• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-14 13:29:42 följande:

Men va tufft! Är ni uppe 4 timmar i streck? Men hon sover på dagen?

Ja, hon tar ju små microlurar, men ofta är hon vaken mellan 21/22 och 3/4. Och det är inte så att hon vaknar när vi lägger henne i spjälsängen, det vore ju lätt att undvika isf, hon kan vakna även om man halvligger i soffan och har henne på bröstet. Eller om man slutar studsa på bollen.

Från 3/4 sover hon som en stock, vaknar för att äta var tredje timme, och somnar sedan om. Runt 15-16 kvicknar hon till och brukar ha sin trevliga vakentid.

Jag fattar inte hur hon kan vara vaken så länge på natten, även om hon kanske somnar till då och då. Men kanske blir det en ond cirkel med övertrötthet?

Jag vet inte vad vi ska göra... Jag misstänker att hon skulle gallskrika om jag la henne i vagnen och gick ut, och när skriket går över i panik tror jag inte jag fixar att låta henne ligga, jag måste ta upp henne.

Kanske kunde jag gå ut med henne i bärselen, men då kan jag å andra sidan lika gärna gå runt i lägenheten och studsa framför TVn.

Ännu ett alternativ är att försöker böka ner henne i babyskyddet och åker runt i bilen. Men det är på sin höjd en kortsiktigt lösning, hon kan ju inte sitta i babyskyddet och sova hela natten.

Jag önskar att vi bodde i hus och hade källare, då kunde sambon antagligen sova ostört och vara till större hjälp när han var vaken.
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-04-14 14:30:50 följande:

Ta med henne ut i vagnen men ta också med dig bärsele/sjal. Börjar hon skrika kan du sätta henne i den medan du tar dig hem, så känns det bättre att hon är mot din kropp även om skriker än att ligga ensam i vagnen.

Dottern sover faktiskt rätt bra i vagnen vilket är underbart, men min son skrek oftast och han kunde skrika tills han tappade andan och man fick springa som en galning hemåt, för det går ju inte särskilt bra att både bära en liten bebis utan stadga i nacken och köra vagn samtidigt. Det går lite bättre om man åtminstone har en sjal/sele att ta till. 

Smart! Det har jag inte ens tänkt på. Det tar ju nån minut att få på selen och få ner en skrikig bebis i den, men det är ju överkomligt jämfört med att försöka springa hem! Tack :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-14 16:35:20 följande:

Jag testade bärselen i förrgår och jag vet inte om jag gillar den. Har köpt en BabyBjörn We.

Testat bärsjal till de andra två men tyckte det var ett evigt bök att få till rätt, speciellt när man var själv hemma. Så därför köpte jag en sele den här gången.

Men jag vet inte som sagt. Dels är hon aldrig still med huvudet så gång på gång knockade hon in näsan i nyckelbenet på mig och började storgråta, förstås. Sen tyckte jag hon hängde så långt ner på nåt vis. Kan väl bero på att hon är lite liten än men.. Det där med att huvudet slängde så mycket var väl det besvärligaste.

We verkar mycket enklare att få på än vår Ergobaby 360, kanske för att man slipper separat spädbarnsinlägg...

Har du tightat till den så mycket det går vid huvudet?
  • Kpax

Jag vill vara med i viktminskningspeppen!

Jag väger mig på måndagar eftersom det blir hela veckor efter min förlossning.

I måndags, fem veckor efter förlossningen, vägde jag 66,6kg. Det är -18kg sen förlossningen, och 7,6kg från inskrivningsvikten och drygt 10kg från målvikten (jag brukar väga 56-58kg).

Min plan är främst att röra mig mer. Det blir i stort sett inget fika eftersom jag inte äter mjölkprotein, och även maten känns rätt begränsad när jag dessutom undviker allt som kan vara gasbildande.

Till exempel äter jag normalt gärna bönor, linser, kål och väldigt fiberrika alternativ. Nu äter jag mycket mer pasta och ris, men även kulinariska mästerverk som torsk med rivna morötter och havregrynsgröt med äpple.... Jag äter godis och känner mig inte riktigt redo att ge upp det ens under veckorna än, men jag står för det och kommer inte mörka :)

Jag kommer skriva matdagbok för min egen sinnesros skull (för att kunna se eventuella mönster i magknipet), men det är ju rätt ointressant för er. Tar dock gärna emot tips på god, lättlagad och amningsvänlig mat!

0,5kg i veckan känns väl sunt, men jag hoppas verkligen att det går fortare! Min nya grej är ju att studsa på pilatesbollen nattetid, det kanske bränner någon liten kalori?

