Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-10-19 18:57:26 följande:

Här kommer en kanske lite känslig fråga.. vad har ni för matkostnader hemma?

Vi försöker veckohandla, dels för bekvämligheten att ha maten hemma och slippa klura på mat varje dag men också för att när vi handlar för över 1000kr vid ett tillfälle får vi ett blöjpaket gratis.

Vi har helt enorma matkostnader här hemma trots att vi varje månad säger att vi måste dra ner. Får en klump i magen varje gång vi får utdraget från Ica:/

Om vi är allihopa hemma så är vi 4 barn och 2 vuxna. Det innebär att vi har väldigt stora matkostnader.
    Vi sätter in 7000:- varje månad på ett matkonto som vi har varsitt visakort till. Det har hittills aldrig hänt att dessa pengar räckt så vi borde öka summan, men istället fyller vi på när det tar slut. Skulle tippa på att vi ligger på ca 9000:- i månaden...
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-10-19 21:51:11 följande:

Vi brukar ligga kring 10 000 på Ica men på det senaste utdraget (för september) var vi uppe i hela 12 400 kr.

Då är vi förvisso två vuxna och tre barn men Selina "kostar" ju inget ännu. Blöjorna får vi som sagt gratis när vi veckohandlar och någon mat är det ju inte på tal än (max 200kr/mån för några burkar).

Utöver ica äter vi som sagt pizza kanske 3 gånger/månad (=600 och handlar för kanske en tusenlapp sammanlagt på Coop och macken.

Så vi hamnade nog på 14 000kr i september viket ju är HELT åt skogen! Hur tusan ska man göra för att få ner matkostnaden?

Oj, ja det var mycket!!
    Jag tycker vi har alldeles för hög matkostnad, men vi ligger ju en bit under er ändå.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-10-20 08:26:03 följande:

Ingen av oss snusar eller röker, aldrig gjort, så dit går inga pengar alls. Våra mataffärer är rätt små så leksaker och kläder finns det inget av (någon målarbok och nåt mjukisdjur bara) så dit går det heller inga pengar.

Matkasse hade varit jätteskönt men sånt finns inte här tyvärr:(

Jag planerar veckomatsedel utifrån vilka erbjudanden ica har. Är det extrapris på kyckling köper vi det och ser till att äta någon maträtt med kyckling under veckan. I veckohandlingen är det mat för 7 dagar och "basgrejer" som jag ser fattas (toarengöring, tvättlappar osv). Sen handlar jag om det är på extrapris.. som den här veckan var det 2 förpackningar fryspåsar för 15:- och då köper jag det även om det inte är helt slut än hemma.. just för att slippa köpa det till fullt pris sen:)

Veckohandlingen landar på 1000 kr ungefär så 4000 i månaden. Vilket innebär att vi handlat en massa annat skit för 8400kr under september. Men VAD?

Vi ska börja spara ALLA kvitton from 1a november för att försöka få någon koll. Vi lider som sagt inte egentligen av att ha ett så stort matkonto men pengarna skulle ju lätt kunna läggas på något roligare.

Det låter som en bra idé att spara kvitton och kolla.
    Vi vet ju att våra matkostnader skjuter i höjden varannan vecka när alla barn är här, två nästantonåringar är ju inte små i maten direkt.
    Nästa vecka när det är höstlov här kommer vi bara att ha Tage hemma, då blir matkostnaderna låga. Om inte jag och mannen lyxar till det ;)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-10-20 20:03:17 följande:
    Det var 1,5 dag som var vansinnigt, före och efter var det normalt. Märkligt att det växlade så snabbt... Tanken på Cyklo-f slog mig, men jag ville läsa mer om det innan jag petar i mig något :)
    Jag har också 1,5 dag med riklig blödning med min kopparspiral. Men värst var det de första 3-4 gångerna efter förlossningen, då fick jag gå upp och byta binda på natten när T fick mat. Nu är det mer bara rikligt utan att för den delen vara besvärligt.
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-10-21 15:05:01 följande:

Härligt Trollunge! Här är vi inne på dygn två av senaste förkylningen. Dagarna funkar ok men nätterna... Zzzzz. Han har ju börjat sova hyfsat men förkylningar förstör ju allt! Stackars bebis och stackars trötta mamman!

Här börjat vi också börjat snora hela högen. Har märkt att Tage varit ovanligt hängig/grinig idag så det är väl förkylningen som spökar.
    Vi hade ju kassa nätter i säkert 6 veckor, men nu sedan 1-2 veckor sover han bra igen. Jag går under om den dåliga sömnen kommer tillbaka nu under förkylningen...
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-10-23 09:06:59 följande:

Ja visst känns det overkligt att våra små är över ett halvår!!!
    Minns ni känslan när ni fick plus på stickan??
    Jag och min sambo skrattade och grät om vartannat! Det var 23:e juli 2014 det!!!

