Inlägg från: laila88 |Visa alla inlägg
  • laila88

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-06-12 09:55:08 följande:

Ja se så olika det kan vara. Jag går bara och väntar på mensen nu men den håller sig borta än (tack och lov). Jag ammar rätt ofta på dagarna, går oftast inte mer än en timme mellan.. På nätterna däremot går det ju rätt länge mellan så jag väntar som sagt bara på att mensen ska komma.

Från det ena till det tredje.. är det fler än jag i den här tråden som inte vågat ha sex än? Det har gått över 11v sen förlossningen nu, jag sprack inget och har inte haft ont alls men ändå känns det sååå långt borta. Sambon är inte typen som tjatar men det märks ändå att han börjar bli frustrerad.. tror inte vi haft sex alls efter årsskiftet så det är väl förståeligt;)

Jag tror de är nyttigt att vara lite rädd. Jag tyckte jag hade varit redo sen länge och sprack knappt nåt(så lite som räknas som inget) när vi hade sex första gången, det var två veckor sen nu och 9 veckor efter förlossningen typ. Men ändå började det blöda, det gjorde inte ont och jag märkte inget fören han sa det efter han duschat. Konstigt tyckte jag, men ska höra med barnmorskan på efterkontrollen hur det står till där nere. Hehe.
  • laila88
    Mildamilda skrev 2015-06-12 10:17:37 följande:

Min barnmorska sa att om man ammar minst fem ggr på dagen och två ggr på natten så har man ett 80 % skydd. Sen är det ju väldigt individuellt när ägglossning kommer igång igen.

Okej! Bra info :) jag känner mig lite vilse i det här. Men visst är de så att ägglossningen kommer innan mens, så man kan ha missat att man börjat va "fruktbar" igen ? Haha gud va dumt de känns, men jag har ingen koll då det gäller det här efteråt.
  • laila88
    Kpax skrev 2015-06-12 13:22:02 följande:

Hej! Vad kul att se dig igen!

Skönt att höra att du tycker att det känns bättre nu, jag hade det ju jättetufft och mådde rätt dåligt i början, men nu känns det kanon här också!

Funkar det bra med pappan nu?

Hej! Det är kul å va tillbaka också :D skönt å se att vi tar oss nånstans allihopa i bebiskaoset!

Ja men va härligt, jag försökte hela tiden då det var jobbigast att tänka att de är nog fler som känner som mig. Men hade helt glömt internet och familjeliv, kunde nog varit skönt å hört av er då. Hela min existens gick åt till vardagen och hålla både familjen och psyket i fungerande skick. Och nog kom man ut på andra sidan om det jobbiga med livet i behåll haha!

Jag vill inte riktigt ropa hej innan jag tagit mig över bäcken med honom. Men vi lever ju ihop och vill i grund och botten ha våran familj hel och tycker ju om varandra och så. Men vi tar det väldigt försiktigt framåt :) men känns bra gör det! :D är hemma i hans hus den här veckan :)
  • laila88
    Kpax skrev 2015-06-12 16:09:26 följande:

Vi är alla mycket mindre aktiva nu, det märks att vi har annat att tänka på. Men ja, jag tycker det är skönt att ha den här gruppen att bolla funderingar med och gnälla av sig i. :)

Okej, vad kul! Hoppas det löser sig på ett bra sätt för er, det är tufft nog att vara småbarnsförälder, även utan relationsproblem!

Ja men precis, den mängden tid man hade då man satt å väntade på att bebisen skulle komma är ju som över. Nu har vi alla en ny människa att lägga sin tid på! :D

Måste lätta på trycket i hjärnan och förutsätter att det inte kommer ut nåt, trots att jag inte är direkt Anonym här. Kör en chansning att inte nån utomstående går in i vår grupp och läser. Det är nämligen så att jag har haft otroligt mycket mensvärk idag. Och lite nojjig kan jag inte undgå att bli, Att man ska ha lyckats bli gravid såhär fort igen. Men bör ju inte vara troligt med både amningen och kondom. Så är nog bara huvudspöken. Men känns ju inte optimalt om så skulle vara fallet alltså.

