Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-01-05 09:44:02 följande:

Tipsa mig! Vi har fått låna en bil idag och ska åka till IKEA vid 15-snåret. Vi har bara en sak på listan - byrån Malm som vi tänker använda som skötbord i badrummet. Men vad mer bör jag passa på att införskaffa? Hit me!

Små frottéhanddukar i 10 pack, perfekta spytrasor. Plastade lakan att ha under vanliga lakanet. Kan även vara bra att ha själv om vattnet går hemma så man slipper vattnet i baksätet när man ska in.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-05 22:07:42 följande:

Skitdag ja. Foglossning, huvudvärk och ryggskott. Jag håller på att bli lite knäpp av det här hormonpåslaget. Började skratta hysteriskt åt nåt jag själv (!) sa, tills tårarna sprutade och jag istället satt och grät så högljutt och våldsamt att jag fick näsblod.

Hormoner är inte att leka med. Mina hormoner åker berg och dalbana, det går väldigt fort mellan topp och botten.
  • LillLouise84

Jag håller på att bli galen på fk. Jag får inget beslut om min graviditetspenning, om jag skulle få igenom den så har jag 9 arbetsdagar kvar men det vet jag inte ännu. Visst jag mår helt okej än så länge men blir grymt trött, så jag bara ligger när jag kommer hem från jobbet.

• LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-01-06 07:57:42 följande:

Har du provat att ringa? Jag gjorde det när jag hade gått och väntat nästan en månad och då la hon in en notering i systemet om att jag behövde ett beslut snarast. Fick ett beslut i brevlådan några dagar senare. Hoppas att det löser sig. :)

Jag har ringt en gång för typ två veckor sedan men inget händer. De jobbar knappt under julen verkar det som. Jag ska ringa i morgon igen.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-06 08:35:28 följande:

En fråga - vem och hur bestäms det om man kan få ersättning av FK innan barnet är fött? Jag har glatt sagt att jag jobbar 100% tills bf men nu börjar jag känna mig allt tröttare och har ondare i kroppen och foglossningen. Att jobba 80% kanske vore något... Kan man det? Och vad krävs?

Graviditetspenning beslutar försäkringskassan om. Jag har sökt för att jag har ett tungt jobb. Då finns blanketter att fylla i där de frågar om antal lyft, trånga utrymmen, ensam arbete, hjälpmedel och möjligheter till vila. Jag kör distributions lastbil i en stad och lyfter massor och släpar pallar i snö och grus. Jobbar ensam och stressar jämt.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-06 09:14:29 följande:

Det låter ju som en No-brainer att du ska få gravpeng med det tunga jobbet. Jag kan knappt lyfta en handväska med min foglossning. Men mitt jobb är stillasittande vid en dator, så lätt det kan bli, rent fysiskt. Är det ens lönt att undersöka om jag kan gå ner i tid då?

Jag känner flera med mycket lättare jobb än mig som varit sjukskriven pga foglossning eller trötthet. Du kan alltid kolla upp om det går
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-01-07 17:00:52 följande:

Nej inte dagis också.. Antar det beror på var man bor och om det är kommunalt eller privat. Just det får vänta. Gravidförsäkringen täcker barnet iaf 6 mån men kanske inte optimalt men det är iaf något. Amningskurs har jag inte fått höra något om men det dyker säkert också upp för att fylla upp kalendern ännu mer.

När vi fick dottern (en onsdag) så kom kommunens ansökningsblankett angående dagis på måndagen efter. Trygg-hansas gravidförsäkring täcker 6 månader och jag har själv Trygg-hansa som livförsäkring och då ingår 6 månader för mina barn också såg jag
  • LillLouise84
    JhjärtaK skrev 2015-01-07 10:34:54 följande:

Usch, jag börjar nojja över att vara ifrån dottern under bb-tiden . Jag har inte varit ifrån henne mer än ett drygt dygn tillsammans med min man. När mannen varit hemma har jag varit borta i fem dagar som mest. Känns så himla jobbigt när vi dessutom inte har någon klockren barnvakt till henne.

Någon mer än jag som oroar sig över bb-tiden mtp syskon?

Jag har tänkt lite på det att vara ifrån lilla tjejen, det har jag bara varit två dygn som längst och då var pappan hemma. Men som tur är har hon farmor och farfar bara en km bort och där har hon eget rum med spjälsäng. Sen så är både farmor och farfar väldigt engagerade i dottern, farmor hämtar och lämnar på dagis oftare än vad jag gör då farmor jobbar på skolan bredvid dagis och farfar står för en del av vabbandet när jag vill jobba.
  • LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2015-01-07 21:49:21 följande:

Tror inte de skiljer mellan förstföderskor och omföderskor om jag tittar på foldern över basprogrammet som alla följer, men sen lägger de på kontroller om det behövs.

japp jag har barn sen innan :)

Här fick vi ett papper från bm med vilka besök som ska göras och då var det ett eller två mindre besök för omföderskor än för förstföderskor.
  • LillLouise84

Äntligen har fk ringt upp mig och beviljat min graviditetspenning!!!! Så efter idag har jag 7 arbetsdagar kvar. Och en av mina chefer kom i morse och sa att jag skulle få hjälp nu på slutet, så från och med i morgon har jag en praktikant som ska göra mitt tunga jobb. När fk ringde och sa att det var klart att gå hem var det som om en tung sten släppte.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?