• Kpax

Ni som har mer än ett barn förtjänar en applåd! Jag kan för mitt liv inte förstå hur ni orkar, hatten av!

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-15 18:59:12 följande:

Haha man tar det som det kommer vet du:)

Jag är rätt glad att jag har de andra två för de får mig att komma ihåg att det faktiskt BLIR lättare. Det hör man ju så ofta men det brukar vara svårt att se när man är mitt uppe i sömnlöshet och man går med en bebis på armen 24/7 och knappt hinner kissa. Med första barnet kändes det så hopplöst, typ "jaha nu kommer det vara såhär resten av livet". Likadant kände jag med andra barnet för då var ju sonen fortfarande rätt liten och krävde mycket än. Nu VET jag ju att det blir bättre. Det kommer en tid när man faktiskt kan spendera en timme på toa igen och raka benen och färga håret liksom;)

LillLouise84 skrev 2015-04-15 20:08:50 följande:

Vi hade också en superstrulig dotter som första barn. Hon sov 3 timmar per natt och bara 20 minuters powernap på dagarna. Vi höll på gå sönder av trötthet. Men det går över, jag lovar. Nu 1,9 år senare sitter vi med en lillebror som sover hyfsat och allt flyter mycket bättre. Allt löser sig, snart har ni glömt allt jobbigt och kan njuta. För allt blir bättre. Jag håller tummarna för att ni får ordning på mat och sovning.

Det är himla skönt att höra sånt här! Tack :)
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-04-15 22:23:59 följande:

Jag har cirka 5 kg att gå ner, skulle behöva minska min dagliga chokladdos... Men jag blir så hungrig och sötsugen av amningen. Var inte alls sötsugen under graviditet. Tips på bra, smidig mellanmål som mättar? Efter mitt första barn hade jag tre envisa kilon kvar under hela första året. De försvann samtidigt som sonen fyllde ett, jag blev magsjuk och slutade amma. Tror kroppen "höll kvar" de extra kilona för amningens skull.

Jag är en sucker för mejeriprodukter, så mina bästa mellanmål är :

Keso + äpple + kanel

Keso + banan

Kvarg/yoghurt + bär och lite nötter

Smoothie på mjölk, kvarg, frukt/bär och kanske ett ägg.

"Smoothie" på juice, banan och riven morot. Eller juice hallon, ingefära och riven morot.

Eller för all del grovt bröd med ost, skinka och paprika - om man inte undviker bröd :)
  • Kpax

Nattens motion: Knappt 30 minuters promenad (2km) ute och ca 4000 pilatesbollsstuds inne.

Sen har jag googlat recept på nötbotten. Tänker att man måste kunna göra en god kaka på typ nötter och dadlar, fortfarande fett och socker, men bra fett och fruktsocker.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-16 06:22:00 följande:

Å stackare! Blev det bättre på efternatten? Vi hade en hyfsad natt men redan vid två ville han upp till mig och sova och då blir det amning för hela slanten och halvkass sömn för mig.

Men idag är det sooool igen! Så idag blir det långpromenad! Ska dock vara själv 07-22 och ser inte fram emot det!

Ja faktiskt lite! Jag lyckades få henne att somna bredvid mig i soffan utan amning (annars är det bara vid amning hon somnar), somnade själv också och vaknade 3.30. Jag bar henne till sängen för att amma där, men ungkotten vaknade aldrig!

Det blev nästan fem timmar mellan måltiderna, synd bara att vi inte redan låg i sängen så man kunde passat på att sova :)

Äter han konstant när han ligger i eran säng? Vet du isf vad som är hönan och vad som är ägget? Ska han upp i sängen för att äta/snutta, eller snuttar han för att du ligger där?

Jag upplever nämligen att min sambo kan ha Josefin liggande på bröstet utan att hon börjar stressa upp sig och leta efter bröstet som hon väldigt ofta gör hos mig. Jag kan i princip bara ha henne mage mot mage, annars letar hon bara och tror att det är matdags.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-16 07:46:43 följande:

Oj, det har gått undan för dig, härligt!!

Ja, men nu har jag tydligen gått UPP i vikt, haha.

Det första var väl mycket vätska, jag får nog jobba lite för resterande tio kilo.

Jag hade ingen vidare aptit i början, men nu vill jag äta konstant och känner mig aldrig riktigt mätt och nöjd. Jag behöver hitta tillbaka till mitt vanliga ätande, och komma på lite olika saker jag kan äta nästan obegränsat av. Jag är en väldigt hungrig person, och begränsningar stressar mig! :D
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?