• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tänk att det är så olika hur de små liven är!

Snö81: Det verkar jobbigt att vara vaken så länge varje gång, då hinner man ju verkligen vakna ordentligt. Skönt att han i alla fall sover så länge mellan de första målen. Josefin äter på tio minuter, sen försöker jag rapa henne, och blöja brukar jag inte ens byta på natten. Väldigt glad över att det går så smidigt!

ebe91: Jo, nätterna har varit jobbiga länge nu, men i gengäld brukar jag ha en bebis som sover på dagen så jag antingen kan sova själv, eller hinner få lite gjort. Senaste tiden har hon dock inte kunnat sova själv mer än 5-10 minuter innan hon vaknat, det är väl en period med större närhetsbehov. Enligt Wonder Weeks-appen är den perioden över nu, får se om det blir någon skillnad :)

Tovemaja: Inte ens två timmar, då hoppas jag för din skull att ni är snabba på natten och att du har lätt att somna om! Det låter tufft :S

• Kpax
    Madelia skrev 2015-04-17 09:27:23 följande:

Min flicka tog vid där hon slutade igår och har varit ledsen från det att hon vaknade imorse förutom nu när hon slumrar igen. Hon verkar inte ha ont någonstans och om någon sitter inne med lite erfarenheter el gissning på vad som skulle kunna vara fel eller kanske något som kan hjälpa mottages tips tacksamt. Jag har pratat med BVC men det var såklart inte så lätt för dem heller att veta vad som kan hjälpa.

Har du Wonder Weeks-appen? Man utgår ifrån bf, och du är då fyra dagar efter mig. Josefin har behövt vääääldigt mycket närhet några dagar, hon har också varit ledsen utan att hon verkat ha ont i magen. Kanske kan vara det? Vi har haft två bättre dagar nu, så vi kan ju hoppas att det gett sig för den här gången, och att ni också får det lättare om ett par dagar!

Om hon har ont (nu tror du ju inte det, men jag tipsar ändå) är mina bästa snabba fistips windi eller termometer (men då fick i alla fall vi dra den lite försiktigt åt sidan så det gasen kom ut), och att prova lägga henne på mage, på sidan och tillbaka på rygg. Josefin kan ofta prutta om hon legat på mage en liten stund, som att fisen hakar loss.

Vi har använt bärselen mycket senaste veckan, det har varit enda stället hon varit lugn och nöjd. Badbaljan är också trevlig 20 minuter.
  • Kpax
    Madelia skrev 2015-04-17 09:27:23 följande:

Min flicka tog vid där hon slutade igår och har varit ledsen från det att hon vaknade imorse förutom nu när hon slumrar igen. Hon verkar inte ha ont någonstans och om någon sitter inne med lite erfarenheter el gissning på vad som skulle kunna vara fel eller kanske något som kan hjälpa mottages tips tacksamt. Jag har pratat med BVC men det var såklart inte så lätt för dem heller att veta vad som kan hjälpa.

Jag kan tillägga att jag vet hur jävla jobbigt det är. Man känner sig så värdelös och misslyckad, och stressen är enorm. Men det blir bättre! Jag har inte varit mamma längre än dig, så jag tror absolut inte att jag är någon expert, men just förmågan att hantera skrik är SÅ mycket bättre redan nu. Jag känner mig tryggare i min roll som Josefins mamma, och när jag är lugnare kan jag lugna henne lättare.

Därmed inte sagt att det är lätt nu heller, jag blir fortfarande stressad och vill lägga ner henne och gå (just lägga ner henne 30sek för att sedan lyfta upp igen brukar märkligt nog hjälpa), men det är stor skillnad!
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-04-17 09:38:37 följande:

Tack för gratulationerna igår. Fick ett guldhjärta av maken som vi ska gravera in ett V på. Det enda jag hade önskat mig var ett guldhänge som på något sätt skulle påminna mig om Vilgot. Så maken hade verkligen uppfyllt min önskan :)

Annars var gårdagens lite jobbig. Vilgot ville inte alls sova på dagen och ville äta konstant. Inte ens under promenaden fick han ro till sömn så det blev en kortare promenad än planerat. Kände mig lite låst till soffan men när han väl somnade för kvällen hann jag göra ugnsrostad müsli så nåt fick jag gjort.

