Lavish skrev 2015-04-08 21:27:35 följande:
Vad skönt att din BVC sköterska är bra. Jag får alltid lite intrycket av att min tycker jag överdriver, med frågor som "men hur vet du att det är magen som gör ont?" och liknande.
Sen tycker iaf jag att det är störande att det är just hur vår situation är, hur vi ska orka osv som är allt hon vill prata om. Jag tycker liksom inte hur jag mår eller hur jobbigt vi föräldrar har det är det som ska lösas, utan det som ska lösas är att vårt lilla barn har ont och inte mår så bra. Det stör mig att agendan är att göra läget uthärdligt för oss vuxna istället för att faktiskt lösa problemet att våra barn har ont.
Sen tyckte jag nog att det jobbigaste för mig som mamma åtminstone var just det där att analysera varje tugga man tar och sen fundera på om barnet blir bättre eller sämre, alla gånger man hade ett par bra dagar och trodde att det höll på att bli bättre för att sen falla i förtvivlan när det blev sämre igen, och all oro över att det var något fel man gjorde vid amningen som orsakade det.
Så fast det antagligen är helt omöjligt att leva upp till så är iaf det rådet jag kan ge att inte få allt för höga förhoppningar vid varje ny "mirakelkur" du får höra talas om och varje dag det fungerar lite bättre, och att försöka att undvika att skuldbelägga dig själv och leta efter felen hos dig. Och det går över. Kanske inte så snart som man skulle önska men med väldigt, väldigt stor sannolikhet innan bebisåret är över åtminstone.
Jag har också fått intrycket att bvc ofta fokuserar på att man ska stå ut, och att det är normalt med magknip. Men vi har ändå fått tips om kost, massage, glesa ut matningarna, och hon har nämnt akupunktur. Hon har även varit positiv när jag pratat om Windi, och peppar oss att fortsätta försöka med napp, och det blir läkarundersökning om vi inte ser någon förbättring.
Mycket mer tro jag inte man kan göra, men jag är iofs inte utbildad på området.
Jag tycker också att det där med analysen av min egen kost är jobbigast. Jag har inga problem med att avstå från mjölkprotein, men just det där gissandet. "Idag är hon sämre, vad åt jag igår...? "
Jag började bli rädd för att äta allt utom fisk, ris och morötter, men jag bestämde mig för att det är bättre att äta allsidigt och bara undvika det jag vet kan ge gaser.