• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-04-04 01:39:01 följande:

Läkaren lovade mig att foglossningen skulle försvinna "samma sekund som barnet är ute". Jag tyckte det lät lite väl optimistiskt, jag är beredd på ett par veckor, men om jag blir ett av dessa sorgefall som får dras med skiten i åååår så kommer jag bli deprimerad. Jag tycker den har bytt karaktär och tilltagit massvis i framfogen dessutom.

En kompis till mig fick också mer ont efter förlossningen, men efter ungefär en månad var allt okej igen, håll ut! Det där med år av foglossning var min skräck också.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-04 07:27:20 följande:

Och nej, jag hade inga problem med rikligare mens och mer mensvärk. Däremot testade jag kopparspiral för massa år sedan, innan jag fött barn, och då blödde jag väldigt mycket.

Okej, tackar! Det låter som något jag skulle vilja prova i alla fall :)
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-04-04 11:19:12 följande:

När fasiken slutar man svettas floder på nätterna? Kommer ihåg att det var såhär med storasyster också men inte hur länge det höll på :-/ det tillsammans med avslaget gör att man känner sig sådär fräsch för tillfället...

Ja fy fasen. Svettig, blodig och full av spyor och läckande mjölk.

Idag har jag satt i linser och sminkat mig för andra gången sen förlossningen (som var 9/3). Snart ska jag kränga på mig ett par för små tights och en för stor tröja. Jag är uppenbarligen INTE en sån där fräsch och snygg milf.
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-04-04 16:20:30 följande:

Lucy tappade sin efter tre dagar typ och vi har torkat när det kommit blod men annars inte... det är som en liten skorpa nu eller om det bara är torkat blod, det kommer tillbaka när jag tar bort det så låtit det vara nu, ska till bvc på onsdag så tänkte fråga om det då :/ 

Till oss sa de att skorpor ska blötas och tas bort :)
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-04-04 19:57:39 följande:

Till oss har de sagt att vi bara ska torka rent om det kommer nån vätska annars låta det vara.

Jaså? Så skorpor skulle vara kvar? Konstigt att de säger olika, men det kanske inte är så viktigt då...?
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-04-04 20:22:41 följande:

Ca 30 timmar efter de första värkarna där på natten till den 3 april föddes vårt lilla charmtroll. Så han kom på min födelsedag trots allt. Det var en väldigt utdragen förlossning med först en lång latensfas (typ från 2 på morgonen till 19 på kvällen) Vid åtta var vi på förlossningen och jag var öppen 4 cm och slapp därmed åka hem igen. Fram tills jag var öppen 7 cm klarade jag mig utan något smärtstillande alls även om det var jobbigt men just vid 7 cm tog det stopp och då började vi med tens och värmekudde vilket jag överlevde på en halvtimme innan jag testade lustgasen. Vilken skillnad det blev trots att jag fortfarande kände allt. Detta var runt 2 på morgonen. Krystningarna var jobbiga och jag var väldigt nära att ge upp allt när de kom. Men just då var det skiftbyte och den bestämda barnmorskan och undersköterskan såg till att jag inte fick ge upp. De tvingade mig att byta ställning för att vi skulle få ut honom men dt var många gånger jag bara ville ge upp för det kändes som att huvudet aldrig ville komma fram även om jag fick känna på det. Men till sist kom bara hela bebisen ut med en krystvärk och så hade jag mitt lilla underverk på magen.

Blev bristningar på insidan för han hade satt handen vid huvudet som Stålmannen så dels hade det gjort det svårare för mig och dels hade han skurit upp insidan. Vi blev även tvungna att stanna en stund på komplikationsavdelningen (eller vad den heter) för jag hade feber och kunde inte kissa. Men nu är allt bra och vi befinner oss på familje-BB och försöker förstå att nu är allt över och det stora föräldraäventyret har börjat.

Grattis! Äntligen!! :)

Vilken tid är han född? Tråkigt att du hade det så pass kämpigt, fick du sy mycket? Skönt att ni mår bra nu!
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-04-05 07:07:51 följande:

08:09 på morgonen. Det blev som jag förstod det en del stygn inuti eftersom han gick så hårt ut med handen men jag vet inte hur många. Var upptagen med lustgasen och bebisen Utanpå blev det bara något enstaka. Hade tur eftersom insidan var speciell att jag födde just när jag gjorde för där var en bm på plats som nyss genomgått specialutbildning på bristningar som kunde hjälpa min bm med råd.

Men gud vilken tur att det fanns specialkompetens på plats. De hade säkert löst det ändå, men kan tänka mig att det blev bättre och "snyggare" (mindre ärrbildning) gjort nu.

Min förlossning var inte så dramatisk som din, men jag har ändå svårt att sortera händelser och önskar att jag hade haft en dokumentärfilmare där (men ingen annan skulle få se filmen.

Ser väldigt mycket fram emot att gå igenom journalen på efterkontrollen! Du kanske får gå igenom den redan nu med tanke på att du hade det rätt tufft?
  • Kpax

Jaha, ännu en skitnatt.

Hon började runt nio tror jag, och somnade inte förrän vid två. Jag var så jävla trött, stressad och ledsen. Sambon var som vanligt bättre på att trösta. Tur det...

Imorgon fyller Josefin fyra veckor, och vi har då två tredjedelar av den klassiska kolikperioden framför oss. Jag ska försöka få tag på en pump idag och ge sista målen på flaska. Har ingen aning om det hjälper eller om jag isf borde ge alla mål på flaska. Jag vill veta hur lång tid efter att luft är svald magknipet kommer, och hur lång tid efter att jag ätit något hon kan reagera på det.

Men jag fick inte riktigt känslan att vår BVC-sköterska vet sånt (eller så är det jätteolika så det inte går att säga).

Sedan magknipet började tror jag vi har haft två hyfsade kvällar, då hon bara varit ledsen, men inte otröstlig flera timmar i sträck.

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-05 11:21:40 följande:

Usch, lider med dig!

Vi flaskmatar ersättning med mam antikolikflaskor, men nog sväljer Tage mycket luft ändå. Han rapar som en hel karl vid varje matning så jag vet inte om jag skulle säga att flaska hjälper mot att svälja luft...

Usch, undrar vad man ska göra då... :(

Mot luftsväljandet borde det vara bättre att småäta, men för tarmarna är det visst bättre att inte äta oftare än varannan timme.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-04-05 16:38:35 följande:

Har du provat windi? Har funkat jättebra på B när han fått magknip.

Nej faktiskt inte! Hur ofta och hur lång stund kan man använda den? Finns den på apoteket?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?