Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Ang mensen fick jag tillbaka den 6-7 veckor efter fl. Avslaget tog slut och några dagar senare började jag blöda igen. Visste inte då att det var mens men har fått varje månad sen dess. Blev förvånad för jag helammar ju. Lite oregelbunden än dock och vääldigt kort lutealfas men det stabiliseras väl så småningom :) förhoppningsvis i tid till syskonförsök ;)

• ellami
    Humlan26 skrev 2014-11-18 18:21:44 följande:

Min bebis äter 1/2 dl gröt. Bara dryga timmen efteråt är han jättehungrig. Någon som känner igen det. Han ammar ca varannan timme, men jag tänker att han borde bli mättare av gröt. Eller är han törstig? Han tar inte flaska så svårt att få i honom vatten efteråt.

Första barnet född 9/7
    Hittills har jag bara gett liiite gröt. Idag gav jag lite mer, ungefär 1/2 dl. Han ammade som vanligt direkt efteråt haha. Jag har inte ens försökt ge vatten, tänker att det behövs inte så länge jag ammar lika ofta som innan. Det släcker ju törsten med.

Dock har jag märkt att min bebis blir extremt gasig av gröten. Det måste vara den för har inte ätit något annat skumt. Pruttar hela dagarna och bökar hela nätterna pga gaser och kan inte somna om vid 5-7 pga det. Exakt så reagerade han av mjölkprotein också. Är det bara han som har en problem mage?? Imorgon ska vi göra allergiprov..
  • ellami

Min beb har varit i relationship fasen (det är väl den med mardrömar?) 2 veckor nu enl appen och det stämde rätt bra med att han, som övriga faser, plötsligt började vakna var 30-60 min hela natten. Bara gnäll och gråt. Nu har det lugnat ner sig lite men nattningarna är fortfarande ett mysterium. Ikväll tex,. Somnade 19.30. Sen dess vaknade han var 5-15 minut och bara gråter. Inte alls lätt att söva om. Runt 22 var han klarvaken. Låg mellan oss i sängen och lekte med sina fötter och sjöng för full hals. What liksom???? Nu har jag ÄNTLIGEN lyckats söva om.. Mina förhoppningar om en hyfsat bra natt är små!

• ellami
    Kela1981 skrev 2014-11-20 15:02:51 följande:

Är det någon annans bebis som också vaknar efter ca 30 min varje gång man har lagt dom? Hon har inte sovit färdigt men jag måste ta upp henne och vagga henne igen och ibland går det inte alls att få henne att somna om. Tar jag då upp henne och låter henne vara uppe så är hon trött en halvtimme senare igen. Man ser på henne att hon inte sovit färdigt. Samma sak på dagarna som på kvällarna. Svårt att försöka vila själv när man vet att man blir avbruten :(

Läste någonstans att bebisars sömncykel ser ut såhär: 10 min lätt sömn, 20 min djupsömn följt av 10 min lätt sömn igen. Och att ofta vaknar de till under övergången mellan djup och lätt sömn (alltså efter ca 30 min) och kan då inte somna om trots att de inte sovit färdigt. Min son sov på pricken 30 minuter åt gången! Det du kan testa en gång eller två och se om det funkar är att när hon sovit ca 20-25 min, dvs fortfarande befinner sig i djupsömn, peta lite på henne eller lyft upp och lägg ner eller nåt så att hon liksom "vaknar till" fast fortsätter sova (ska alltså inte väckas utan enbart bli såpass störd i sin sömn att hon kanske bara kisar till lite) för då fortsätter hon en ny period djupsömn och sover längre. Haha hoppas du fattade. Dock funkade detta bara enstaka ggr på sonen. Istället började han självmant sova längre pass IBLAND. Nu kan vissa pass vara upp till 1,5 h om jag har tur. 15-20 min med otur ;)
  • ellami

Nu börjar jag bli lite nojig.. Har haft lite svag molvärk till och från i veckan. Igår fick jag sån mensvärk som varade en kortare stund att jag sprang iväg och la en binda, säker på att jag skulle börja blöda närsom. Men ingen mens och mensvärken försvann men kom nån gång igen korta stunder under dagen. Nu upplevde jag lite molvärk igen men ingen mens.. Cykeln är ju inte särskilt stabil så vet inte riktigt om den är sen. Men tror jag borde få mens i helgen iaf. Senast måndag kanske.. Men wtf?? Alltså jag är nog inte redo för bebis igen!? Visst vill vi ha syskon tätt men inte såhär tätt! Tänker genast på mina katastrofnätter och hur lite jag fått sova sen han föddes.. Jag måste få sova ordentligt med ettan först innan jag vågar ge mig på tvåan.. Ahhh.. Nu blir jag knäpp, nu vill jag ha min mens så jag kan sluta spekulera!