Ammar ju nästan varje mål innan hon får ersättning. Sen plus kondom. Borde ju vara 100% säkert nästan, kondom täcker väl ca 97% skydd och amningen dom resterande procenten. Så tänker jag iallafall men. Kan ju också vara helt ute och cykla.
  • laila88
    sommarstad skrev 2015-06-13 18:09:10 följande:

Laila88: jag har också mensvärk. Har haft det mer eller mindre i snart 3 veckors tid. Idag är det dessutom riktigt hemsktvärk. Dessutom har jag stundtals mått illa så jag funderade också om jag lyckas bli gravid. Jag helammar men vi har glömt bort annat skydd två-tre gånger. Till slut tänkte jag att jag måste köpa ett test bara för att utsluta graviditet och det visade negativt (testet förra onsdagen). Jag tänkte avvakta ett tag till och ger det sig inte får jag ringa till min BM.

Samma här, illamående av och till sen mensvärk. Kanske är vanligt såhär efter en graviditet och förlossning. Hormonerna som lever rövare. Men vågar nästan inte kolla upp, om jag skulle blivit gravid igen skulle det bli den åttonde, har lätt för att bli gravid med andra ord.

Men vi verkar vara några som har eller haft mensvärk iaf så får försöka hålla huvudet kallt. Än har den inte dykt upp iaf.
  • laila88
    Trollunge85 skrev 2015-06-14 22:53:26 följande:

Tack för alla fina kommentarer! Ni har så rätt. Han har ingen koll. Min mamma sa att hon hade varit i trädgården en vecka efter hon fött min lillebror och då hade grannen undrat om det inte var dags att föda snart. Men då låg min lillebror inne så grannen såg honom inte. Verkar som om det finns många som tror att magen ska försvinna direkt (och för vissa gör den det).

Jag har kört på tighta klänningar två gånger senaste tiden då man ska va snygg, och skämtat lite till pappan om att de ser ut som det var en unge kvarglömd där inne, efter man ätit och inte ens strumpbyxor med inbyggd gördel kan hålla emot :)

Men hajjar grejen att det måste va hemskt å höra från nån annan sådär. Folk är så lost, man har bärt en människa i kroppen i nio månader klart de krävs endel innan den ska återgå till sitt normaltillstånd! :)
  • laila88

För övrigt så blir jag så avis på en kompis som fått barn ca två månader före mig. Hon har inga bristningar och magen är så fin, hon kan gå på stranden med rak rygg..

Jag är slapp och bristningar har jag ju såklart sen tio år tillbaka, min första graviditet. Men att ha typ ett kilo kvar, en kropp som så fantastiskt bra skött min lilla älskling i magen och klarat sig igenom en förlossning till så har jag inte mage(haha) att klaga på den så himla mycket ändå .. Fast en och annan tår har fallit framför garderoben och spegeln då man provat kläder. Det är svårt de här, mixade känslor! Tacksamhet och missnöje slåss inom en. Och en snutt avund..

• laila88

Nu ska vi se om bilden kom med :)

Min Vilja :) tre månader och pigg och glad. Men vill typ aldrig ligga ner, så får väl snart skaffa gåstol(?). Somnar själv numer gör hon med! (helt chockad!) hon somnar och sover bäst då hon ligger ensam :) så min vardag rullar på bättre och bättre!

Vi har precis skaffat en gammal husvagn som vi ska fixa upp, så till helgen far våran lilla familj ut på vår första husvagnssemester ;) upp till "mina" fjäll. Första gången både dottern och karln ska få se vart jag härstammar från så jag längtar jätte mycket :) För sisådär ett halvår sen trodde jag aldrig att vi skulle ha det såhär super toppen nu! Vilken lycka :D

Idag fick ja tillbaka mensen, konstigt men det känns jätte jobbigt och sorgligt? Vet inte varför jag reagerar så :/ hade väl hoppats på få slippa den längre och det känns som en påminnelse att amningen inte funkar, vilket har varit min stora sorg..

