Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

När jag ammade min dotter tog jag något glas vin ibland, men aldrig mer än de rekommenderar alltså 2 (små) glas.

Nu när jag ammar behöver jag inte tänka på om det kommer över i bröstmjölken, men jag dricker ändå inte mer än 2 (små) glas eftersom jag inte vill känna mig på påverkad när jag har hand om min son.
  • snö 81

Fy vad deppig jag blev idag! Har ju tyckt att knipningarna går jäkligt trögt, hur mycket jag än kniper så blir det aldrig bättre. Fick mens imorse och satte då in en tampong, men 2 timmar senare när jag kissade trillade den ut (!!!!) i toalettstolen. Känns som att jag är helt trasig där nere. Efter dottern hade jag inga problem, men två barn var tydligen mer än vad min bäckenbotten klarade av :(

• snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-04-25 10:58:29 följande:

Vägdag för mig. 78,5 kg, dvs jag har gått upp 2 kg! sen förra veckan. Suck...

Jag vägde mig också idag. Vägde 300 g mindre än förra veckan, men 200 g mer än i onsdags :(
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-04-25 13:16:27 följande:
    Tråkigt... Vet inte hur lång tid återhämtningen tar? Har du varit på efterkontroll? Jag ska dit den 20 maj, känns lite nervöst...
    Jag ska ringa på måndag och boka tid!
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-04-25 16:44:07 följande:

Idag ville jag passa på att mysa och umgås mycket med min stora pojk, men lillen har vägrat sova och skrikit mycket... Satt och myste i soffan och var tvungen att hela tiden resa mig upp och ta lilleman... Då sa min stora:" jag vill att du ska vara med mig! Vet du att du är min mamma?"

Jobbigt det här att gå från 1 till 2 barn. Känslan av otillräcklighet...

Eller hur, man vill så gärna ge samma tid som innan, men det finns inte en chans!!
  • snö 81
    Lavish skrev 2015-04-26 10:26:02 följande:
    När vårt sista paket storlek 2 är slut har jag köpt treor till Linnea så ja dom växer ju ur allt snabbt som små.

Men sen ÄR det faktiskt skillnad på olika blöjmärken så det kan vara värt att testa en annan sort. Inte så att vissa är sämre eller bättre generellt, men vissa bebisar är korta och tjocka, andra långa och smala och så vidare. Och då spelar formen på blöjan roll för att hålla tätt. 
    Oj, vi har precis gått över till storlek 2 för typ en vecka sedan. Har fortfarande kvar några 1:or som funkar utan problem dom med.
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-04-26 02:43:51 följande:

Fem veckor sedan förlossningen nu och jag fick tabletter för att stoppa mjölkproduktionen då jag inte skulle amma men har fortfarande mjölk i brösten, inte så att det rinner själv men sprutar om jag klämmer (vilket jag vet att man inte ska göra, ville se om det va kvar, och va lite kul för det verkligen sprutade små strålar haha. Jag trodde all mjölk skulle försvinna, får fråga på efterkontrollen, kan ju inte gå runt med mjölk som bara är där :P vet inte ens om det är råmjölk, "riktig" eller något annat konstigt... Kände bara att jag behövde säga det till nån :P

Jag fick aldrig några tabletter för att stoppa min produktion utan fick låta det sina själv, vilket var väldigt smärtsamt. Har inte en droppe mjölk kvar vad jag vet så det låter ju märkligt att du har kvar mjölk om du dessutom fick medicinen.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-04-26 12:10:11 följande:
    Vi böt till 2or för kanske 2-3 veckor sedan, funderar också på att byta till 3or nästa gång vi köper då jag tycker dom börjat sitta lite tajt. Först hade vi libero, men 1orna var slut en gång så då köpte vi pampers istället och vi tycker dom sitter bättre på Bosse. Upplever också att pampers är lite större än libero och mjukare + stretchigare. Men de luktar faktiskt lite konstigt...
    Jag tycker också att Pampers är lite större, mjukare och skönare än Libero, men jag minns från förra barnet att jag tyckte bättre om Libero. Kan dock inte minnas varför nu :)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-04-26 13:44:05 följande:
    Har behövt lägga undan alla stl.50 nu, va som att hon växte över natten, igår va allt för litet så blir panikshopping idag, har bara 2 bodys i 56 och ingen pyjamas :P men ja det känns lite ledsamt, speciellt när man får lägga bort det som var för stort på BB :'(
    Cymi skrev 2015-04-26 13:29:52 följande:

Har behövt lägga undan alla stl.50 nu, va som att hon växte över natten, igår va allt för litet så blir panikshopping idag, har bara 2 bodys i 56 och ingen pyjamas :P men ja det känns lite ledsamt, speciellt när man får lägga bort det som var för stort på BB :'(

Nä nu ljög jag, byxorna i 50 kan hon fortfarande ha, 56 är alldeles för stora men bodys och strumpbyxor går inte på, konstiga proportioner..
    Det är så olika från märke till märke också. Tage kan ha alla byxor i strl 50 ännu, men använder bodys i strl 56. Dock är de från hm nästan för små och de från Lindex och Kapp Ahl jättestora. Han har en body från Name It också och den är stor på längden, men väldigt smal i modellen.
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-04-26 13:23:08 följande:
    Hm ja verkligen om ditt tom är helt borta som inte fick medicin :/ haha överproduktiv kanske :P vill helst inte ha några mer tabletter, jag märkte inte av dom nåt men dom har en del helskumma biverkningar så hoppas det försvinner själv ;) stör ju egentligen inte, känns mest konstigt att jag har mjölk när det inte ska finnas något :P känns fånigt att det är så lite också, eller det är ju en del tycker jag men inte som att det skulle räcka till mat, som om produktionen stoppades halvfärdigt :P äh får fråga på mvc. Tror jag fått ägglossning nu också, känt lite molvärk och sedan igår så har det spänt lite i höger bröst, nu är det ju svårt att avgöra om det beror på min konstiga mjölkproduktion eller äl men men :'D jag råkar alltid ut för de här konstiga sakerna så inte förvånad ;)
    Jag ville ju ha en tablett, men pga biverkningarna ville dom inte ge mig någon och det känns rätt bra såhär i efterhand.

Ka eftersom du inte ammar så är ju äl rätt troligt. Jag själv är ju mitt uppe i monstermensen deluxe, 6 veckor efter fl.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?