• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Det finns ju en solgardin från Dooky som verkar populär. Än så länge tycker jag det har funkat med suffletten, och om solen stått väldigt lågt har jag fällt upp översta biten på liggdelslocket (men jag är skitirriterad på att det fästs med plaststavar som ska pillas in i små resåröglor, jättepilligt!).

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-06-01 23:13:52 följande:

Ang. Barnvagnar... Måste bara säga att jag är så nöjd med vår stabila Kronan! Vi bor mitt ute på landet med sten och grusväg... Funkar kanon! Går även lätt att få in i vår V70. Otymplig i stan men är så sällan där, vid korta besök är selen tillräcklig. Suffletten går att fälla ner helt som solskydd och extra lufthål finns bak om man nu behöver lägga över något helt... Vilket jag i te fattar varför jag skulle behöva.

Men... Bilen och bilfärder! Hu!!! Någon annans bebis som avskyr bilen? Vet inte vad jag ska göra... Han fullkomligt illvrålar så fort vi kommer ut på platta vägar som motorväg eller stadstrafik. Minst sagt svettigt!

Kronan verkar bra! De har en sulky som jag hade varit intresserad av om det var aktuellt med den typen av vagn.

Josefin tycker bilen är okej, men inte fantastisk. Oftast är hon vaken, och då tröttnar hon efter en stund. Vad har du för babyskydd? Känner du någon som har en annan sort som du kan testa?
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-06-01 15:48:03 följande:

Gick bra på BVC. Lilla fröken växer och idag knappt tre månader vägde hon 7,3 kg och var 63 cm lång. Hon blev riktigt arg och ledsen precis när hon blev stucken, men lugnade ner sig ganska fort och än har jag inte märkt nått mer av det men vi får väl se.

Vi har en Brio Happy med lufthjul och en Phil&Teds Smart. Brion är bra att ha i terräng och på långpromenaden och har skönt gung. Men den är otymplig och svårstyrd i butiker, tar för mycket plats på bussar och tåg.  P&T är superliten och lätt, smidig att ha med sig på shoppingvändan och chassit går in i bilen utan att ens fälla ihop det. Men dom små svängbara framhjulen hoppar vansinnigt över minsta sten och den har inget gung alls, att den är lätt gör också att den känns lite ostabil. 

Vad gäller sol på bebis brukar jag använda en tunn bomullssjal i ett mörkt tyg som jag viker dubbel och lägger över öppningen. Den har också dubbel funktion som amningssjal som jag hänger ner över bebis om jag måste amma på ett ställe där det inte känns helt bekvämt. 

Det ska bli spännande att se hur lång och tung Josefin är nu! Hoppas det funkar bra med sprutorna också. Hon har varit lite bökigare att få att somna, och fortsätta sova, på natten ett par dagar nu. Hade hon fått vaccinet hade jag antagit att det berodde på det, men det är väl nån fas då.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-06-02 00:38:25 följande:

Har testat två olika babyskydd, ingen skillnad! Hoppas nu att han mår bättre när vi sätter över honom i vanlig barnstol... Annars blir det jobbigt! Vi bor som sagt helt off, finns inte ens buss... Så han måste lära sig!

Det blir säkert bättre när han blir lite äldre!
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-06-02 12:15:23 följande:

Det där med sprutorna gick ju inte så bra trots allt. Senare på kvällen blev Linnea jätteledsen och skrek och skrek och gick inte att trösta på flera timmar. Inte alls lik sig. Hon hade inte feber eller nått vad det verkade, men hon kanske fick ont i huvudet eller något, jag vet inte. 

Ska gnälla lite på min BVC sköterska, jag vet att jag inte är så konstruktiv nu utan bara gnällig.

Egentligen tycker jag att hon som person är rätt trevlig, delvis därför vi ändå är kvar hos henne. Tycker om hennes ton och kontakten man får, varken överdrivit glättig eller nonchalant otrevlig. Men som sköterska vet jag inte hur bra hon är eg. Det är alltid väldigt korta besök, väg, mät, igår sprutorna och sen "nu var vi klara tack o hej" typ. Aldrig "Hur mår ni?" "Hur funkar allt hemma" "Har du några frågor?" eller något sånt.

Igår var ju tremånaders besök och nästa gång vi ses är Linnea fem månader, och hon tog inte upp något om matstart, utan det fick jag fråga om själv. Fick inte heller några broschyrer som vi fick om smakportioner första gången. Visst, jag har ju ett barn innan, men det är ju fyra år sen och dessutom har ju rekommendationerna ändrats. 

Just nu kände jag mig extra kinkig över detta för efter att jag kom hem igår kom jag och tänka på att jag skulle ha frågat om man kan ge lite alvedon om Linnea blev dålig. Jag har för mig att man får börja ge Alvedon just från tre månader. Hade hon sagt något om det, t.ex att det går bra att ge lite om hon får feber, så hade jag gått och köpt sådana man stoppar upp i rumpan på apoteket som ligger vid BVC innan jag åkte hem. Men nu glömde jag ju det och vi har bara flytande hemma som det inte ens är ngn idé att försöka med för Linnea spottar ut allt man försöker hälla i munnen på henne. Borde det inte vara lite standard att säga något som "Det går bra att ge lite Alvedon om hon blir dålig" i samband med sprutorna? Om det nu är så att det går bra, går det inte bra vore det ju också bra att få veta... 

