Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-04-22 20:32:38 följande:
    Här finns det ingen tydlig morgon eftersom vi ammar mest hela natten men kliver väl upp nån gång mellan 4-5.30

Resten av dagen går mest åt till att bolla runt med de äldre barnen, skjutsa och lämna och hämta olika tider, hinna med allt här hemma de ytterst få minuterna jag kan lägga ifrån mig Selina, och till sist börja "nattamningen" vid 18..

Ikväll är jag bitter som FAN på sambon! Igårkväll hade jag PRECIS fått S att somna efter sisådär 4timmars amning och vaggning, när de äldre barnen börjar tjata om fika. Han tyckte att det var viktigare att han fick äta först trots att det tar typ 5min att fixa något åt dem.. så det slutade med att jag klev upp och försökte fixa fika med en hand medan S hängde på andra armen och då vaknade hon förstås och så fick jag börja om. Ikväll hade jag också precis fått henne att komma till ro och somna när äldre dottern tippar omkull hela bordet och det flög dricka och yoghurt över hela henne och över hela rummet.. Och han vägrade städa upp så det var ju inget annat att göra än lägga ner S och ställa sig och storstäda med resultatet att S vaknade förstås och nu får jag kämpa igen för att hon ska somna. Han säger inget men ibland får jag känslan av att han tycker att jag "latar mig" när jag sitter och ammar hela kvällarna. Att jag sen inte sover på natten och att jag inte ens kan äta ETT mål om dagen i lugn och ro, det tror jag han glömmer:(

Nu tänker jag i ren ilska beställa den där alldeles för dyra mobilen jag tittat på så länge, BARA för att jag är värd det!
    Men snälla nån, varför beter han sig sådär?? Jag skulle bli fullkomligt galen om min man gjorde något liknande.
  • snö 81

Inatt gick det 7(!!) timmar från kvällsmålet till första nattmålet. Man kan ju tycka att det är skönt, men jag började ju direkt tänka att nåt är fel när han gick så länge utan mat. Han somnade om sen och sov 3 timmar till.

Nu är det ju inte så att det blev 7 timmars sömn för oss... Tage äter kvällsmålet kl 20 och somnar kl 21. Så för honom blev det 6 timmar sammanhängande sömn, för oss kanske 4,5 eftersom vi somnade vid 22.30. Men jag vill lova att jag har en pigg och nöjd kille nu på morgonen. Han ligger på sin filt och surrar för fullt :)

• snö 81
    pink76 skrev 2015-04-23 11:42:28 följande:

Det är många här som får sina små att sova många, många timmar på nätterna. Ibland hela nätter. 

Hur ser era rutiner ut vid läggning och hur ser era dagar ut? Sover de bara korta stunder på natten för att spara på den stora sömnen till natten? 

Min lilla prins har halvsov efter sin matning vid kl 2, så jag har inte kunnat sova något efter det. Börjar känna att jag behöver mer sömn, börjar bli lite desperat.

Vi har lyckats få en son som knorrar sig själv till sömns. Vi lägger ner honom i spjälsängen ca 30 minuter efter sista kvällsmålet och då ligger han och knorrar till han somnar. Ibland blir han ledsen och då går vi in och lägger en hand på honom till han blir lugn och sen går vi ut igen.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-04-24 12:02:44 följande:
    Jag har fyra st:

DrBrowns - mkt bra. Verkar bra för barnet, inte massa luft och kräk efteråt.

Medela - min favorit. Går lite snabbare än DrBrown vilket jag gillar, men utan att vara föör snabb.

Philips avent - helt ok. Inga konstigheter.

Nuk - går för fort och enkelt, trots att den ska vara antikolik. Kräk och frust.
    Har kräkningar med flaska att göra?? Tage kräks jättemycket, vilket innebär massor med tvätt. Vi har kört med MAM antikolikflaskor sedan dag ett, kanske borde vi byta??
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-04-24 12:07:33 följande:
    Det gör Walters också, jag tvättar den varje dag med ljummet vatten på tops. Helt normalt sa BVC. W är 4 v. Undrar hur den kommer se ut sen, det ser ut just nu som den kommer bli halvt utåtstående. Drar det in sig tro?
    Jag tycker navelns utseende ändrar sig hela tiden när bebisen går upp i vikt och kroppen förändras. Men hur den blir i slutändan vet jag inte, dottern som är 5 har en navel som liksom ligger i höjd med resten av magen. Hon är dock väldigt smal, kanske skulle se annorlunda ut om hon var rundare?!
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-04-24 14:31:44 följande:

Tycker det är kul hur olika det kan vara, jag får lite ångest när jag tänker på att jag måstr börja jobba om ett år igen i glappet mellan föräldraledigheten och att jag börjar plugga, vara hemma är det bästa :P

Och jag har lite ångest när jag tänker på att jag måste vara hemma på heltid 1 år. Tanken var att vi skulle ta 50/50 från oktober, men pga mannens jobb så sket det sig.
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-04-24 15:35:42 följande:
    Så tänker jag också - barnvagnspromenader nu till en början, sen börja stärka upp rygg och bål till sommar/höst.
    Jag skulle behöva börja träna och stärka upp min rygg och nacke omgående! Hade ryggskott i förrgår och nackspärr idag :(

Är överrörlig i kroppen och har därför dålig rygg i vanliga fall, men som post-gravid och helt otränad är kroppen minst sagt svag.

Kör just nu barnvagnspromenader och små övningar för de inre magmusklerna som hjälper min rygg.
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-04-24 19:11:29 följande:

Nu när vi pratar om jobb blev jag nyfiken på vad ni jobbar med! Själv jobbar jag som biomedicinsk analytiker på sjukhus, jobbar mest med ultraljudsundersökningar, fast inte på foster då : )

Jag jobbar som Studievägledare på vuxenutbildningen (komvux)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-04-24 16:14:07 följande:
    Drygt, måste va segt att va hemma heltid om man inte vill :/ nu vet jag inte va han har för jobb men man får väl inte neka föräldraledighet?
    Jag vill jättegärna vara hemma nu i början, men sen skulle jag jättegärna vilja komma tillbaka i den vuxna världen iaf på halvtid.

Min man är delägare i ett handelsbolag och har därför typ sämst SGI så att han ska vara ledig på heltid har vi inte en chans att ha Rod med. Vi hade dock tänkt dela 50/50 för att han vill vara hemma och jag vill komma ut, men på grund av olika saker så blev hans arbetstider förändrade och då är det inte längre möjligt tyvärr.
  • snö 81

Som studievägledare är det himla kul att få veta vad alla jobbar med eller drömmer om att jobba med. Det är lite av en yrkesskada att intressera sig för sånt även på fritiden ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?