• laila88

Hej igen alla brudar! Så himla roligt att se att tråden är så levande än! Och att de är fler som ska ha syskon (redan). Jag är nog lite chockad över att se plusset på stickan i helgen och bara funderar massa. Samtidigt som jag är glad, förväntansfull och nojjig så här som man kan va i början, så är jag också kluven. Känns som jag är "dum" som inte gett dottern all tid, hon ska behöva dela mig med ett lillasyskon då hon inte ens är ett och ett halvt år. Känner en sorts skuld gentemot henne alltså :/ jätte konstigt av mig kanske. Eller va tycks utifrån? Kommer säkert gå över. Men..

• laila88
    Villhaenbebbe skrev 2015-12-07 13:05:43 följande:

Men vad många som plussar nu! Haha. Förstår helt hur du känner, helt ärligt så velade vi lite om vi skulle behålla eller inte, av många anledningar, en av dom var att Olle inte kommer få full fokus. Men sen tänkte vi om, jag har själv en bror väldigt tätt och har då aldrig någonsin lidit av det, utan det är/har alltid varit bara helt fantastiskt att ha någon så nära i ålder, vi har alltid haft varandra :)

Nu känns det helt rätt och jag längtar efter den lille i magen!

Jaa eller hur ???? tänkte kolla in här för å se om de var nån men de va ju fler än en som skulle ha syskon tillomed :D

Det är ju så med allt, både negativa å positiva sidor. Själv har jag aldrig haft ett syskon, bara en halvsyster i ett annat land så de räknas ju inte riktigt känner jag. Men har alltid velat ha syskon!

Min bästa kompis då jag var liten hade fyra syskon och där trivdes jag som en fisk i vatten. Så jag förstår ändå! :D och fler barn känns som de kan aldrig va fel! Har alltid velat ha en stor familj.

Ändå har jag den där lilla dåliga samvetes biten, men det är så nytt så de kommer garanterat ge sig.

Förra julen var jag ju ensam gravid och alla visste om det också. Nu är det så tidigt och vi kommer vilja ha det hemligt till v13 som folk brukar av säkerhetsskäl, ifall nåt skulle hända.

Men kommer ju nu bli det där problemet, inget alkohol varken nyår eller jul :D hur ska alla tänka? :D dom kommer nog gissa vad som är på g.
  • laila88
    ebe91 skrev 2015-12-07 15:25:09 följande:

Grattis! Hur är det med dig och pappan, vill minnas att ni hade det rätt kämpigt.

Tänk såhär; ett lillasyskon kommer ALDRIG få vara ensam med föräldrarna utan alltid vara tvungen att dela med sig. Se det istället som en förmån som storasystern fått att få vara själv med er 1,5 år! Jag känner också skuld mot Bosse som redan ska bli storebror (bf 21/6) men försöker vända det till hans fördel istället :)

Ang att berätta, vi valde att börja berätta för familjen i v7. Nu vet alla förutom 2 av mina bröder som jag träffar väldigt sällan. Även vännerna har en efter en fått veta. Innan vi berättade skyllde jag på sonen (hehe), att han hade sovit så dåligt och att jag var nog trött.

Jaa, utan att ta för lång historia här nu :D Det är så bra det kan bli faktiskt!, han känner en väldig ånger över hur han reagerat under graviditeten med dottern, han fick kalla fötter som blivit heta nu sedan hon kom till världen :D och han säger att nu ska han vara bättre denna gång. Vi ser den enda möjliga framtid är den tillsammans :)

Och grattis själv! :D verkligen kul med fler här! Jaa det är ju sant, sambon säger att det bara är nyttigt för henne. Men sen har jag en son på 10 år med så helt ensam har hon ju inte varit heller, och han fick ju 9,5 år ensam med mig så jag kände inte riktigt samma känsla med honom :)

Jaa, min bästa vän kommer nog också få veta då hon bor andra sidan av landet och bara kommer hem över nyår.