Åh stackars Linnéa :(

Vår BVC-sköterska sa redan vid förra besöket att vi skulle köpa hem Alvedon så vi kunde ge om Josefin skulle få feber efter vaccinationen. Hon är också väldigt bra på att fråga hur det går och hur vi mår, och hon får mig aldrig att känna mig ivägkörd. Skitbra, speciellt eftersom vi hade det tufft i början.

Men jag kan sakna en del kunskaper hos henne. Det kanske är jag som har höga krav, men jag trodde att hon skulle vara som ett uppslagsverk när det gällde amning, utslag, sömn och allt annat bebisrelaterat. Jag får väldigt luddiga icke-svar på mina frågor tycker jag.
  • Kpax
    SMA87 skrev 2015-06-02 19:32:27 följande:

Hej alla nyblivna mammor!

Jag fick en dotter Mathilda den 31 mars men hon kom en vecka tidigt så har kollat in här hos er efter hon var född men inte vågat skriva tidigare. Men det har varit otroligt skönt att läsa om problem som man själv upplevt denna tiden. Har tyvärr ingen nära med barn som jag kan fråga och bolla med. Hoppas det är ok att jag skriver...

Jag har en fundering...

Jag vet att ni pratat tidigare om det här med avslag och mens. Jag känner mig lite villrådig.

Jag blödde ca 6 veckor efter förlossningen, sedan ett par dagar med sårvätska. Sedan var det två dagar utan något innan jag började blöda mycket när lilla M var 7 veckor. Trodde då det var mensen som kom tillbaka men efter 10 dagar "riklig mens" avslutades det med sårvätska också... Nu har jag haft 3 dagar utan något och idag började jag blöda igen... Lilla M är idag 9 veckor. Jag födde vaginalt och helammar. Dock är M ingen storätare och har gått från födelse 3,2 kg till igår 9 veckor 4,3 kg. Hon följer sin kurva men det kanske spelar in när mensen börjar?

Jag har efterkontroll om först tre veckor men vet inte om jag ska ringa min BM och fråga? Känner mig dum då det liksom inte finns så mycket att göra antar jag...

Sedan har jag fortfarande ont till och från "där nere" men antar att det är helt normalt bara två månader efter förlossningen...

Än en gång tack för att ni delar med er av er vardag och erfarenheter. Kanske vågar skriva lite oftare!

Hej!

Klart du ska våga skriva!

Jag hade ringt barnmorskan och frågat. Kanske lugnar hon dig med att säga att det är vanligt, kanske vill hon att du ska komma på kontroll lite tidigare än om tre veckor.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-06-03 11:45:08 följande:

Jag hade aldrig någon babyblues. Men nu är det fan i mig nära. Den senaste månaden har tvååringen haft magsjuka, uvi, misstänkt uvi och utredning för uvi. Jag har opererat bort halsmandlarna, fått en infektion i handen och äter antibiotika och för att toppa det så är hela familjen tokförkyld. Så nu har magen pajat pga antibiotikan, så magkatarr och illamående, plus mensvärk efter att satt in spiral igår. Och jag har inte sovit på tre nätter pga täppt näsa på både mig och lilleman.

Det positiva är att jag äntligen gjorde gyndelen av efterkontrollen vid insättning av spiralen. Bm sa att jag hade då ingen risk för framfall, så jag misstänker att livmodern satt väldigt högt. Det var skönt att höra.

Åååh vad segt det låter :( Vad har hänt med handen?

Hoppas ni kryar på er allihopa, och att ni gjort bort ert elände för sommaren.
  • Kpax

Jaha, tremånaderskontrollen och vaccineringen avklarad. Det gick jättebra, hon var ledsen nån minut bara. Nu har hon sovit i babyskyddet sen strax före 11, jag vet inte om hon blev trött av vaccinet på en gång, eller om det mest var utflykten och sticket som gjorde det.

Jag har min riktiga efterkontroll klockan 14 (hoppas jag, jag trodde det var 15, men har skrivit 14), så vi får väl se hur Josefin är då :)

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-06-03 22:10:39 följande:

Vaknade också med "mensvärk" (helammar) och hoppas inte det är ett tecken på att den är på ingång! Precis ett år sedan jag hade min senaste mens ny idag :) får gärna hålla dig borta!

Haha, nu tänkte jag skriva att det är nästan exakt ett år sedan min mens också, som om det vore en skräll när vi var beräknade till samma datum :)

Jag har också haft lite mensvärk, men det kom inget. Idag fick jag en spiral, så nu blöder jag däremot lite.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-06-04 04:09:32 följande:

Hehe... Jo, vi borde ha legat väldigt lika i våra cykler förra året Kpax! Hur gick efterkontrollen? Allt ok?

Inatt har vimäntligen haft en bra natt igen! Han skämde bort oss under en månads tid så sista veckan nu har därför känts kämpig med massa uppvak och inget "långpass" alls.

Någon annans fl-app som FORTFARANDE inte funkar? Stööööörigt!

Ja, det gick bra. Jag har inte haft framfallskänningar senaste veckan (utom lite på urinröret), och hon var nöjd med mitt knip. Så skönt att kroppen börjar bli som förut (funktionsmässigt, utseendemässigt är det kört, hehe)!

Skönt att ni haft en bättre natt!

Jag har Android, så någon app behöver jag inte bekymra mig över.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?