• Anonym (fattig)

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

• Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • Anonym (G)
    Hypnotica skrev 2014-07-03 10:53:53 följande:
    Ett par hundra tusen för 11.500 inträden???
    Kan du räkna? 25 * 11500 = 287500

Jag räknar på att socialen får betala runt 25 kr för kort och administration...

Så där ser man att ett par kronor kan bli ganska mycket pengar...
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:03:30 följande:
    Jag vet redan att Lisebergs besöket i princip är "gratis" om man tycker att ett par hundra tusen är ingenting. Men det är inte frågan.

Även om det handlat om flera miljoner så hade folk tyckt att det varit rätt och då måste jag undra hur man i ett andetag tycker att det skärs ner i välfärden men i ett annat tycker att det är bra att man slänger ut pengar på roligheter?

Jag misstänker att det är mycket pengar som rinner igenom på socialkontoren på saker som inte är nödvändiga. 

Jag tycker att vi har haft en fantastiskt land där vi värnar om folk, men det har gått till överdrift. Om man nu vill dela med sig till allt och alla så borde ju åtmindstone dom som betalar kalaset får vara med och bestämma vart pengarna ska gå.

Det finns ingen öppenhet hur Sverige använder sina pengar, varför är det så undrar jag?
    Du får vara med att bestämma, upp till Dig.
    - Vi har allmänna väl var fjärde år, du påverkar genom att rösta.
    - Du kan engagera dig politiskt och driva dina hjärtefrågor.
    Med andra ord, det handlar om engagemang, mod och övertygelse.

Du kan vara med och bestämma, välj själv !
  • Anonym (anonym)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:55:41 följande:

Vad tror du det kostat om dessa 11 500 var och en sökt om någon aktivitet under sommaren, sommarkort på spårvagn för att kunna åka till ställen där man gratis kan klappa djur, inträde till nöjespark, inträde till badhus, biobesök....

Du tror inte att var och en av dessa skulle fått mer än 25 kr till aktivitet om de sökt?
  • Anonym (G)
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-03 11:00:44 följande:
    Vad tror du det kostat om dessa 11 500 var och en sökt om någon aktivitet under sommaren, sommarkort på spårvagn för att kunna åka till ställen där man gratis kan klappa djur, inträde till nöjespark, inträde till badhus, biobesök....

Du tror inte att var och en av dessa skulle fått mer än 25 kr till aktivitet om de sökt?
    Det som du radar upp ingår redan i stor del  i försörjningsstödet.
    Man får väl spara som alla andra?

Hur mycket roligheter ska man få på bekostnad av annat i samhället?
    Vad ska ingå, en resa utomland varje år kanske vore något?

Jag själv skulle gärna sluta jobba och leva på bidrag och jobba svar i stället. Ska bara fixa ett bra svartjobb först.

Vi har blivit ett absurdistan där vi öser bidrag över folk. Inte konstigt att man blir trött.
  • Anonym (linda)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 11:07:59 följande:
    Det som du radar upp ingår redan i stor del  i försörjningsstödet.
    Man får väl spara som alla andra?

Hur mycket roligheter ska man få på bekostnad av annat i samhället?
    Vad ska ingå, en resa utomland varje år kanske vore något?

Jag själv skulle gärna sluta jobba och leva på bidrag och jobba svar i stället. Ska bara fixa ett bra svartjobb först.

Vi har blivit ett absurdistan där vi öser bidrag över folk. Inte konstigt att man blir trött.
    jamen grattis du kan iaf arbeta!
    Många som sitter fast i bidragsberoende har inte den valmöjligheten pga sjukdom!
    Men för fasen vi sjuka kan väl bo på gatan och tigga mat....
    Skänker du mig en pappkartong jag kan bo i eller är även det för mycket begärt?
  • MoaS

Men är man så jävla missunnsam att man inte kan unna en fattig familj ett sommarnöje? Patetiskt.

• Hypnotica
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:55:41 följande:

Har du öht nån trovärdig källa på det du babblar om?
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • realist14
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:03:30 följande:
    Jag vet redan att Lisebergs besöket i princip är "gratis" om man tycker att ett par hundra tusen är ingenting. Men det är inte frågan.

Även om det handlat om flera miljoner så hade folk tyckt att det varit rätt och då måste jag undra hur man i ett andetag tycker att det skärs ner i välfärden men i ett annat tycker att det är bra att man slänger ut pengar på roligheter?

Jag misstänker att det är mycket pengar som rinner igenom på socialkontoren på saker som inte är nödvändiga. 

Jag tycker att vi har haft en fantastiskt land där vi värnar om folk, men det har gått till överdrift. Om man nu vill dela med sig till allt och alla så borde ju åtmindstone dom som betalar kalaset får vara med och bestämma vart pengarna ska gå.

Det finns ingen öppenhet hur Sverige använder sina pengar, varför är det så undrar jag?
    Ja tex var det en tolk som skrev i en insändare att det rutinmässigt begärs tolk till tex sjukhusen om invandrare ska komma vilket i de flesta fall var onödigt enl henne, då de klarade sig själva med hjälp av medföljande svensktalande. Man kollade alltså inte upp behovet först utan bara bokade. Hon hade ju jobb i massor iofs men tyckte ändå det var slöseri med skattepengar.
  • realist14
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:20:22 följande:
    Hur svårt kan det vara och läsa mina kommentarer? JAG VET REDAN ATT DET HANDLAR "BARA" OM ETT PAR HUNDRA TUSEN.

Men oavsett om det kostat flera miljoner så hade flera ändå tyckt att det var ok.
    för att??`??
  • Anonym (elle)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:39:32 följande:
    Fast nu kan du inte diskutera flyktingmottagningen, då blir det rasistiskt.
    Vem tror du uppbär mest socialbidrag?
    Ja tyvärr, så därför skiter vi i det och låter frågan diskutteras ändå.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter