

Vården bara hejar på när amningen funkar.
  • LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-02-22 10:54:06 följande:

Inatt den 22/2 klockan 01.19 , ca 17 timmar efter vattenavgång och värkstart, kom äntligen lille Valter, 48 cm lång och 2800 gram tung. <3 Vi mår bra och får vara kvar på BB istället för patienthotellet eftersom han kom ut med hjälp av sugklocka. Nu väntar jag med spänning på nästa bebis i tråden!

Grattis!
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-02-22 18:04:45 följande:

Ja, vi och LillLouise84 som också har samma dag... ;)

septemberbarn08 skrev 2015-02-22 16:59:45 följande:

Det är du och jag som kommer bli osams om den andre föder före, eftersom vi är beräknade samma dag;)

Det blir spännande att se vem som kommer först. Alla omföderskor också.
  • LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-02-22 18:27:42 följande:

Äsch då, vet inte hur många fler som har planer på namnet V/Walter, men det är ju ett fint namn! :)

I stort sett var det en positiv upplevelse, förutom dramatiken när det blev storpublik inne på förlossningsrummet när hjärtljuden gick ner i slutet. Fick bra bemötande från start redan vid första telefonsamtalet. Hann med tre olika barnmorskor + en student och klickade väl inte så bra med studenten och den andra barnmorskan, men det kan ju ha berott på att jag var helt uppe i värkarbetet och var konstant hög på lustgas ;) Men barnmorskan och läkaren som förlöste mig var fantastiska!

Jag har också eventuellt en Walter i magen, enda pojknamnet vi varit överens om sen vi fick dottern för snart två år sedan.
  • LillLouise84

27 dagar kvar, igår visade appen 90% nu är det verkligen nedräkning. Varje hugg och sammandragning ger mig hopp om att det ska dra igång. Samtidigt blir jag mer och mer orolig för hur det ska sätta igång, hur lång tid det ska ta och hur jag kommer att må efteråt.

Och mycket tänker jag på att vi har 12 mil till förlossningen. Jag har en kompis som fick barn för 6 år sedan och hon fick föda på akuten på det lokala sjukhuset för de hann inte in. En annan kompis fick nyligen och de var inne på förlossningen i 30 innan det var klart. Eftersom jag blev igångsatt sist har jag ingen aning om hur min kropp funkar naturligt.

• LillLouise84
    Misty W skrev 2015-02-23 10:49:33 följande:

Du får springa lite i trappor :) men samtidigt sägs det att man vilar igång en förlossning.

Finns väl massa konstiga tips för att få igång det.

- Nån dricka med cayennepeppar & citronsaft som man ska dricka 1liter av.

- färsk ananas i stora mängder

- sex/sperma men det va väl typ en mängd som ca 16 "sprut" för att få tappen att mjukna. Känns kanske lite väl över ambitiös ;)

- springa i trappor

- sova

- hallonblads te ?

En sak vill jag iallafall varna era för om ni skulle läsa eller få tips om recinolja. Ta absolut INTE det! Finns dom som råkat illa ut och även stressat barnet.

Min kompis mamma sa till henne att det va så bra och hon trodde på det och testa. Hennes förlossning gick förfört, hon sprack ordentligt, dom fick slita upp henne för hjärtljyden sjönk, han fick förslitningar i nacken och va tvungen att på sjukgymnastik/massage som bebis.

Han hade tur som klarades sig och är idag 11 tror jag :)

Testa det andra istället ;)

De gamla bondfruarna förr putsade fönster och bytte gardiner för att få igång förlossningen. De sägs att om man gjorde det på dagen så drog förlossningen igång under natten.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-02-23 11:41:45 följande:

Förstår precis hur du tänker, att han ska bli orolig av att se dig må dåligt, ha ont eller vara rädd. Mindre barn har ju ofta väldigt lätt att få egna idéer om vad som händer och då bli rädd. Det sista man vill som förälder är ju ens barn ska bli rädd och orolig för om mamma mår bra.

Det är ju så svårt att veta hur man kommer att reagera när det drar igång. Jag blev ju igångsatt sist och var ju då hela förloppet på förlossningen. Skulle det få starta naturligt hemma denna gång så vet jag inte hur jag skulle ta det. Förmodligen skulle jag bli rädd eftersom att hemma finns ju ingen kontroll på hur bebis mår.

Jag känner som dig eftersom jag också blev igångsatt. Då berättade de ju precis hur det ska gå till och kännas, och det lyxiga med igångsättning är att man slipper fundera om det är dags att åka eller inte. Det är ett stort bekymmer för mig eftersom det är ju 12 mil till förlossningen, jag vill inte åka i onödan och heller inte vänta för länge så det blir efter vägen.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?