"Vågar" inte prata om detta med mannen så får ventilera med er :P tror dock inte han skulle bli sååå ledsen över en till haha..

• ellami

Nu börjar jag bli lite nojig.. Har haft lite svag molvärk till och från i veckan. Igår fick jag sån mensvärk som varade en kortare stund att jag sprang iväg och la en binda, säker på att jag skulle börja blöda närsom. Men ingen mens och mensvärken försvann men kom nån gång igen korta stunder under dagen. Nu upplevde jag lite molvärk igen men ingen mens.. Cykeln är ju inte särskilt stabil så vet inte riktigt om den är sen. Men tror jag borde få mens i helgen iaf. Senast måndag kanske.. Men wtf?? Alltså jag är nog inte redo för bebis igen!? Visst vill vi ha syskon tätt men inte såhär tätt! Tänker genast på mina katastrofnätter och hur lite jag fått sova sen han föddes.. Jag måste få sova ordentligt med ettan först innan jag vågar ge mig på tvåan.. Ahhh.. Nu blir jag knäpp, nu vill jag ha min mens så jag kan sluta spekulera!

"Vågar" inte prata om detta med mannen så får ventilera med er :P tror dock inte han skulle bli sååå ledsen över en till haha..

• ellami

Lillkillen har plaskat i baljan sen han var superliten :P han älskar verkligen vatten. Blir helt vild så fort han kommer ner i baljan, helt galet! Slår med armar och ben så det stänker och skjuter ifrån med all styrka mot baljan så han slår i huvudet på andra sidan om man inte håller i honom ordentligt, försöker göra akrobatkonster, skriker glatt och har sig. Hälften av vattnet hamnar utanför baljan när vi badar honom så mycket som det stänker av allt plaskande och stoj :D superroligt men trött i armarna blir man! Ser fram emot att han kan sitta lite stadigare i den själv.

• ellami

Vi har fått en gåstol i present men den står omonterad på vinden än. Vet inte riktigt hur vi ska göra, men vi förlorar ju inget på att ta ner den förutom lite space i vår redan lilla lgh :) men isåfall ska han få vara bara korta stunder i den.. Har provat gåstol någon gång hos en vän men där nådde han inte ner till golvet :D

• ellami

Förresten har min pojk också blivit förkyld. För första gången på riktigt, uscha. Han tar sig jämt för örat idag också, det kan väl inte vara öroninflammation?

Och så en bajsfråga - sen vi började med pyttelite gröt har han gått från att bajsa en gång per dag till typ var tredje dag. vilket gör att han är mer gasig och dessutom stökig på nätterna. Varför blir det så? :( Han äter inte ens mycket annat än bröstmjölk. Hittills bara nån-några msk gröt per dag med lite katrinplommonpure. Och så har han fått smaka på lite potatis och palsternacka men annars ammar jag som vanligt varannan timme dygnet runt, vissa dagar har jag bara ammat. Dessutom är bajset helt annorlunda från det gamla amningsbajset och luktar BLÄ, kan det ändras så mycket när han äter såå små mängder annan mat?!

• ellami

Jag har sovit totalt en timme inatt/imorse. Haft bebis i famnen större delen av natten. Är det verkligen normalt att de sover SÅ dåligt när de är förkylda/snoriga? Han vaknade var tionde minut och grät. Just nu ligger vi i sängen och jag känner hur hela rummet snurrar. Nätterna innan var heller inge bra och nu en sån här natt totalt utan sömn - jag mår inte alls bra.. Är rädd för att jag ska svimma å är ensam hemma med bebis!

Svar på tråden Junibebisar 2014