Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-03-30 19:06:01 följande:

Här är det full rulle minst sagt med tre barn så jag hinner tyvärr inte läsa ikapp något alls, hur mycket jag än hade velat smile4.gif . När småtöserna sover på dagarna så passar jag på att göra detsamma när jag inte tar hand om storasyster, lagar mat, tvättar, städar eller fixar rent allmänt smile1.gif

Det är ändå bättre än förväntat. Det går att lägga ifrån sig tjejerna om de är vakna och de kan sitta nöjda i babysittern rätt länge tycker jag. De äter med 3-4 timmars mellanrum dygnet runt i princip men har lite svårt att komma till ro på nätterna efter matning, tror att det är omogna tarmar som stör men det är ju väldigt vanligt.

Inatt fick jag dock kaskadspya över mig TVÅ gånger av ena tvillingen! Sådär kul och ser inte fram emot en eventuell repris inatt kan jag säga smile2.gif

Jag mår psykiskt bra vilket känns så skönt då jag mådde så dåligt precis när dottern föddes och det utvecklades till en förlossningsdepression. Känns inte alls på samma vis denna gång och sover så himla mycket bättre och vill hitta på saker och träffa folk smile1.gif

Sammanfattningsvis är det tufft att få två bebisar på en och samma gång men hittills går det bättre än förväntat smile1.gif

Hoppas att ni andra mår bra och grattis till alla nya bebisar som säkerligen kommit sedan jag sist uppdaterade mig smile1.gif

Skönt att det går så bra, kan tänka mig att det verkligen är full rulle med två små och en lite större. Jag tycker det är nog med en liten, men då har vi ju tre stora också som behöver oss också :)

Tage har också svårt att komma till ro på kvällen och natten och det verkar som att han har lite jobbigt med magen. Känns som att ersättningsbarn har det lite jobbigare med magen än ammande bebisar
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-03-31 13:52:53 följande:
    Ja tre stora att ge tid och uppmärksamhet är inte att förkasta det heller! Många bollar i luften för oss båda smile1.gif

Ja det sägs ju att ersättning är lite mer svårsmält än bröstmjölk men dottern (som helammades) hade minst lika svårt att komma till ro och då låg jag ständigt och funderade på vad det var som jag hade ätit som gjorde att hon hade ont smile4.gif . Denna gången är det fantastiskt skönt att inte ens behöva tänka tanken utan jag kan äta och dricka vad som helst utan att det påverkar deras små magar. Känns som en befrielse smile1.gif

Är överlag väldigt nöjd med att flaskmata och har hittat en blogg med en hel del bra info som heter kort och gott "Att flaskmata". Finns tydligen en grupp på fb också som jag funderar på att gå med i smile1.gif
    Ja, det är verkligen jätteskönt att kunna ära och dricka vad man vill. Och framförallt skönt att kunna ta på sig vilka kläder man vill, utan att behöva anpassa till amning. Men det gör ont i hjärtat att se hur ont det verkar göra i magen när han försöker bajsa. För några dagar sedan var magen i full gång, han bajsade flera gånger per dag, men sen helt plötsligt tog det stopp och nu bajsar han inte alls om vi inte hjälper till (vilket vi inte vill göra mer än nödvändigt).

Ska kolla upp bloggen och fb-gruppen om flaskmatning
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-03-31 21:08:17 följande:

Har svårt att tro att det kommer starta och jag kommer hinna föda på tre timmar. smile5.gif Det kommer bli ett aprilbarn trots allt. Nu är frågan om den tänkte komma på torsdag när jag fyller år eller på lördag när både svägerska och kusin fyller år eller om den kommer få en egen födelsedag. Kommer bli tätt med kalas och annat oavsett. Trodde nog aldrig att jag skulle gå över så här mycket. Har alltid räknat med mars oavsett och jag tror det har stressat mig mycket de sista dagarna över att mars närmat sig slutet. Men nu när det är kört är jag mer lugn. Kommer få skippa fira min 30-årsdag och träffa familjen i påsk verkar också kört men jag kan inte göra något åt det så nu får det bli som det blir. April är ingen tokig månad den heller. Kommer dock inte överge den här tråden för att gå över till aprilgruppen. Föredrar att hänga med er som jag ändå delat min resa med smile1.gif

Ett klokt beslut tycker jag, att stanna kvar här med oss! Aprilbarn blir nog toppen det med!!
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-04-01 09:15:31 följande:
    Oj! Hur gör ni med födelsedagsfirande? Tänkte innan ni blev 4 i samma vecka för det har ni ju inte testat än smile5.gif Firade ni tillsammans när det gällde släkt eller två separata kalas? Måste vara intensivt under den veckan för mannen som ska fira er alla smile5.gif Jag har ju mest konkurrerat med påsken som har gjort att man fick flytta på barnkalasen så alla kompisar kunde komma. Nåja jag har ju ändå kommit upp i åldern när man har fokus på jubileum snarare än varje födelsedag men det kommer jag också konkurrera med den lilla knodden eftersom den redan gjort att jag inte får fira 30 (får bli i efterskott) och vid 50 får jag konkurrera med dens firande av Systembolaget smile5.gif
    Jag är född 12 minuter innan min pappas 30-årsdag, alltså på natten dagen innan hans födelsedag. Jag tyckte inte det var så kul när han fyllde jämnt för då kom min födelsedag alltid lite i skymundan. Nu bryr jag mig inte om det längre såklart, men när han fyllde 60 och jag 30 bjöd han oss barn med familj på hotell och middag och grejer. Då var det knappt dom kom ihåg att även jag fyllde jämnt :)
  • snö 81
    anonym81 skrev 2015-04-01 09:57:34 följande:

Vaknade halv 8 av att det blev blött i trosorna, tror iaf att det var vatten, kom lite mer i toan och nu har värkarna börjat komma, så nu lär det väl ändå vara dags :). Är ju ändå 5 dagar över tiden. Har svaga värkar som kommer med ca 5 minuters mellanrum, får väl se hur det hela slutar :). Ska ut på en promenad snart när sambon kommer hem :)

Spännande! Har du ringt förlossningen?
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-04-01 17:13:27 följande:

Ni som har flaskbarn (alt. Pumpar ut å ger i flaska) hur mycket äter era barn per gång och hyr många gånger?

Ang hur Elton sover så äter han ungefär 23-24, sover till typ 03-04, sover till 06-07 men när vi flyttade över honom från babynest i vår säng till babynest i hans säng brevid min så sover han bättre. Så om han vaknar och knorrar så ger jag honom nappen om det inte Är mat dax.

Tänkte däremot pröva att ge en större flaska ikväll å se om han håller sig till 4.30-05 så kan sambon ge en flaska innan han drar till jobbet & då får han sova från 21-22 tills han går upp vid 04:30-05 & jag kan sova från hans flaska vid 23-24 tills barnen ska upp vid 06.30-07 för skola å dagis ;)

Eller är det önsketänkande? Haha

Tage äter nånstans mellan 80-110 ml var 3-4 timme. På natten kan det gå 5 timmar mellan maten första sovpasset, men nästa sovpass sover han bara 3 timmar. Dessvärre går det inte att ge mer mat, han äter bara det han vill ha.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-04-02 20:48:14 följande:
    Jag blev ju sydd då dom var tvungen klippa, åt panodil o ipren (maxdos) i typ 10 dagar för att jag hade så ont, efter 2 veckor upplevde jag att det blev stor skillnad o sen 3 veckor efter förlossningen känner jag inte av alls där de sydde. Det tog mig nästan 3 veckor att kunna torka mig ordentligt, innan fick jag bara badda lite försiktigt. Har känt efter där nere lite och man känner tydligt där de sytt, är tydlig ärrvävnad, men tror (hoppas) det kommer lägga sig! Fått tid för efterkontroll nu iaf, 6 maj, längtar men ändå inte! Man vill ju gärna höra att det ser bra ut o att man läkt fint.
    Skönt att ha efterkontrollen bokad!

Jag behövde ju inte sy nåt så jag vet ju att allt borde se bra ut där nere, men jag är så nervös för om man ska bli "godkänd" på knipet. Efter dottern så minns jag att BM satte in två fingrar som ett V och så skulle man knipa. Den gången fick jag mycket väl godkänt, men efter denna graviditet känns det mer tveksamt. Det är jättejobbigt att knipa och det känns inte som att det gör någon nytta ju mer jag kniper heller :(
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-04-03 09:47:54 följande:

Idag tänker jag göra något jag inte gjort på flera år, nämligen beställa en massa nya kläder åt mig själv (ja va tusan, lika bra att erkänna att det slinker ner lite åt ungarna också;P). Jag är VÄLDIGT dålig på att lägga pengar på mig själv men nu har jag insett att i princip varje tröja jag har är antingen fläckig eller hålig så det kanske är dags!

Tänkte beställa någon ny snygg amningsBH också, inte för att jag inte klarar mig med de två jag har men bara för att det vore kul med någon lite snyggare.. tyvärr insåg jag rätt snabbt att man tydligen inte ska amma om man är plattbröstad som jag! Är det verkligen helt otänkbart att man kan amma om man har mindre än B-kupa?

Åh, vad kul med nya kläder! Jag väntar lite innan jag börjar fundera på det. Har efter vägning tydligen 7 kilo kvar av mina 16 gravidkilon :(

När jag ammade dottern hade jag omvänt problem - jag kunde inte hitta en tillräckligt stor bh. Jag tror tillverkarna har bestämt att folk som ammar har kupstorlek B-D. Jag var uppe på H eller I och det var bara att glömma.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-04-03 10:53:40 följande:

På tal om vikt. Jag vägde mig igår, en v efter förlossning. Hade bara (?) gått ner 5-6 kg. Jag vet att man inte ska vikthetsa, och jag har faktiskt varit jättesnäll mot min degiga kropp och sagt ärligt till den att det är ok att se ut så här fluffig efter den stora bedriften, men jag trodde liksom ändå att lite mer skulle ha runnit av. Mer vatten. Jag är svullnare än någonsin, ser ut som en badboll i ansiktet. Pga av foglossningen som fortfarande är kvar så kan jag inte ta några hurtiga promenader, kan inte ens ta mig runt kvarteret, och banta tänker jag inte göra, så jag får bara finna mig i detta och hoppas att amning bränner och att vattnet försvinner på nåt sätt. Varför är det kvar? Löser överallt att man kissar ut allt vatten direkt efter förlossningen. Tips och klokskap kring detta?

Hur har ni det med era kroppar?

Vätskan kan nog ta ett tag innan allt försvinner. Jag har svettats som en gris sedan förlossningen, men jag känner mig fortfarande svullen om händer och fötter. Har fått duscha och kasta in alla kläder i tvättmaskinen direkt efter varje promenad så vätska tappar jag. Börjar bli van att ständigt lukta svett ;)

När jag hade fått min dotter mådde jag jättedåligt över hur kroppen såg ut och det faktum att det tog tid att få bort kilona. Denna gång känner jag mig trygg i min post-gravid-kropp. Jag är ingen ungdom (33 år) och har fött två barn. Jag har en degig mage, rumpan och låren är lite runda, men det blir nog bra på sikt :) Jag försöker motionera med vagnen och tänka lite på vad jag äter, så det som inte försvinner av sig själv får jag väl kämpa med senare helt enkelt.
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-04-03 17:27:08 följande:

Nån som hunnit fundera över preventivmedel efter graviditeten? Jag slutade med minipiller 2010, innan jag blev gravid med mitt första barn, sen dess har jag inte haft nått då vi kört med avbrutet... Inte så smart men då visste vi ju också att vi nån gång ville ha ett barn till. Nu har vi ett barn till så kanske man borde skydda sig lite bättre?

Jag hade kopparspiral mellan dottern och denna graviditet. För mig är det ett alternativ som funkar jättebra och hormonfritt dessutom, så det blir att sätta in en sådan vid efterkontrollen. Nu kör vi med kondom fram till dess, för några fler barn ska vi inte ha!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?