Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-30 20:12:59 följande:

Kpax: jobbigt med skavet! Har du varit på efterkontroll?

Snö: jag har en kräkbebis så har alltid två ombyten med :) tur att vi fick så mycket kläder! Annars hade det blivit tufft! Mysigt låter det annars där din dag!

Jag brukar också ha flera ombyten med mig, men idag skulle jag bara promenera till stan och byta några saker och sen ta bussen hem. Det slutade dock i cafébesök och matning av bebis vilket resulterade i kräkkalas :)
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-04-30 19:45:31 följande:

Idag var vi på BVC för första gången sedan Isak var en vecka. Han väger 5270 och har gått upp över två kg sen födseln! Känns som bättre näring på utsidan... Sen har han en rest från navelsträngen, granulom, som ska tvättas 3-4 ggr per dag. Om det inte drar ihop sig får man pensla med lapispenna (vet inte vad det är eller vad det innebär).

Men varför har det gått så länge mellan besöken på BVC? Vi har säkert varit där 5-6 gånger och nästa besök är på måndag.
  • snö 81

Alltså, jag blir allvarligt rädd för våtservetter. Vi har hittat flera användningsområden som gör att jag aldrig skulle använda dom i rumpan på en bebis. Dottern spillde precis ut ett vinglas från vardagsrumsbordet. Det kom rödvin på soffan och mattan, men lite lätt gnugg med våtservett så var allt borta - från en ljusgrå soffa och beige matta!!

Sist vi använde dom var när vi satte silikon i skarven mellan kaklet och bänkskivan i köket. Gick till och med att gnugga bort överflödigt silikon som hade börja torka.

• snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-05-01 06:02:43 följande:

Herregud vad jag är glad att när H väl somnar för natten går allt smidigt. Igår var han grinig hela dagen förutom när han sov och oftast när han ammade. Han hade en stund runt sju till åtta när vi var vid majbålet som han till och med skrattade men sen var det bara skrik och skrik och skrik. Amningen lugnade inte och han kunde inte somna. Vi skickade honom mellan oss. Sen gick jag in i köket och satte igång köksfläkten och då somnade han. La upp honom i sängen för att duscha och gå på toaletten men så vaknar han igen. Ny amning och köksfläkt på Spotify (ljuden finns tydligen även där upptäckte vi) och sen sov han hela natten från elva förutom standarduppvaket med amning, blöjbyte, amning vid två. Nu vaknade han halv sex som vanligt men denna gången testade jag liggamning och han somnade om! Inte världens djupsömn men tillräckligt för att vi ska kunna sova/vila en stund till innan vi eventuellt får en ny gnälldag. Appen säger att fasen ska vara över från och med imorgon men vi verkar fått den riktiga starten en vecka senare än vad appen sa.

Vilket datum använde du - BF eller när han föddes?

Man ska ju fylla i BF, men jag har hört att många tycker att det stämmer bättre med det faktiska födelsedatumet. Kan ju vara så för er?!
  • snö 81

Vägningen imorse gjorde mig på bra humör. -1.6 kilo sen förra lördagen :)

• snö 81
    Mimipig skrev 2015-05-02 14:00:32 följande:

Glömde: 76,7 kg. Mål 68.

Åh, om vi hade haft samma målvikt hade jag varit där nu. Dessvärre är min målvikt 57,5-58 och idag visade vågen 68,5
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-05-02 18:35:59 följande:
    Ja, man känner sig dubbelt olycklig där i provhutten - för att man är för stor och sladdrig för plaggen och för att man inte kan älska sin kropp ändå. Men en dag så... Jag ska köpa baddräkt i år. En med mycket rysch på magen. Såg inte en enda på hm...
    Nä, hm's baddräkter har så lite tyg som möjligt :) Jag ska ha bikini, men jag undrar vad jag ska hitta för snygg bh som kan hålla två sladdrig skinnpåsar på plats?!
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-05-02 20:07:52 följande:

Jag har anmält mig och Isak till spädbarnsmassage. Jag hade tur och fick sista platsen. Sex gånger för 350 kronor, inkl fika, via Svenska kyrkan. Nån som varit på det?

När dottern var bebis gick jag på det. Tyckte det mest var kul att komma ut och träffa andra mammor och bebisar. Själva massagen vet jag inte, hon tyckte inte om att ligga naken och frysa på en matta :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-05-02 20:58:44 följande:

Angående vikt och kläder så får jag snart gå naken. Vi var i en större stad i torsdags och då skulle jag kolla på kläder hade jag tänkt. Det blev en vända inne på hm för att konstatera att jag orkar inte/har inte ro att prova när man och barn står och väntar, plus att jag kommer ändå inte kunna ha något som sitter bra. Men i morse vände sig upp och ner på garderoben i jakten på en viss tröja och hittade ett par jeans som jag provade, och jag kunde ha dom. Så nu har jag två par jeans men inget mer att ha på mig.

Nu har jag 5,4 kilo kvar av den här graviditeten och 5 kilo sen förra graviditeten. I cm runt midjan är det 15. Mycket att jobba med

Jag var på hm i tisdags och hittade massa fina kläder. Visserligen inte i den storlek jag brukar ha, men jag kände mig bra mycket finare i ett par svarta byxor och ett ärtgrönt sidenlinne än i mina tajts som jag gått runt i de senaste månaderna :)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-05-03 02:54:09 följande:

Jag är inte med i -0.5 i veckan gänget men försöker gå ner det sista i min takt, upptäckte att vi behöver en ny våg, sist jag vägde mig var det 75 (mål 60-65) och nu på 100, haha skön våg :D

Ni som har ersättning, hur mycket äter era i förhållande till portionerna på paketet? På det står det 100 ml 5-6 ggr dag och Lucy äter 100 ml 9-11 ggr dag, vet ju att barn äter olika mycket men dubbelt så mycket låter som lite väl mycket :P testat om det är snutt ibland med nappen men nä hon är hungrig, provat ge mer också för glesare mellan målen (äter varannan till var tredje timme) men hon äter knappt mer än 100 ändå och spyr mycket gör hon också, vet inte om det kan göra att hon behöver äta mer

Tage äter alltid 6 ggr/dag nu sedan några veckor tillbaka och då gör vi 150 ml vatten och 5 skopor pulver. Det står på paketet att det ska bli 165 ml färdig ersättning, men det ser mer ut som att det blir 175-180 ml färdig när man skakat ut det.

Innan vi gick upp i mängd åt han 7-8 ggr/dag och då 120 ml vatten och 4 skopor pulver.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?