• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag glömde skriva om vikten i måndags, -700g sen förra veckan. Så det är ju bra, men fy vad less jag är på mitt utseende.

Jag var så glad över att jag kände mig stolt och nöjd över kroppen efter förlossningen. Inte att den var snygg, men att den inte BEHÖVDE vara snygg, den var så bra ändå.

Nu har jag fallit tillbaka i gamla hjulspår, skäms och vill typ be om ursäkt för mig själv. Så jävla dumt, och ingenting jag vill att min dotter ska se och i värsta fall ta efter i framtiden. Jag måste skärpa mig.

Jag provade 10.000 jeans och toppar idag, och det hjälpte inte självförtroendet direkt. Jag önskar att jag visste att jag kunde träna utan att sabba bäckenbotten, så att jag i alla fall kunde få tillbaka rumpan. Men jag är rädd, och ska jag välja mellan utseende och funktion väljer jag funktion!

Josefin har krånglat med amningen några dagar nu. Hon blir ibland så ledsen att hon inte kan ta bröstet på en bra stund ens när vi liggammar. Det är mycket värre när jag sitter, och idag fick jag det verkligen inte att funka hos svärföräldrarna, så jag fick gå hem. Nu är jag nervös för att det ska bli så när vi är borta på midsommar...

• Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-06-17 19:18:50 följande:

Jag tror inte det ska vara någon fara att börja träna. Hopp och löpning kan vara dumt om inte bäckenbotten stärkts men min bm tyckte jag skulle börja styrketräna när jag var där på efterkontroll och det var flera veckor sen. Jag är glad att jag går på mammayoga för där är det fokus på att bygga upp musklerna i kroppen igen samtidigt som man minskar muskelseparationen i magen. Små mikrorörelser som jag tror ligger på hög nivå i magappen men med fördelen att hon ser att man gör rätt och pressar en ytterligare mot vad jag gjort hemma själv. Finns det ingen mammaträning där du bor? Tänker de borde ha övningar som är anpassade.

Men det är lätt att hamna i fällan där man bara tycker illa om sin kropp. Jag har börjat komma tillbaka till acceptans efter kommentaren i fredags. Det är ju som du säger inger man vill föra över till sitt barn. Men oj vad jag längtar efter att slippa valkarna i midjan och vid bh-bandet och min kära putmage.

Ibland kommer marshmallowkänslan tillbaka, så jag är rädd att det är något jag gör fel eller för tidigt.

Vi har tyvärr ingen mammaträning här, och jag tror inte att sjukgymnasterna har så stor koll på träning efter förlossningen. Barnmorskan hade ingen aning och visade inget intresse. Bara konstaterade det där vanliga med att undvika hopp. Jag kanske är för nojig, det kanske bara är hopp och eventuellt löpning jag behöver undvika?

Magen är jag inte orolig över, den känns bra och "tät" under allt löst ;) Det är underlivet jag oroar mig för, men barnmorskan säger bara att det är bra, fortsätt knip, det tar tid för kroppen att komma tillbaka.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-06-17 21:58:00 följande:

Jag hatar också min kropp till och från. Ibland så tänker jag att jag har faktiskt fött två barn så vissa skavanker får man räkna med. Men när jag provade igenom hela hms bh sortiment och 15 toppar utan att hitta något som passade så blev det deppigt. Jag är rädd att vara den tjocka mamman som min barn kommer att bli retade för. Det tänkte på det förra veckan när en unge utanför dagis skrek och frågade varför jag hade så tjocka tuttar.

Ja det är grymt deppigt! Man skulle ha en personal shopper och stylist så man slapp prova fel hela tiden :D
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-06-17 20:58:12 följande:

Jag gick ner 200g men idag har jag smällt i mig en hel b&j cookie dough! Iiinte bra!

Gud vad gott. Jag hoppas verkligen att Josefin tål mjölk nu, jag vill prova B&J's cinnamon buns och Marabous nya chokladkaka. Och äta jordgubbar med grädde!
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-06-18 06:16:52 följande:

Det tar tid. Om jag tycker saker känns konstigt fortfarande när det gått ett halvår, då ska jag höra av mig till bm igen. För då borde allt vara läkt och vara återställt. Så har du kvar marshmallowkänslan då tycker jag du ska kräva undersökningar tills de kan berätta vad som är fel och vad man kan göra åt det. För tyvärr är det enda sättet att få hjälp. Att vara krävande om man inte har tur med bm och läkare.

Ja, då kanske jag ska ställa in mig på att leva som vanligt (fast med knipövningar och ta det lugnt med hopp och löpning) och inte noja nu. I September känner jag efter och bokar tid, eventuellt på gyn då, de har kanske bättre koll?
  • Kpax
    SMA87 skrev 2015-06-18 20:56:18 följande:

Ja knipa glömmer jag också hela tiden! Ska maratonknipa i helgen inför efterkontroll på måndag .

Är det någon mer som har problem med läckande bajsblöjor? Händer minst en gång om dagen här från typ inget innan... Började fasa in stl 2 blöjor nyligen, har varierat Pampers 1or och Libero 2or och sedan någon vecka endast libero 2or... Hon väger knappt 4,5 kg och testade även en libero 3a men den var tokstor... Kanske ska testa pampers 2or istället? Eller gå tillbaka till ettor känns fel? Vilket märke föredrar ni?

Ska till BM på måndag. När jag ringde och bokade sa hon att jag skulle ta med lilltjejen och visa upp men hur gör jag med mannen? Ska han också med? Antar att man kan välja det själv men hur gjorde ni? Känner inga problem att gå själv med lillan då hon oftast är nöjd att sitta och gunga i bilbarnstolen om hon är mätt och torr.

Våra bajsblöjor läcker när hon sitter i babysittern och bajsar, men inte när hon ligger ner. Jag tycker Pampers new baby är bäst, de suger upp bajset bra. Vi kör storlek 3, men Josefin väger ju 7 kilo, hehe :)

Jag tror de flesta tar med barnet på efterkontroll, det är väl ofta man inte kan lämna bort dem. Din man däremot, jag vet inte varför han skulle med, det handlar ju bara om din kropp :)
  • Kpax
    Kpax skrev 2015-06-19 17:33:03 följande:

Våra bajsblöjor läcker när hon sitter i babysittern och bajsar, men inte när hon ligger ner. Jag tycker Pampers new baby är bäst, de suger upp bajset bra. Vi kör storlek 3, men Josefin väger ju 7 kilo, hehe :)

Jag tror de flesta tar med barnet på efterkontroll, det är väl ofta man inte kan lämna bort dem. Din man däremot, jag vet inte varför han skulle med, det handlar ju bara om din kropp :)

Oj vad dryg jag lät, det var inte alls meningen! Jag menade bara att jag gick på efterkontroll utan sambon, och det var lika bra, för det var liksom ingenting som handlade om honom eller barnet barnet. :)
  • Kpax

Oj vad dryg jag lät, det var inte alls meningen! Jag menade bara att jag gick på efterkontroll utan sambon, och det var lika bra, för det var liksom ingenting som handlade om honom eller barnet barnet. :)
  • Kpax

• Kpax

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?