Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-13 18:41:04 följande:
    Hehe! Ja, varit inställd på ÄL-sex så länge nu!

Är också lite orolig för att jag aka få tillbaka min mens tidigt trots amning... Fått tillbaka mina "vanliga" flytningar efter avslaget slutade och det sedan var rätt torrt någon vecka. Hoppas på låååång tid utan mens nu ett tag ju!

Ni som fått barn och helammat tidigare, hur länge dröjde det för er innan ÄL och mens var tillbaka?
    Förra gången helammade jag i 6 månader och sedan tog det kanske 2 månader innan mensen kom tillbaka. Denna gången ammar jag ju inget alls så jag har bara väntat på att det ska komma igång igen.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-04-13 18:52:03 följande:
    Jag helammade förra gången och fick tillbaka mensen inom några månader. Jag hade hoppats på längre tid utan, eftersom de flesta kompisar var utan ca ett år efter fl. Det är nog väldigt olika.

Hur länge hade du avslag? Jag börjar tröttna på mitt nu efter tre veckor. Det minskade ett tag men ökade igen. Förra gången höll avslaget på i 6 veckor smile4.gif
    Jag har för mig att jag också hade avslag i 5-6 veckor sist, men nu tog det slut efter 3 veckor vilket var en positiv överraskning.
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-04-13 23:43:37 följande:
    Oj redan ;) Hur många veckor efter förlossningen är du? Funderat lite på hur länge det dröjer innan det där drar igång igen, men mitt avslag är inte helt slut än så dröjer väl lite :P skulle vilja sätta in p-stav så snabbt som möjligt
    Tage blev 4 veckor i lördags, men eftersom jag inte ammar är det ju rätt "normalt" :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-04-14 06:44:50 följande:

Första mardrömsnatten här! Ammade 21.30 och provade lägga ner henne som vanligt, hon brukar ju somna direkt när jag lägger ner henne i babynestet på kvällen.. men inte igår förstås.

Upp med henne igen och amma på andra bröstet, prova lägga ner igen men nej, fortfarande grinig.

Liggamma, vilket funkar bra för henne men inte för mig för jag spänner mig hela tiden. Men hon blev nöjd iaf. Nån timme senare kommer storasyster in och vill sova mellan oss och då var det ju ABSOLUT kört att försöka sova. Vid 3 tog jag och ammade på andra sidan och fick henne att somna så jag la babynestet i spjälsängen (eftersom det inte fick plats i våran säng när storasyster låg där) och la ner henne och tack och lov kom hon till ro.. för att två minuter senare bajsa! Då gav jag upp!

Nu är jag i full gång med att få sonen färdig för skolan. Hade INTE lust med det idag men har han varit hemma 8v och bara varit där igår känner jag mig ju tvungen:(

Såå, (VÄLDIGT) trött mamma, en son som gråter och verkligen inte vill till skolan, en trött och grinig bebis som fortfarande sitter klistrad vid pattarna och en sambo som jobbar kväll ikväll.. bävar för att vara själv till halv ett inatt!

Hade också en skitnatt!! Tage hade lite svårt att komma till ro och somna på kvällen, men tillslut så. Sen sov han bra till första matningen, men då hade han både bajsat och kissat ner pyjamasen. Efter mat och byte av diverse så somnade han om, men vaknade vid 3.30 och pruttade värre än värsta vuxna mannen. Han låg och tog i så mycket så han kräktes, bajsade, kräktes igen och precis när jag trodde att han hade somnat kräktes han ytterligare en gång och då var han klarvaken.

Så 3 pyjamaser i tvätten och vaken sedan 03.30 - härligt! Tror nästan jag hellre skulle byta med mannen och gå till hans jobb idag. Han sov sig nämligen genom hela cirkusen vid andra matningen så honom går det nog ingen nöd på idag :-/
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-04-14 09:09:28 följande:
    Här har vi ingen kräkbebis iaf vilket är sååå skönt. Det kan rinna några droppar nån gång ibland men aldrig så vi behöver byta kläder... räknade kläderna i hennes garderob i förrgår och kom fram till 25st bodies i strl 50/56 så ska vi hinna använda allt innan hon vuxit ur det skulle hon kanske BEHÖVA spy ner dig ibland så vi får anledning att byta;)

Jag önskar nästan att vi haft nån sån här natt i början så man inte blivit så bortskämd. Fick ju minst 5 timmars sammanhängande sömn bara första passet varje natt de första två veckorna. Inatt har jag istället sovit kanske 1 timme, max 2, och bara någon minut här och där. Känner mig död! Ber till gudarna att de äldre barnen är snälla i eftermiddag och ikväll. Planerar att fara förbi på konditoriet och köpa fika och hälsa på mina föräldrar när sambon åkt iväg. Något att göra för barnen + nån som kan bära S en stund + KAFFE till mig.. win win!
    Dottern var aldrig någon kräkbebis och till henne hade vi massor med kläder som aldrig hann användas. Just därför har jag sett till att inte ha för mycket i varje storlek, men då när han är sån kräkbebis så har vi nästan för lite istället. Får tvätta hela tiden. Idag verkar dessutom vara nån form av rekord. Som sagt 3 pyjamaser inatt och nu har jag precis fått byta ut body och byxa för andra gången idag, och då är klockan bara 9.30?!??

