Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Zzzzz här sover vi borta gör första gången och det går väl sådär! För det första var bilresan jobbig även om den gick över förväntan... Åkte en strecka som normalt tar strax över tre timmar, igår tog den fem. Han illskrek så fort han inte sov.

Svårare att söva än normalt och vaknat ungefär samma tider (tredje gången nu vid 05). Men det blev visst en liten bajskatastrof på syrrans golv... Och på hela hennes nya dyra handduk!! Ooops! Tvättmaskin har hon dessvärre inte så det blir spännande att försöka förklara när hon vaknar!

• tovemaja
    Mildamilda skrev 2015-04-24 19:11:29 följande:

Nu när vi pratar om jobb blev jag nyfiken på vad ni jobbar med! Själv jobbar jag som biomedicinsk analytiker på sjukhus, jobbar mest med ultraljudsundersökningar, fast inte på foster då : )

Jag är gymnasielärare franska/engelska och håller på att läsa till SVA.

Vi delar 50/50 och jag är hemma till andra veckan i januari-16.
  • tovemaja
    Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

Tycker självklart det är ok att ta något glas eftersom jag vet att promillemängden i bröstet är så låg!

Själv vill jag inte dricka än för att jag vet hur jag kommer att reagera och måste ta honom på natten. Dessutom vaknar han så ofta och jag är trött nog som det är, även utan alkohol.

Har noll problem med nya mammor som tar något glas så länge de inte blir berusade och tappar omdömet, så jag är i "ditt läger" om vi skulle dela upp oss! Längtar efter första aw:n!
  • tovemaja
    Trollunge85 skrev 2015-04-25 10:58:29 följande:

Vägdag för mig. 78,5 kg, dvs jag har gått upp 2 kg! sen förra veckan. Suck...

Måste väl nästan vara fel på vågen? Eller att du samlat vätska plötsligt? 2 kg brukar man väl knappast kunna gå upp i fett i alla fall på en vecka så du behöver nog inte oroa dig :)
  • tovemaja
    snö 81 skrev 2015-04-25 12:14:32 följande:

Fy vad deppig jag blev idag! Har ju tyckt att knipningarna går jäkligt trögt, hur mycket jag än kniper så blir det aldrig bättre. Fick mens imorse och satte då in en tampong, men 2 timmar senare när jag kissade trillade den ut (!!!!) i toalettstolen. Känns som att jag är helt trasig där nere. Efter dottern hade jag inga problem, men två barn var tydligen mer än vad min bäckenbotten klarade av :(

Oj, jobbigt! Bra att boka tid om du tycker det känns jobbet ja. Jag ser ju att det ser annorlunda ut down under men har inte vågat känna efter ordentligt! Känns vidgat eftersom jag lätt får in massa luft men samtidigt känns själva öppningen liksom trängre... Märkligt! Skönt att ha min gyn tid på tisdag...
  • tovemaja

Ååååå... Haft en sådan fin kväll med lillen! Först sov han nästan hela bilresan (3,5 timmar) och sedan lite gnäll hemma följt av maken som matade med ersättning och jag som pumpade för att frysa in och sedan hade vi mys i soffan till braveheart hela familjen! Första gången han kunde vara haken och lugn så länge utan att äta! Lår och mös på pappas bröst och tittade runt... Somnade på mitt bröst och sover nu gott i vaggan bredvid mig! Myspys! Börjar verkligen, verkligen gilla bebistiden nu... Men oj så mycket bättre det känns att vara hemma!

• tovemaja

Apropå blöjor så beställde jag mina första 4 tygblöjor idag! Ska bli så kul att testa... Två olika modeller. Känns bra men hoppas de funkar som de ska också!

• tovemaja
    Mildamilda skrev 2015-04-26 17:32:42 följande:
    Vilket märke köpte du? Berätta gärna sen hur det funkat!
    köpte 2 imse vimse all in one och två little bloom pocket. Budar nu även på 4 all in one från poops.se. Återkommer med review!
  • tovemaja
    Madelia skrev 2015-04-27 08:58:58 följande:

-400 g när jag vägde mig imorse. Jag vet ju dock att det gått lite fram och tillbaka under veckan. Var inte särskilt nyttig i helgen, men vi har varit ute och gått väldigt mycket så det jämnar väl ut sig lite. Har 3,5 kg kvar till vikten innan grav.

Vi ska ut på promenad efter frukost. Jag hoppas ni andra får lika fint väder som det verkar bli här.

Bra jobbat! Jag börjar inse att mitt mål var lite högt satt eftersom man inte ska banta under amningsperioden... Får nog tänka om efter veckans vägning.

Fint väder här idag också så blir en tur till ett naturområde för mig och lillen. Kanske får med oss farfar också...

Nätterna är samma som förut, men han somnar om lättare på morgonkvisten nu så jag får faktiskt nästan 8 timmar om än väldigt väldigt upphackat. Måste verkligen lägga mig med honom redan vid 21 dock eftersom det är enda passet han sover nästan 3 timmar...
  • tovemaja
    Kpax skrev 2015-04-27 14:12:12 följande:

Vi har ett litet spartanskt gym i huset bredvid, det finns löpband, cykel, crosstrainer, roddmaskin och vikter (hantlar och stänger). Jag funderar på om jag skulle försöka gå dit och cykla eller gå på bandet 3-4ggr i veckan. Ur träningssynpunkt skulle jag ju kunna gå varje dag, men det finns annat jag också vill och måste göra mellan 17 och 21 när sambon är hemma och vaken.

Jag hade räknat kallt med att motionen skulle kunna bestå av långa härliga promenader dagtid med vagnen, men det funkar ju inte alls (och jag är sjukt besviken!!), nu kan jag inte ens lita på bärselen. Förresten går jag väldigt försiktigt med den på om Josefin är vaken, huvudet gungar så.

Skönt att det går så mycket bättre kvällstid! Trist att hon inte kan sova själv... Det funkar inte att liggamma gör att söva och sedan lägga henne i vagnen för promenad? Så du får både komma ut och motionera... Låter trist att behöva gå till gymmet de få timmarna du har avlastning!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?