Vad fint! Jag har senaste halvåret blivit sugen på ett litet guldhjärta i ganska kort kedja, från att inte alls ha gillat varken guld eller halsband. Det var ju en jättebra idé att gravera in ett V, tur att han råkar börja på så snygg bokstav också, det känns inte lika roligt med "i" eller "o" tänker jag.

Jag brukar också rosta egen müsli, men nu när jag inte kan äta fil får det vara!
  • Kpax

KarinIngrid :

Vad kul att läsa! Men SJU MINUTER?? Själv låg jag 1h 40min med krystvärkar, och kände inte alls vad jag skulle göra pga edan :D

Efter allt ditt lidande och den eviga väntan var du verkligen värd ett smidigt avslut :)

• Kpax
    Cymi skrev 2015-04-17 16:08:45 följande:

Förstår inte hur min lilla sockertopp kan bli en månad imorn! lite äldre gör ju inget men alla månader kan ju inte gå så här fort :( innan man hinner blinka kommer det vara dags att börja förskola :'( lilla bebis

Jag känner också lite så, att min lilla korv blir stor så fort. Samtidigt längtar jag tills hon blir lite äldre, så det är blandade känslor.

Vilken fin leopardbody, var är den köpt?
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2015-04-17 17:16:58 följande:

Då var vår fis 3,5 veckor, 5175 gram tung och 57 cm... Tror vi göder fram en liten brottare här ;) livet med en nyfödd och en 18 månaders går över förväntan och de båda äter och sover som de ska, precis som vi beställde dem med andra ord :) Tiden att surfa runt på telefonen är dock ett minne blott så nu får jag tacka alla goa mars-mammor för den här tiden. Lycka till med alla små framtida partiledare, fotbollsproffs och musikaliska under :)

Lämnar du oss? Känns sorgligt, men jag förstår, inte mycket tid till slösurf nu ens med ett barn :)

Tack själv för den här tiden, och jättefin bebis med jättefina kläder på bilden :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-04-18 07:55:49 följande:

Vilken natt! W somnade vid 23 och jag somnade nog vid 23.30. Klockan 3 vaknade jag och undrade om han levde, men han sov så gott att jag somnade om. Strax efter 4 vaknade W och tuttade en stund och somnade om, så jag la ner honom i vaggan. Vid 5.30 gnällde han att så jag la honom bredvid mig och han sov till 7.45 tuttade och somnade igen. Jag är helt i chock att vi fått sova så mycket.

Vi har också haft en kanonnatt och kväll!!

Hon var lite ledsen igår kväll, men inget som inte gick att lösa med mammas famn och en liten stunds gung på pilatesbollen. Ingen bärsele behövdes.

Efter amningen klockan tolv var hon nära att somna bredvid mig i sängen, men till slut fick jag gå upp och bära henne typ fem minuter, sen sov hon, och sov till 4.45!

Vi hade en liknande natt igår, så jag har börjat ta ut segern i förskott här, hehe :D

Jag trodde förresten också att hon hade slutat andas i natt, så himla obehagligt...
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-18 08:26:32 följande:

Veckans vägning imorse - trots jättebra vecka med bra mat och promenader på minst en timme varje dag så hade jag bara tappat 300 g denna veckan :-/

Ja jag hade ju gått upp när jag smygvägde mig i förrgår. Riktiga vägningen är på måndag, men det bådar ju inte gott. Nu har jag iofs inte kommit igång med promenader än, och äter inte jättebra...

Men jag försöker tänka på att jag under graviditeten förlorat väldigt mycket muskler, och när de kommer tillbaka kommer ju även en del vikt. Ju mer muskler man har desto lättare är det att bli av med fettet och se tight och snygg ut, så jag ska försöka tänka lite mer långsiktigt också :)
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-04-19 09:14:45 följande:

Vår lilla H har blivit alldeles täppt så natten har varit sådär. Vi har försökt med saltvattensprej men det hjälper inte helt. Får nog införskaffa en sån där näsfrida också och se om det hjälper. För han äter inte som han ska när han är så täppt. Tycker så synd om honom.

Vi har köpt koksaltlösning och snorsug, men inte behövt använda dem än. Josefin är lite snorig ibland, men det löser hon genom att äta så fort att hon sätter i halsen och sprutar mjölk ur näsan. Fungerar jättebra! Jag har läst att man kan prova en droppe bröstmjölk i näsan, men vet inte på vilket sätt det ska hjälpa och hur man får in mjölken i näsan.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?