Låter som en bea plan du har snickrat ihop för dagen. Jag sitter och dricker kaffe nu o h ska gå ut på långpromenad med mamma om en stund, tänkte att det kan ladda batterierna lite :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-04-14 09:48:00 följande:
    Äldre dottern var en sån som kaskadspydde varje gång hon ätit och då bodde vi i lägenhet och hade således ingen egen tvättmaskin. Minns att jag stod och handtvättade i ren panik för att inget var rent. Vi har hittills inte behövt köpa ett enda plagg till S utan allt är kläder vi fått. Skönt att alltid ha rent ombyte men lite panik över att vi inte kommer hinna använda allt;)

Nu sover Selina sen vi var ut och lämnade brorsan på skolan. Har sovit snart 2 timmar och jag vet inte om jag ska väcka henne eller låta henne sova. Vet iofs att det inte går att hålla en bebis vaken bara för att de ska sova på natten och dessutom är det grymt skönt att få ha lite tid för mig själv.. men ändå blir jag stressad när hon sover för jag vill verkligen inte ha en vakennatt till:/
    Nej, det är svårt att hålla dom vakna när dom är trötta och när dottern var liten sa alltid BVC att "sömn föder sömn" när det gäller bebisar.

Tage är som en tidsinställd bomb på natten de första två sovpasset och det är oavsett hur han sovit på dagen. Däremot får han inte sova så mycket på kvällen för då tar han nattsömnen då istället för på natten :(
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-04-14 12:38:50 följande:
    Då måste ju jag vara sjukt onormal som inte ammade förra barnet alls och blödde i 12 veckor, haha.

Tycker jag blöder väldigt lite den här gången men det är inte i närheten av slut än.. hoppas det inte dröjer allt för länge.
    Att mensen kom tillbaka tidigt när man inte ammar var det jag syftade på :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-04-14 18:34:27 följande:
    We verkar mycket enklare att få på än vår Ergobaby 360, kanske för att man slipper separat spädbarnsinlägg...

Har du tightat till den så mycket det går vid huvudet?
    Vi har en vanlig Ergobaby och den där jäkla spädbarnsinsatsen ger jag inte mycket för. Det är ju noll stabilitet i den och bebisen hasar ner som en jäkla säck :(
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-04-15 03:43:59 följande:
    Låter superlyxigt! Jag är vaken för andra gången nu, ska väl inte klaga heller, men det lutar åt minst 4 uppvak denna natt... Vilket är helt ok om man får somna smidigt däremellan... Håller tummarna!

Måste ta tag i mina grav-kilon nu innan det skenar åt fel håll. Haft 5,5 kg kvar tillräckligt länge för att jag ska inse att de inte kommer försvinna av sig själv. Kroppen känns ok om det inte vore för "degklumpen" under naveln. Inser att det bara gått 6 veckor och inser att jag inte kan börja träna innan efterkontrollen om två veckor... Men måste sluta med fikat som blir varje dag nu! Helt ok de dagar jag rör mig vettigt, men inte annars.

Någon som vill vara med? Mitt mål är 0,5 kg i veckan fram till midsommar!
    Låter som en bra utmaning för mig! Jag ställde mig på vågen 2 veckor efter förlossningen och hade då 6-7 kilo till inskrivningsvikten, men 10 till målvikten. Sedan dess har jag tappat 0.4 kilo per vecka de två gånger jag vägt mig efter det.

Tage föddes en lördag så jag väger mig varje lördag morgon, naken och såklart innan frukost. Jag hoppas på att det ska fortsätta neråt varje vecka nu. Jag har verkligen minskat mitt matintag och går 5-6 km varje dag.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-04-15 08:59:35 följande:
    Jag måste också jobba hårdare på kilona. Jag har tappat 13 kilo hittills men har 7 kvar till före graviditeten men ännu 5 kilo till före förra graviditeten. Så 12 kilo minst måste jag få bort och gärna några kilo till.

Jag försöker leva utan fika, godis och mackor. Men det är så lätt att ta en macka eller en kaka i farten när det är stressigt med liten bebis.
    Ja, det är farligt lätt att "fel" saker slinker ner :(
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?