Men folk(inklusive mig i allra högsta grad) krånglar nog till det där mer än nödvändigt :D
  • laila88
    snö 81 skrev 2015-12-07 17:28:00 följande:

Grattis!!

Det spelar faktiskt ingen roll om det första barnet är 1.5, 6 eller 12 år - dom vill ha full föräldrafokus oavsett.

Vi har ju fyra barn totalt och dom stora är nu 6, 10 och 12. Alla förväntar sig att vi ska ha tid för dom på egen hand hela tiden :)

Tack :D Jaa, 10 åringen klarar ju sig själv riktigt bra men han behöver ju sin tid med. Men känns ändå som han fått uppmärksamhet själv så länge medan nu ska dottern få dela uppmärksamhet redan, så liten :D
  • laila88
    septemberbarn08 skrev 2015-12-07 18:45:21 följande:

Mellan mina äldre skiljer det ju 19 månader och jag hade enormt dåligt samvete mot sonen under graviditeten. Jag var så himla illamående och sängliggande så han fick ju inte så mycket uppmärksamhet. Inte så lätt att förklara heller när de är så små:/ när dottern sedan föddes och hade kolik fick jag ÄNNU sämre samvete.. fick någon förlossningsdepression och nästan hatade dottern för att hon tog mig ifrån sonen.

Det är tufft att ha dem tätt.. MEN, gud vad härligt det är att se vilken relation de har till varandra idag! De älskar varandra så mycket och är så beroende av varandra. Nu kan vi ibland behöva gå upp på övervåningen och kolla vad de gör för att de leker så bra ihop att vi inte ens hör dem ;)

Åh va jobbigt du fick det :( men det lönar sig ju i längden, jag anar också såhär i efterhand att jag hade nån liten depression i början, men det var ganska milt ändå. Känner också de du säger om illamåendet, redan! Så det oroar mig också.

Känns skönt å höra det positiva med att ha dom tätt! :D kan se det mellan dottern å sonen det skiljer ju nästan 10 år, men hon blir så glad då han är med henne å busar å han tycker om henne så mycket så det där med syskon är ju bland det bästa som finns ändå! Jag hade nog hellre haft nån som snott uppmärksamhet från mig då ja va liten än att inte ha syskon alls tex. (försöker prata bort mitt dåliga samvete nu känner jag haha)
  • laila88
    tovemaja skrev 2015-12-07 22:32:13 följande:

Wow va fina septemberbarn! Så imponerad!

Mimmipig:tänkte som du... Längtar efter att vara "bara jag" innan jag ger bort kroppen igen... Men nu blev det såhär och det blir nog bra också tillslut!

LillLouise: ja.. Stök på nätterna från två barn... Hu! Ser inte fram emot det, har haft jättetuffa nätter med "bara" en... Men napp tar han inte och dagtorr tror jag han kommer vara tack vare babypottningen. Alltid något!

Laila: grattis! Då är vi tre! Kanske snart borde starta en egen tråd så man kan snacka tips och råd osv inför det som komma skall!

Desamma!:D Jaa jag tänkte faktiskt tanken! Våra små är ju ändå i samma ålder och här kommer syskonen :D
  • laila88
    ebe91 skrev 2015-12-09 15:36:44 följande:

När jag tittar på min gigantiska mage känns det som att jag måste vara längre gången än vad jag är (12+0). Kan som inte släppa det... Alltså det syns ju verkligen att jag är gravid. Folk har till o med börjat fråga!

