Inlägg från: Misty W |Visa alla inlägg
  • Misty W

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-02-18 10:27:31 följande:

Hehe, tack för positiv pepp kring Falun! Kan vara bästa förlossningen i världen, vill ändå inte föda 5 timmar hemifrån och utan min man :)

SKULLE det värsta hända har jag fick syrran med (och pappa men han skulle inte få vara med!) och maken skulle få komma upp men det skulle ju ta en stund att först åka hem från jobb, hämta grejer och övertala någon om att åka med i bilen... Känns som en skakig blivande pappa kan behöva lite avlösning på en sådan lång väg!

Jag va inne på förlossningen i Falun ett dygn när jag väntade dottern 2006, va där på innebandyturnering (jag fick dock inte vara med) i slutet av maj. Fick sjukligt ont och åkte in, min sambo spelade i herrlaget så vi va där tillsammans som tur va. Vi va iallafall oroliga att hon skulle komma nästan 6 veckor förtidigt men visade sig som tur v att det va en uvi som knallat upp i njuren. Dock kände jag i efterhand när hon blev ut tvingad med en igångsättning nästan 20 dagar över tiden att 6 veckor tidigt hade varit helt ok ;)
  • Misty W

Hallå! Jag har en fråga angående socker.

Jag har precis varit hos bm och min mage va runt 37 när person nr. 2 mätt(min bm fick det till 38)

Hon pratar då med läkaren som säger att jag måste göra en ny glucosbelastning. MEN!!!!!! Min stora fråga är då varför?! Jag har inte haft ett ända blodsocker över 6,8 (4.3-6.8) gjord en glucosbelastning i v.25 pga att sonen vägde 5085g. Det visade ingen avvikelse utan sockret va 6.2 efter dessa 2 timmarna. Jag har inga spår alls efter glucosbelastning i urinen.

Varför måste jag då utsättas för detta vidriga 1gång till 3 veckor innan snitt?

Bad dom att skicka mig på tv-ul eller be om tidigare snitt istället om dom oroade sig för stort barn, men pga planerat snitt så behövde man inte gjort ul och det fanns heller ingen anledning till att plocka ut honom tidigare just för att det är ett planerat snitt. Men då är frågan varför läkarens påmvc tycker att en ny belastning Ärö levandegör när det inte finns något avvikande? Ända är min stora mage. Inte gått upp nått nu heller sen en månad nästan.

Har någon fått göra en glucosbelastning bara för att? Eller har enat socker visat högt innan?

Är det någon som haft bra sockervärden men ändå fått diagnosen gravid diabetes vid en belastning?

Jag blev bara så ledsen över att behöva sitta på en stol i 2 timmar efter att ha druckit den där äckliga smeten på fastande mage.

Visst att det är viktigt att man vet om man har diabetes, men om inte då? Han blir ju inte mindre pga att jag är icke diabetiker.. Det är ju magen dom oroade sig över, inte sockret.

Skit dag!

• Misty W
    Trollunge85 skrev 2015-02-18 13:29:54 följande:

Jag gjorde det två gånger men det var för att första gången låg jag på deras gränsvärde mellan inte diabetes och oklart. Låg på samma värde två veckor senare så jag har svårare att ta hand om socker nu men jag har inte graviditetsdiabetes. Hos oss gör alla testet oavsett om man tillhör någon riskgrupp eller inte men jag hade troligen aldrig behövt göra det om det inte varit på rutin eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp.

Låter konstigt att du skulle få göra ett glukosbelastningstest så här strax innan snitt. Hade väl varit bättre att skicka dig på TUL för då kan de ju se om något är fel betydligt bättre än att kolla om du har diabetes. Oro för magen verkar ju leda till TUL i för alla andra och det borde det göra oavsett om du har ett inbokat kejsarsnitt eller inte. Kan du inte få någon annans utlåtande?

Jag känner lite som dig. Jag har inget som avviker. Eller jo tydligen magen. Men man har inte tagits upp sockret tidigare i någon form av oro. Jag lär ju inte ha 6.5 och inget socker i urinen idag och på fredag morgon så kommer mitt socker slå i taket och jag måste bli insulin behandlad... Helt sjukt ju! Kostar väl att göra Tv-ul, och så oroliga är dom ju inte eftersom dom inte vill ha ut han tidigare. Men förstår inte vad man grundar oron över diabetes i...

Tänkte först be att få prata med läkaren, för min bm gick iväg till henne och läkaren träffade inte änns mig utan togs reliktet ändå.

Sen kände jag att det är snart över och är han stor så får han väl vara det då. Gör deras skit test och sen slipper jag dom!

Idag hatar jag min bm :)
  • Misty W
    snö 81 skrev 2015-02-18 13:44:02 följande:

Det där lät ju jättemärklig!

Jag har gjort belastningen två gånger eftersom min mamma har fått åldersdiabetes precis som min mormor också hade. Jag har aldrig haft ett dåligt värde på de vanliga kollerna hos BM och inte heller på belastning.

Om dom tycker att magen är stor kommer den ju inte att bli mindre oavsett om du har diabetes eller ej?!

Nä precis. Det va ju stor mage som va det dom reagera på, speciellt att den ökat så mkt sen sist. Men känns lite som att vi gör en belastning bara för att göra något :)

Det är jätte bra att dom kollar upp sockret när det finns så anledningar. Men det som stör mig är att det va ju inte oron från början :)

Eh! Nu måste jag tagga om för bankmötet istället ;)
  • Misty W
    Trollunge85 skrev 2015-02-18 13:57:28 följande:

Förstår det. Men om det är första gången på hela graviditeten som du hatar din bm så har du nog ändå hittat en okej sådan

Nja, hon är ny & ung så jag har nog haft överseende & tyckt synd om henne... Men nu är det ju läkaren som haft sista ordets.

Ska träffa henne på torsdag nästa vecka och sen lipper jag förhoppningsvis allt vad mvc heter ;)
  • Misty W

Nu är något tokigt med min iPad igen! Går inte att citera!

sUPERVUPPAN: va rolig han är :) vilken chock när även lillasyster hos mamma börjarleka med hans saker :)

Jo vi får en kille till hos oss.

MILDAMILDA: va kul, borde vi stárta en sån också?

• Misty W

SvanE: aha, då va det nig det han gjorde här om dagen... Jag började fundera på om han blivit sjuk eller något :)

• Misty W

Namn är ju så svårt!!!!!

Vi gick från Jamie till Ville till nu troligtvis en Viggo/Wiggo.

Men vem vet vad som händer sista veckorna & dom 3månaderna man har på sig innan namnet ska va inne ;)

• Misty W

SOMMARSTAD: ja det är ju bra om man är överens ;) Vi tror att vi är överens om namnet, men inte stavningen ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?