Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-12-15 07:13:48 följande:

Vi testade min mans gamla gåvagn igår för första gången. Gick väldigt bra.
    Märker att H är väldigt framåt i rörelser men efter (i förhållande till era) i ord och vinka/klappa. Vinka gör han men inte kopplat till ordet utan mer tittar på handen och öppnar sluter den.

Har haft en värdelös natt. Han har behövt ha bröstet i munnen i princip hela tiden och när han inte har det skriker han. Hoppas det är en kortvarig fas. Ska på julbord med jobbet ikväll vilket känns sådär efter i natt men mannen säger att jag ska gå och det är inget långvarigt julbord. Troligen hemma senast 23 även om bussarna och tågen strular.

Då ligger våra på samma nivå vad gäller kommunikation.
    Jag har inte uppfattat ett enda ord även fast han surrar konstant. Han kan varken vinka eller klappa händer heller. Men igår stod han och dansade mot tv-bänken - såå jäkla söt!!
  • snö 81
    Mullan skrev 2015-12-16 11:29:41 följande:
    Bryta ett revben? Barnen bryter nog nacken. Du har inte förstått hur illa ditt barn sitter i stolen med ytterkläder på för då hade du aldrig resonerat så. Nej jag hade aldrig satt barnen i en så kall bil. Då hade bilen fått stå.
    Men vi här uppe kan inte resonera så att bilen får stå när det är kallt. Ibland har vi mellan -25 och -30 i en månad i sträck.
    När min dotter var liten hade vi -27 hela jäkla februari. Då levde jag med en man som jobbade i Norge 4 veckor i sträck. Jag och dottern hade inte överlevt utan mat hela den månaden...
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-12-17 09:45:03 följande:
    Tyvärr går det inte resonera så. "Jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände". Om du kör bil och krockar och barnet dör TROTS att det sitter som det ska, skulle du förlåta dig själv då, om du tog bilen trots att du kunde "låtit bilen stå"?

Här i norr har vi kallt. KALLT! Och långt till allt. Här har vi tex ingen sjukvård på många mil efter kl.17 på vardagar och under helgerna. Det går kanske en buss om dagen till nästa kommun. Thats it! Det går inte låta bilen stå för att det är kallt.. för kallt är det ibland flera veckor i sträck. Kupévärmare hjälper inte när det är -35 grader kallt, och sonen har skolplikt även när det är så kallt, och mat måste vi ha även när det är så kallt. En filt liggandes i bilen, hur varm är den tror du när det är så kallt i bilen? Ska jag klä ungarna inne, tre stycken, klä av dem i en kall bil, köra dit jag ska, klä på dem i bilen, in och handla, av med kläderna i en ÄNNU kallare bil (som blivit kall medan vi handlat), köra hem, på med kläderna igen? Eller ska jag låta ungarna gå ut utan kläder i -35 grader och sätta sig i en kall bil?

Tro mig, även vi i norr är rädd om våra barn.. men vi gör så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har.
    Tummen upp!!
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-12-17 21:59:43 följande:
    W har sagt mamma sedan i somras. Nu säger han något som med god fantasi kan tolkas som pappa och titta. Han babblar mkt, growlar ännu mer och testar rösten i olika volymer. Han varken vinkar eller klappar händerna. Hans nya grej är att släppa saker på golvet från matstolen och titta över kanten var de landade.
    Ja, att kasta ner saker är ju hur kul som helst :)
    Tage har börjat släppa ner saker när han står mot en möbel för att sedan böja sig och plocka upp den. Det kör han sedan på repeat hur länge som helst. Men då gör han ju i alla fall jobbet själv :)
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-12-20 16:28:22 följande:

Nu är det så mysigt ute :) kom ytterligare 2dm snö inatt så nu är det väldigt vitt och fint ute! Ska och äta julbord med min pappa, hans särbo, farmor och sen har min storebror från södra sverige även kommit upp så nu har jag riktigta julkänslor!

Bosse fick åka skoter idag för första gången, ner till farmor och farfar (600m). Han verkade varken nöjd eller livrädd ;)

Tage åkte pulka för första gången idag, det var en hit! Han blev sur när vi gick in :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-12-19 22:12:47 följande:
    Härligt!

Ska ni ta reda på kön? Jag tror inte vi ska göra det nästa gång, vore kul att prova på att inte veta också. :)
    Jag visste kön första gången och tyckte det kändes lite märkligt att veta precis vad det skulle bli, planera namn och ha allt färdigt för att vår Sally skulle komma. När jag väntade Tage tog vi inte reda på kön och det var så spännande att få spekulera i kön och sen se vad det blev när han kom ut.
  • snö 81

Alltså, det här med barn och dess faser är ju sannerligen en utmaning!!
    Dottern, som fyllt 6 år idag, har kommit in i en fas där hon verkar vilja vara arg på mig. Hon säger att jag varit arg, skrämt henne, sagt dumma saker etc. Undrar om det är en form av frigörelse från att vara liten till att bli lite större?!
    Sen så har vi den lille som ständigt är inne i sovadåligtochgnällatilltusenfasen :) Å så några nya tänder på det...
    Ibland undrar man hur man ska lyckas ha sin mentala hälsa i behåll genom barnåren ;)

• snö 81
    Lavish skrev 2015-12-23 09:05:31 följande:

Har ni köpt några julklappar till era småttingar? Känns så dumt här för hon förstår ju inte och allt hon kan tänkas behöva, klassiska bebisgrejer och så, har vi kvar från storebror.

Jag har köpt ett paket duplo till samlingen som nog storebror kommer leka mest med ett tag till. Sen ska hon få en mössa och jag tänkte övertala storebror att vi ska ge en av hans dockor eller nallar som han aldrig lekt med som en julklapp till henne.

Nej, vi har inte köpt något till honom. Men han får nån liten klapp av släktingar och så.
    Men eftersom han inte fattar nåt av det i år har inte jag och min man köpt något.
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-12-23 13:56:46 följande:

Vi har köpt en badanka i naturgummi (han älskar ju badkaret. Annars tror jag han kommer få en del av far och morföräldrar... Tänker som du, han är knappt ens intresserad av pappret nu :)

Tage har varit väldigt intresserad av snören när jag slagit in paket, men inte pappret :)
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-12-24 15:45:23 följande:
    Haha, bosse fick julklappar redan ifjol även fast han inte ens var född än xD Gissar att vi är lite julklappsgalna i våran släkt ;)

Iår är ärtan så liten i magen så den får faktiskt inget... Vad jag vet iaf ;) ev mormorn stickat nå strumpor bara eller så!
    Vi har ju så många barn att köpa julklappar till så vi känner inte att vi orkar köpa julklappar till han som ändå inget begriper. Han fick några klappar, men han var inte det minsta intresserad av att varken riva i pappret eller snöret. Han var bara intresserad av storkusinen som fått en robot från Star Wars :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?