-
Men det tyckte jag nästan var en nackdel. Min dotter hade haft mig för sig själv i nästan fem och ett halvt år och var van med det. Sen kom en lillebror som skulle ha uppmärksamhet, av HENNES mamma :)laila88 skrev 2015-12-07 22:59:00 följande:Tack :D Jaa, 10 åringen klarar ju sig själv riktigt bra men han behöver ju sin tid med. Men känns ändå som han fått uppmärksamhet själv så länge medan nu ska dottern få dela uppmärksamhet redan, så liten :D
-
Eftersom Tage är en morgonpigg herre och dessutom rätt så talanglös på att sova på dagen så hinner han oftast med tre korta vilor. Vissa dagar går det att hålla det till två, men ofta sover han bara 20 minuter och då behöver han vila flera gånger.ebe91 skrev 2015-12-08 19:32:04 följande:
Alltså hur sover era små, tänkte främst på dagen. Bosse sover numer hela nätter, oftast 21-08. Men kvällarna har en tendens att bli längre och längre, och inte sällan är kl 22 innan han somnar. Idag har han bara sovit en vila (10:40-12:40) och sen hann det ju bli försent för en till vila så har fått underhålla han extra ikväll men nu däckade han 19:30 istället - vilket känns som en bra tid! Men, det känns så tidigt att redan bara ha 1 vila! 2 är för mycket och 1 är på gränsen till för lite... Skulle utan problem kunna skjuta lite på vilan, nu "tvingade" jag han o sova på tid istället för trötthet...
Jag börjar känna mig lite stressad eftersom han ska börja dagis när han är ett år och då måste han vara nere på en vila! Hur ska jag hinna få det från tre vilor till en, på 3,5 månader?! :)
När det gäller nattsömn kan det vara alltifrån supernätter till helkassa. Inatt sov han mellan 19-06.30 med ett uppvak vid 4.30 då han fick en liten slurk ersättning (90 ml). Andra nätter kan det kännas som att man är mer uppe och springer än vad man ligger i sängen... -
Min dotter, som precis har börjat förskoleklass, har gått på tre olika förskolor och inte en enda av dom har haft flexibiliteten med vilor. Alla barn som ska sova ska vara trötta samtidigt, efter lunch!Mullan skrev 2015-12-09 00:38:32 följande:Varför måste han ner till en vila?
Vet flera barn på dotterns dagis som sover 2 ggr.
Skulle tippa att det gäller fortsatt... -
Härligt!! Det var säkert ett år sedan jag sov så länge i sträck :)LillLouise84 skrev 2015-12-10 06:47:41 följande:
Äntligen äntligen äntligen! I natt sov jag 7 timmar sammanhängande. Efter en vecka med uppvak flera gånger i timmen så är det underbart!
-
Åh, så roligt att börja jobba!!KarinIngrid skrev 2015-12-10 21:48:43 följande:
Jag börjar jobba på måndag!
Då tar sambon över och är hemma 8,5 månad. Så vi har lika länge var?
Jag var på konferens och julfest (med övernattning) med mitt jobb förra veckan och det kändes sååå bra att få vara med i ett sammanhang som vuxen igen. -
Jag börjar jobba 1 april och då skolas T in på dagis. Min man skulle så gärna vilja vara hemma, men han är egenföretagare (delägare) så det funkar bara inte.Astilbe skrev 2015-12-10 20:44:51 följande:
Nu är det evigheter sen jag skrev här senast. Läser dock alla inlägg flitigt! tänkte höra med er - hur länge planerar ni att vara hemma med era små? Hur har ni lagt upp det?
Tanken var att jag iaf skulle börja jobba halvtid i oktober, men det gick inte att få ihop med hans företag så jag blir hemma på heltid hela tiden.
Jag längtar jättemycket efter att få börja jobba!! -
Alltså igår slog det mig så orättvist det är att vara mamma ;)
Jag var ju som sagt borta en natt förra veckan, konferens från lunch till lunch. Och när jag kom hem och Tage såg mig började han storgrina. Igår ville min dotter att jag skulle komma och hälsa på henne i skolan en stund så min mamma kom och tog hand om T under tiden. Vad händer när vi kommer hem efter 1,5 timme? Jo han börjar storgrina när han ser mig.
Varje dag när min man kommer hem från jobbet spricker han dock upp i världens leende. Samma sak när storasyster kommer hem från skolan, han sprattlar och kiknar av skratt.
Men när jag varit borta och kommer hem så blir han ledsen när han ser mig. Tack som fan! ;)) -
Jag tror jag kommer få ett nervsammanbrott snart!!! Tage är gnälligare än gnälligast just nu. Om han inte sover så är han gnällig och grinig. Han är typ aldrig nöjd känns det som.
Enligt wonder weeks appen är han mitt mellan två utvecklingsfaser så det borde vara en bra period. Möjligen är det tänder som spökar eller kanske det faktum att han sover dåligt både på dagen och natten. Vad vet jag?! -
Tage kör nån form av armyålning, snabb som tusan!! Han har även börjat krypa, men det går så långsamt så det ger han upp nästan direkt han börjar :)LillLouise84 skrev 2015-12-13 14:26:14 följande:
Hur mobila är era små nu? W sitter och åker på rumpan eftersom han hatar att ligga på mage. Men att åka på rumpan och dra sig fram med armarna går sakta och han åker gärna till soffan och vill ha hjälp att komma upp på fötterna, när han väl är på fötterna så går han i sidled efter soffkanten. Helst vill han att jag håller i honom och gåtränar hela dagarna, när jag inte har tid med honom blir han ofta missnöjd.
Annars så reser han sig upp mot möbler heela tiden, klättrar upp på låga saker, går längs med möbler. Han har även så smått börjat försöka sätta sig ner från stående, det går bra lika ofta som han kraschar ;) Om man håller honom i händerna går han gärna några steg, men ledsnar rätt snabbt. -
Precis! Det kanske funkar i södra Sverige, men vi här uppe i norrbotten måste ha vinterkläder på våra barn även i bilen.ebe91 skrev 2015-12-15 17:22:11 följande:I teorin funkar det säkert att ta av overallen men inte här i praktiken... Haft -23 senaste dagarna och om man inte alltid har bilen i garage är den alldeles för kall att sätta ett barn utan vinterkläder i... Det behöver handlas även de kallaste månaderna och är det ner mot -35 sätter då inte jag sonen i en kall bilbarnstol utan kläder (även med kupévärmare blir inte en bil varm när det är så kallt). Jag tycker man kan dra åt ordentligt ändå, så länge man inte har en 10cm tjock dunoverall.