Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:
Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.
Jag är i ditt läger isf.
Jag älskar rödvin, och har delat ett litet glas med sambon ett par gånger. Väldigt lite har det blivit, eftersom jag inte riktigt kan njuta när jag vet att Josefin när som helst behöver bäras omkring för att vara lugn. När hon somnar för natten vid 20-21 och bara vaknar nån gång för att käka kommer jag gladeligen dricka ett till två glas vin själv. Förhoppningsvis kan jag äta mjölkprotein igen då, så jag får någon god ost att mumsa på!
Alkoholen i mjölken oroar jag mig inte alls för, däremot vill jag absolut inte att hon ska uppfatta mig som annorlunda och tycka att det är obehagligt. Jag tyckte själv att berusade människor var obehagliga när jag var liten, men jag vet inte var det kom ifrån, inget speciellt har hänt, och mina föräldrar drack aldrig mer än en öl eller ett glas vin till maten.
After work är inte aktuellt än på länge eftersom Josefin inte tar flaska. Jag tror inte jag skulle känna mig bekväm med att vara ute heller just nu, men det är jag som är löjlig, hennes pappa kan såklart ta hand om henne! :)