Jag minns att jag tog ett test en måndagmorgon i början av juli bara för att visa min man att jag minsann INTE var gravid, han trodde nämligen det att jag var det, och så fick jag ett plus direkt :)
    Hade haft två missfall under vintern/våren så jag var mest inställd på att det skulle bli samma igen...
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-10-25 14:49:22 följande:

Hur har omställningen av klockan gått för era små? Bosse har en inbygd klocka i sig men den tycks sakna vintertid ;) vaknade 6:15 istället för 7:15, lyckades ändå hålla honom vaken till 10-vilan men istället för 90-120 min sov han 45.... Så vi har fått kämpa för o hålla han vaken till em-vilan, han sover just nu och förhoppningsvis sover han lite längre nu än vanligt o komenserar för den korta fm-vilan! Blir väl ett fortsatt kämpande ikväll för o hålla honom vaken till 20. Snacka om att gorma till det för oss småbarnsföräldrar!

Ja, vad ska man säga... Han vaknade ju väldigt tidigt enligt "ny tid" igår morse, men det tyckte jag inte gjorde något eftersom jag själv såklart också var inställd på sommartid.
    Under dagen gick det jättebra, han vilade ungefär samma tider och somnade för natten kl 19 sim han alltid gör. Så jag tänkte att han var omställd och klar eftersom att han var vaken en timme senare på kvällen än han vanligtvis är.
    Men nää, det var han inte!! Upp med tuppen klockan 04.20 nu imorse - härligt! :-/
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-10-26 06:41:38 följande:
    Haha! Bosse brukar som sagt vakna 7:15, jag lägger mig allt mellan kl 20-22, oftast blir det som senast kl 21 på vardagar och 22 på helg. Som senast alltså!!
    Jag lägger mig alltid vid 21-22, har alltid gjort!
    De stora barnen kan ju allihop sova längre på helgen så innan Tage föddes var vi rätt ofta uppe till 23-00 på helgen om vi orkade, men vardagar när man jobbar finns det ju inget bättre än att gå och lägga sig i tid.
    Nu när vi har bebis som vaknar flera gånger per natt och ofta gör morgon vid 5 så är det inte ovanligt att jag sover i soffan redan 20.30 en lördag ;)
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-10-26 22:13:24 följande:

W har blivit stökigare på natten senaste veckorna/månaden. Tidigare klarade han sig på två uppvak med amning/flaska men nu är det snarare 4-6 uppvak. Jag ska bara hitta tiden att läsa ut "sova hela natten"-boken så ska Vi testa den. Hela nätter vore guld för både humör, ögonrynkor och relation. Och ja, förmodligen även för lille W.

Vi hade helt fantastiska nätter fram till Tage var typ 5-5,5 månad. Då somnade han vid 19 och sov till 4-5, fick mat och somnade sedan om till 6-7. Men sen helt plötsligt började han vakna för mat 2-3 ggr per natt och att göra morgon vid 5 var helt plötsligt hans nya grej. Så höll det på i typ 5 veckor och jag trodde på riktigt att jag skulle bli galen. Efter det var vi tillbaka i gamla mönster med bra nätter och många timmar sammanhängande sömn, fram till förra veckan. Nu äter han två gånger per natt igen och sover skit däremellan plus att han gör morgon kl 5.
    Jag VET att han egentligen inte behöver äta en endaste gång på natten nu, men om man försöker söva om honom istället för att ge mat blir han hysterisk. Jag känner helt ärligt att jag inte har energireserver för att ta kampen.
  • snö 81
    Lavish skrev 2015-10-30 10:05:56 följande:

Linnea har börjat ställa sig upp mot möblerna, och senaste dagarna även gå längst med bord och liknande så smått. Jag vet inte varför hon är tidig med grovmotoriken, man kunde verkligen inte gissa det om man tittar på henne.

Ser otroligt lustigt ut. I kroppen ser hon fortfarande ut som en liten bebis, stort tungt bebishuvud och oproportionerligt stor överkropp med små korta armar och krumma små ben. Hon ser ut som en liten bebis som borde ligga i famnen, absolut inte som en varelse som kan gå stå och gå. Men ändå står hon där och kacklar kaxigt. 

Imorgon ska vi ha ett stort Halloweenkalas för vuxna och barn i bekantskapskretsen så vi ska börja med förberedelser idag, göra en del deg och hämta pinnar i skogen jag tänkt göra spöken med vit bordsduk av. Tyvärr snubblade jag över min pumpa-ljusslinga igår när jag skulle springa till Linnea som skrek och nu verkar den vara trasig

Här är det samma sak. Tage har precis klurat ut hur man drar sig upp på knä mot möbler och är han barfota kan han även få fäste att komma upp på fötter. Livsfarligt! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?