• SvanE

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-04-05 20:00:11 följande:

W verkar inte ha magknip helt och hållet, men jag märker att han spänner, grimaserar och krumbuktar efter amning/matning och försöker trycka ut fisar. Oftast får han ut nåt till slut, men jag börjar fundera på om minifom kan vara nåt att testa, även om han inte har hard core magknip. Eller är Der överkurs?

Innan vi började med minifom var det mycket grimaser (är en del fortfarande) men han pruttar så mycket mer nu så det känns verkligen som att han mår bättre av dom :)
  • SvanE
    Nixe skrev 2015-04-07 06:52:57 följande:
    Har en medela harmony som jag tycker funkar toppenbra! Flaskan från Philips avent älskar vi men med pumpen fick jag aldrig ut en enda droppe. Med Medelas kunde jag få ut 150 ml. Nu har jag ändå hyrt en stor elektrisk pump (medela symphony) som var skön när amningen krånglade totalt men nu pumpar jag ur så sällan så jag ska lämna tillbaka den. Han har lyckats vilja äta mer precis när jag pumpat och då blivit jättearg så jag vågar inte riktigt pumpa mer????. Känner dock att han sällan blir sådär totalmätt på bara amning, får ge extra på flaska efter tyvärr :-/
    Jag har en medela swing, lyckas dock bara få ut typ 30ml efter amning. Får också störta upp med flaska ibland för att han inte blir nöjd. Använt medela calma, mest för att det känns bra att den är formad på samma sätt som en bröstvårta, inte provat något annat så vet inte om han äter bra eller dåligt ur den men fort går det om man jämför 45 minuters amning på båda brösten innan han släpper...
  • SvanE

Någon som provat syntocinon? Fått det utskrivet idag då amningen efter 2,5vecka inte vill dra igång på riktigt, amningen går långsamt, han är oftast inte nöjd från eftermiddag tills han somnar för natten vilket han oftast gör efter ersättning. Hoppas på att detta drar igång utskrivningen lite så amningen blir mer effektiv. Ammat nästan konstant i tre timmar nu ikväll och han är inte nöjd....

• SvanE
    Cymi skrev 2015-04-09 18:05:40 följande:
    Känner lite likadant om osäkerheten, vet inte vad jag hade väntat mig men känner mig ändå överrumplad på något sätt.
    Känns som amning bör vara en 60 poängs-kurs på högskolenivå med allt vad det innebär! :P
  • SvanE
    Mildamilda skrev 2015-04-08 20:54:11 följande:
    Jag visste inte att man kunde få det som hjälp med amning. Hur går det? Lycka till!!
    Vet faktiskt inte om det gör värst skillnad faktiskt, syntocinon alltså. Vissa känner när mjölken rinner till, jag känner inte direkt det men vill ändå kanske påstå att lilleman är mer nöjd efter amning och nu bara är svår att få till ro utan närhet, blir babybjörn och bära en massa, men hellre det än riv och slit i bröstvårta för att han inte är nöjd pga maten inte räcker. Får se om kvällen blir första utan ersättning eller om vi får fortsätta,
  • SvanE
    septemberbarn08 skrev 2015-04-12 11:26:27 följande:

Gaah! Den här lilla donnan är verkligen TOTALT olik sina syskon. De andra två har ALDRIG bajsat när de sovit och lilla S gör just precis det. Vi skulle nog kunna få sova betydligt längre pass på nätterna om det inte vore för att hon vaknar av bajsig blöja! Och när blöjan är bytt krävs det förstås en timmes amning innan vi kan somna om:(

Min stackars såriga bröstvårta verkar dessutom aldrig läka.. trots ihärdigt tvättande och smörjande med STARKA medel så blir det bara större. Jag testar alla möjliga amningsställningar men inget hjälper. Jag ska ner på en extra vägning imorgon och då tänker jag bannemej KRÄVA hjälp. Dom får ta en odling helt enkelt för nu har jag så ont att det inte går längre. Får jag inte hjälp med det här såret blir det ersättning!

Tror du det kan vara svamp? Min kompis fick stora sår och sprickor som aldrig läkte vilket visade sig vara svamp. Min lillkille har torsk som vi baddar med vishyvatten och håller tummarna att det inte går över till brösten.
  • SvanE
    septemberbarn08 skrev 2015-04-13 05:52:02 följande:
    Jo jag pumpade ett par dagar men får inte ut något och eftersom jag redan hade nog lite mjölk i det bröstet blev jag stressad och började amma där igen istället. Använder napp på den sidan men det tycks inte hjälpa något.. såret blir ändå bara större:/
    Hoppas du får hjälp! Bara att jag har en otroligt brännande och ond känsla i brösten efter amning, att brösten kliar lite och bröstvårtorna blivit rosa och ömma fick jag över telefonen utskrivet diflucan till mig och mycostatin till lillen. Har tur med en fantastisk BVC-sköterska som ofta ringer och följer upp hur det går.
  • SvanE

Varför är just kvällarna så speciella? Lugn dag, sovit ok men efter mat vid 5 så är inget bra. Skriker vid bröstet, otröstlig gråt. Windi ger gaser men skriket fortsätter, efter 2-3h igår fick han bada och massage, tog sedan bröstet och somnade som en klubbad säl i 4,5h, åt och somnade om 3,5h till. Snacka om skillnad!

• SvanE

Hänger på jag med! Är en sucker för godsaker när man inte har ork/tid för att laga nå bra mat. Men med lite barnvagnspromenader så kanske de går ändå! Gått ner 8kg och gick upp 15 men har 8 kvar till målvikt då ett kg hade dragits på under sommaren :)

• SvanE

Någon som kan hjälpa mig lite, funderar på om jag ska pumpa ut efter amningstiden dagen för att kunna ge sambon en av matningarna under natten, frågan är bara hur mycket som behövs för att han ska bli nöjd? Vissa kvällar får vi ge ersättning för att han ska bli nöjd och drar då i sig 40-60ml ersättning efter att ha tagit båda brösten, och sover då sedan 3-4h första passet, igår och i helgen behövde han ingen ersättning men har då gått ca 2h mellan att han ätit tills han vaknar. Känns som att man vill ha tillräckligt för att han ska bli nöjd, ibland önskar man att det fanns en flödesmätare på brösten så man ser hur mycket de äter egentligen :D Lukas är 4 veckor på fredag och väger ca 4,4kg

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?