• SvanE

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fick utskriven av en familjemedlem om hur hcg ändras från vecka till vecka, dock kan det vara en otrolig skillnad, se bara skillnaden i vecka 7. Svårt att se om graviditeten stannat av om man inte tar två. En analys på lab tar ca. 30 minuter, tar dock längre tid att få svar av barnmorskan.

• SvanE
    Mimipig skrev 2014-08-29 22:52:54 följande:

Jag ska på en gourmetresa med jobbet 11-15 sept, så jag ringde ul och frågade om jag får göra kub före resan. Jag kommer inte kunna fekjdricka i så många dagar, och jag vill inte berätta för chefen förrän jag vet att graviditeten är på banan. Plus att det börjar synas, tror inte jag lan luras mkt längre. Hade tid 17/9, men fick 10/9. Då är jag v 11+6 på kub. Litet tidigt tyckte bm, men bokade in ändå. Tidigt?

Jag ska göra KUB på tisdag, är då i 12+0 och det var barnmorskans förslag att göra då, en dag kan väl inte skilja så mycket tycker man :)
  • SvanE
    snö 81 skrev 2014-09-18 15:37:15 följande:
    Jättefin mage!

Jag har gått in i v.15 idag eller 14+0 beroende på vilket räknesätt man vill använda så ikväll blir det foto igen för mig :)

Förra graviditeten fotade jag en gång i veckan från v.12 och så har det hittills blivit även denna gång.
    Vilka fina magar ni lägger ut! :) Min har precis börjat visa sig så inte många hittills som "tror" på mig när jag säger att jag är i V. 14+5 :)
  • SvanE
    Mimipig skrev 2014-09-18 22:51:29 följande:

Hej igen alla, jag är tillbaka efter en veckas radioskugga. Efter flera veckans tuffa besked på KUB 1:15 så blev det moderkakasprov morgonen därpå innan jag lastade mig iväg på jobbresa till Bangkok.

"Vid ett friskt provsvar får du besked i posten inom 6-7 dagar. Om provet visar avvikelser ringer vi tidigare än så". Sa läkaren på Ultragyn.

Jag gav mig själv Google & FL-förbud för att överleva och hålla huvudet kallt. Jag har aldrig varit så rädd.

Jag fixade resan och jag har fixat veckan även om jag räknat timmar och minuter, hårdbevakat brevlådan. Varje gång mobilen ringt med okänt nummer har jag fått hjärtsnörp.

Idag, dag 8, utan besked i posten ringde jag labbet. Det visade sig att mitt provsvar legat klart sen i måndags, men det har GLÖMT att skicka det vidare. Det är inte gardiner från ellos, det är livsöden de sölar med!!! Jag gjorde klart för dem vilken plåga denna väntan i ovetskap är. Några min senare ringde de igen och översteg sina befogenheter och gav mig provsvaret över telefon: ett helt normalt prov, jag väntar ETT HELT FRISKT BARN!!!

Men grattis! Vad otroligt skönt!! :D
  • SvanE
    tovemaja skrev 2014-09-22 19:39:38 följande:

var just hos BM och grinade... fick höra världens mest underbara hjärtljud nämligen! Så overkligt fantastiskt. Och hon visade livmoderkanten som går precis vid naveln nu (mitten av v.17) Mannen fick också känna :)

Härligt! Jag var hemma hos en kompis ikväll som fick barn i juni. Hon hade en sån där doppler så vi lyssnade på hjärtljuden vilket var så häftigt!
  • SvanE

Måste bara få dela den här, är det bara jag som gråter eller är det hormonerna som spökar? Så häftigt att det där just nu pågår i våra magar <3

• SvanE
    Kpax skrev 2014-11-08 04:54:13 följande:

Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln

Som en muskelsträckning.

Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?

Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.

Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?

Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?

Finns en muskel som heter pyramidalis som sitter precis där du beskriver, googla bild på den så för du se. Muskelns funktion är att sträcka i bindväv som går lodrätt över magen så inte omöjligt att det är den muskeln du sträckt :)
  • SvanE
    Pojkmamma01 skrev 2014-12-11 19:07:44 följande:

Hur många av er har sökt gravidpenning och kommer att gå hem tidigare?

Om ni kommer att gå hem, hur långt innan Bf?

Jag blir tvingad att söka då min arbetsgivare inte kunde hitta en annan placering för mig när min tjänstledighet för studier går ut 18/1, jobbar på ambulansen så får inte gå tillbaka dit. Blir att vara hemma och se om lillpojken vill titta ut tidigare än bf 18/3 eller om det blir en jättelång väntan! Får skaffa en bra hobby!
  • SvanE

Vad roligt det är att det drar ihop sig för oss alla, vissa börjar gå hem, få tider för snitt och boa lite med vagn och allt :D Min nästa målpunkt är den 22a (V.32+2) då vi får se lilla pojken igen. De ska kolla moderkakan som låg lite lågt på RUL men som jag förstår det är det vanligast att den växer uppåt i takt med livmodern :) i samband med den är det dags att vara "ledig" med gravpenning, ska bli så skönt!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?