Inlägg från: Misty W |Visa alla inlägg
  • Misty W

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-02-11 10:28:23 följande:

Okej, sonen född 18/4 åkte hem i den tunna plyschoverallen men med endast body och strumpor under. Tror iofs vi hade en filt på i bilen också. 

Det spelar ju lite roll att vi bor i stan också. Även om det värsta skulle hända och bilen skulle stanna någonstans längst vägen är vi då inte strandade ute i någon snöfylld urskog utan kan förmodligen lätt ta oss till en uppvärmd plats i väntan på räddning... 

Tack! Jag tar nog med en overall. Jag vet ju att man blir helt nipprig när man väl har den lilla babyn i sina armar ;)
  • Misty W
    JhjärtaK skrev 2015-02-11 12:04:21 följande:

Har fortfarande inte packat den förbenade väskan trots att de redan gjort ett utbrytningsförsök :-P

Men deras kläder ligger iaf redo i en garderob men borde verkligen lägga ned dem och lite annat i en väska känner jag...

Nu har jag iallafall stoppat ner grejerna. Så nu måste du nog göra detsamma eftersom du har potentiella rymlingar ;)
  • Misty W

Nu är min väska klar! Eller jag har kvar plånbok, mobil + laddare, frukt, blodgrupp papper, ev mat/godis och MIN kudde.

Till babyn:

- 6 st pyjamaser (tänkte att det va smidigt med "allt i ett" och många ombyten.

- 3st strumpor (1par till händerna om han river sig)

- 2 mössor

- nappar

- snuttefilt

- kläderna till hemfärden

- 1 lagom tjock overall

Blöjor, ersättning och sånt har dom på sjukhuset.

Till mig (överraskat):

• Misty W

Skit iPad!

Till mig själv har jag över packat:

- 2 mjukis byxor

- 1 gravid leggings

- 3st linnen

- 1 långärmad t-shirt

- 1 tunika (hemfärden)

- 1 tjocktröja

- 3st trosor & 3st strumpor

Övrigt:

- Duschgrejer i resepack

- tandborstar & tandkräm (nya så jag kunde packa ner dom)

- Hårborste, hårsnoddar, hårband

- vattenflaska

- engångshyvel

• Misty W
    JhjärtaK skrev 2015-02-11 14:48:49 följande:

Haha, bra jobbat

Jag skyller på att jag inte är hemma idag och inte kommer hem förrän senare ikväll och att vi dessutom renoverar huset men i helgen så looovar jag att slänga ner kläderna i en väska. Måste komma ihåg att packa nappflaskor och nappar också för jag tänker då inte hålla på med koppmatning om det inte är absolut nödvändigt.

Men då har du ju iallafall en plan. Det är ju tanken som räknas ;)

Borde kanske packa ner en flaska ifall att dom slutat med flaskor på SöS. Med sonen fick man en flaska där.
  • Misty W
    Skumbollen skrev 2015-02-11 15:45:35 följande:

Nu kanske jag är skadad... Eller, jag vet att jag har starka åsikter om säkerhet i bil... :)

Men jag skulle aldrig sätta barnen i bilen med tjocka overaller/jackor under bältet... De åker med filtar på sig ovanpå bältet. Själv skulle jag heller inte ta på mig bälte med en tjock jacka under...

Jag har aldrig funderat på det? Finns det nån anledning till varför eller har det bara blivit så?

Ifrågasätter inte nu utan bará nyfiken :)
  • Misty W
    Lavish skrev 2015-02-11 17:28:23 följande:

Det är väl för risken att ungen glider ur overall och bälte som en skalad banan och flyger ut genom fönstret antar jag? Risken med att inte ha bältet ganska så tätt mot kroppen är att det glider undan istället för att hålla emot. 

Mhm, du tänker så.. Jag har nog ara tänkt som så att bilar är oftast arma inne i och jag hatar själv när det blir så varmt att man börjar må illa. Dock va min tanke med bebisens att den skulle bli för varm ha inte kunna reglera värmen och (kanske helt korkat nu, men ändå tankar som snurrar) kvävs eller så.
  • Misty W
    SvanE skrev 2015-02-11 23:13:20 följande:

Tänkte OM amning inte fungerar och man ska ha någon ersättning hemma utifall att, någon som har en rekommendation på en bra?

Jag har inte ammat mina två tidigare barn och tänker inte amma lillebror heller. Alla tre har olika anledningar till att amningen inte funkat.

Vi fick babysemp redan på BB. Det va den dom tyckte va bäst så den har vi kört på med.

Eftersom jag inte kommer att amma så köper ju jag en större förpackning med pulver, men kommer också att ha några tetror hemma.

Tänker du amma så bör du ha medicin koppar hemma så du kan koppmata bebisen tills allt flyter på med amningen.
  • Misty W
    Kpax skrev 2015-02-12 08:37:27 följande:

Medicinkoppar? Såna där små i plast som man har till hostmedicin? Eller är det någon speciell sort till bebisar?

Jag har bara använt vanliga, men låter mer smidigt med dom Nixe prata om.

Sen så precis som Nixe skriver så är nan en likvärdig ersättning. Jag kör bara på med Semper av gammal vana. Men om det nu är störningar så blir det kanske nan även för oss.
  • Misty W
    snö 81 skrev 2015-02-12 13:53:00 följande:

Jag ska ju inte heller amma så det blir 100% ersättning här också.

Men om man börjar med en sort ska man väl hålla sig till sen hela tiden va?! Vi hade tänkt köra på bebysemp och även om vi kommer köpa pulver så vill jag gärna ha några tetror hemma också. Men om man köper nan tetra ska man isf ge nan pulverersättning också?!

Jag är ny på området så jag går på det jag hört... tips mottages tacksamt! :)

Tyvärr så har jag aldrig bytt tidigare så kan tyvärr inte svara på det :)
    Cymi skrev 2015-02-12 15:10:37 följande:

Ni som haft ersättning, vad kostar det i månaden ungefär? Undrar om både blanda själv och tetra. Är det jobbigt att hålla på och blanda, krävs många flaskor? Hur länge kan en flaska stå färdigblandad?

Har någon varvat amning och flaska, hur gick det isf?

Kommer eventuellt flaskmata helt eller delvis

Jag har inte varvat flaska och amning så det kan jag tyvärr inte svarar på.

Jag har kört som så att jag har kokt, kallt vatten i en sluten flaska/kanna i kylen. Så kunde jag bara hälla upp mängdens vatten, blanda med pulver och värma. Efter ett tag så började vi hälla upp rätt mängd vatten direkt i nappflaskor som stod med lock och allt i kylen och hade någon form av behållare färdig uppmätt pulver så det bara va att blanda och värma. Vi sparade aldrig mat som var blandat och värmt. Ersättning i tetra kan dom ju drickas som en är utan att behöva värma så den vet jag att vi kunde ha i flaskan ett tag.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?