Wow, mysigt! :D de sägs ju att de ska synas fortare om man nyligt varit gravid, eller jag har hört det åtminstone :) vad säger du då folk frågar? Jag har svårt att undvika svara på frågor så jag tänker att de kommer komma fram innan tänkt :D

Här är det så tidigt, så får nog vänta 10v + innan nåt syns misstänker jag. Men med värken som jag har känner jag oro att de inte ska hålla sig :/ men samtidigt vet jag ju att det kan vara växtvärk. Tänk att de ska vara sån oro i början..
  • laila88
    ebe91 skrev 2015-12-08 19:32:04 följande:

Alltså hur sover era små, tänkte främst på dagen. Bosse sover numer hela nätter, oftast 21-08. Men kvällarna har en tendens att bli längre och längre, och inte sällan är kl 22 innan han somnar. Idag har han bara sovit en vila (10:40-12:40) och sen hann det ju bli försent för en till vila så har fått underhålla han extra ikväll men nu däckade han 19:30 istället - vilket känns som en bra tid! Men, det känns så tidigt att redan bara ha 1 vila! 2 är för mycket och 1 är på gränsen till för lite... Skulle utan problem kunna skjuta lite på vilan, nu "tvingade" jag han o sova på tid istället för trötthet...

Nu är jag ingen som håller koll så värst på klockan, tar de lite som det kommer. Men det brukar oftast följa en sorts rutin på morgon 7-10 (sover hon till 10) blir det en eftermiddagslur mellan 13-15 annars ett par timmar innan tolv med. Kväll mellan 7-9. Hon behöver mycket sömn och jag känner att vi är smått bortskämda med sömn. Så kvällar/mornar då det avviker från rutinerna blir man så förvånad. Men dom dagar då hon sovit för lite på dagen blir kvällarna jätte jobbiga, hon vill inte sova alls då hon är övertrött så jag kör på konceptet med mycket sömn det funkar för oss :)
  • laila88
    ebe91 skrev 2015-12-13 14:57:25 följande:

Han kryper, ställer sig mot möbler, går längs möbler, klättrar upp på saker (max 20 cm höga typ), han släpper även taget om möbler när han står och står då fritt typ 20-30 sekunder innan han antingen tar tag i möbeln igen eller sätter sig ner. Är snart 3 månader sen han började resa sig så jag har väntat rätt länge på att han ska gå, men än dröjer det nog några veckor.

Har era börjat prata mer? Bosse surrar mest hela tiden, även om man nu inte förstår honom ;) "mama" och "papa" är väl det vi fattar, annars är det helt obegripligt. Vinkar och klappar händerna gör han mest hela tiden, dock inte alltid när man ber han :) tycker det är så kul att se han utvecklas hela tiden!

Nu har dessutom tand nr 3 & 4 spruckit igenom, och han gnisslar/knakar tänder hela tiden :s låter hemskt!

Väldigt mycket surr här också :D men de riktiga orden hon säger hittills är mamma,pappa,titta och där. Hejdå har hon klämt fram några gånger också. Men annars är det mest surr som man inte hajjar och skrika till är kul också tydligen, för då hon skriker å man tittar på henne så blir hon jätte glad att fått en reaktion :D hur kul det är för omgivningen och på allmänna platser är inte hennes problem tydligen :D haha.

Krypa har hon gjort i superfart sen i somras, ibland saknar man ju lugnet då hon låg still och i sin höjd rullade runt :D sen är de ca tre månader sen hon börja ställa sig upp mot saker och gå runt med hjälp av dom. Men sätter sig om hon inte har nått att hålla i sig i. Trodde hon skulle börjat gå vid de här laget men hon är lite orolig för att inte hålla i sig i saker så de dröjer nog. Annars är hon en riktig klätterunge, sonen var så lugn å beskedlig om man jämnför med denna galning som hoppar klättrar å har sig. Noll koll på att saker är farligt.

Våran lära gå vagn är inte särskilt bra heller :/ då hon går å styr den så rullar den så lätt så hon springer typ fram. Så den här överbeskyddande mamman tar inte fram den så ofta så hon får inte träna så mycket med den heller.

Jag hoppas hon blir lite lugnare till dess nästa bebis kommer :D
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?