Lavish skrev 2015-06-02 12:15:23 följande:
Det där med sprutorna gick ju inte så bra trots allt. Senare på kvällen blev Linnea jätteledsen och skrek och skrek och gick inte att trösta på flera timmar. Inte alls lik sig. Hon hade inte feber eller nått vad det verkade, men hon kanske fick ont i huvudet eller något, jag vet inte.
Ska gnälla lite på min BVC sköterska, jag vet att jag inte är så konstruktiv nu utan bara gnällig.
Egentligen tycker jag att hon som person är rätt trevlig, delvis därför vi ändå är kvar hos henne. Tycker om hennes ton och kontakten man får, varken överdrivit glättig eller nonchalant otrevlig. Men som sköterska vet jag inte hur bra hon är eg. Det är alltid väldigt korta besök, väg, mät, igår sprutorna och sen "nu var vi klara tack o hej" typ. Aldrig "Hur mår ni?" "Hur funkar allt hemma" "Har du några frågor?" eller något sånt.
Igår var ju tremånaders besök och nästa gång vi ses är Linnea fem månader, och hon tog inte upp något om matstart, utan det fick jag fråga om själv. Fick inte heller några broschyrer som vi fick om smakportioner första gången. Visst, jag har ju ett barn innan, men det är ju fyra år sen och dessutom har ju rekommendationerna ändrats.
Just nu kände jag mig extra kinkig över detta för efter att jag kom hem igår kom jag och tänka på att jag skulle ha frågat om man kan ge lite alvedon om Linnea blev dålig. Jag har för mig att man får börja ge Alvedon just från tre månader. Hade hon sagt något om det, t.ex att det går bra att ge lite om hon får feber, så hade jag gått och köpt sådana man stoppar upp i rumpan på apoteket som ligger vid BVC innan jag åkte hem. Men nu glömde jag ju det och vi har bara flytande hemma som det inte ens är ngn idé att försöka med för Linnea spottar ut allt man försöker hälla i munnen på henne. Borde det inte vara lite standard att säga något som "Det går bra att ge lite Alvedon om hon blir dålig" i samband med sprutorna? Om det nu är så att det går bra, går det inte bra vore det ju också bra att få veta...
Åh stackars Linnéa :(
Vår BVC-sköterska sa redan vid förra besöket att vi skulle köpa hem Alvedon så vi kunde ge om Josefin skulle få feber efter vaccinationen. Hon är också väldigt bra på att fråga hur det går och hur vi mår, och hon får mig aldrig att känna mig ivägkörd. Skitbra, speciellt eftersom vi hade det tufft i början.
Men jag kan sakna en del kunskaper hos henne. Det kanske är jag som har höga krav, men jag trodde att hon skulle vara som ett uppslagsverk när det gällde amning, utslag, sömn och allt annat bebisrelaterat. Jag får väldigt luddiga icke-svar på mina frågor tycker jag.