Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Babysittern är världens bästa grej här hemma! Superbra avlastning! Han ÄLSKAR sin babybjörn babysitter. Ibland när han gnäller när vi bär honom blir han nöjd så fort vi sätter ner honom där. Där kan han sitta medans mamma lagar mat och städar och äter frukost och ja allt möjligt. I början var jag tvungen att gunga honom i den konstant men nu nöjer han sig oftast med att bara sitta och titta på mamma och prata med mamma. Sen har han ju börjat sprattla mer och då rör den sig av sig själv.

Babygymmet är ingen hit i mer än 5-10 minuter för han kan ju inte röra leksakerna utan bara titta på dem och när de inte rör sig så blir det tråkigt.

Jag njuter för fullt sen han blev ca 1,5-2 månader. Då förbättrades allt radikalt! Förutom sömnen kanske. Men även den blev bättre för förr sov jag kanske 2 h per dygn, nu lyckas jag skrapa ihop betydligt mer än så. Tycker han har blivit en mycket snällare och gladare bebis på sistone och det är så himla roligt när man kan "kommunicera" och han alltid lyser upp och är glad så fort jag pratar med honom osv. Samt roligt med all annan utveckling, allt joller och hur han sen igår börjat upptäcka och käka sina händer. Det blir bara lättare o bättre med tiden har jag lärt mig med andra ord! det tuffa blir ett minne blott nästan ;)

• ellami

Är det bara jag här som älskade att vara gravid?! Trots att det var både tufft och svårt emellanåt var det ju underbart mysigt <3 sen verkar jag vara den enda som dessutom redan är sugen på en till, ha ha.. Nä inte direkt men vill gärna ha tvåan tätt så det blir max 2 år mellan första och andra barnet :)

• ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-08-12 21:02:08 följande:
    Jag har också en knubbis! Han är 8 veckor på fredag och förra veckan när vi vägde honom så vägde han 5760 g :)
    Här är en till med en gosse på 10 veckor som väger 6100 g ;)

Vi valde att avstå från rotavirusvaccinet idag. Det kändes onödigt ärligt talat.. Ger typ ett års skydd. Ska ändå inte ha mitt barn på dagis innan dess där risken kanske är störst att smittas. Tyckte inte det var värt biverkningarna som är vanligt förekommande enligt fass.
  • ellami
    BlippBlopp skrev 2014-08-12 22:47:02 följande:
    Vi var på BVC idag och min kille på 9,5 veckor vägde 6,8kg och var 61,5cm lång :)

Ville bara lägga till att ang vaccinet så räcker det "minst två år" enligt 1177. Och enligt mitt BVC kan man räkna med flera år. (Menar inget dömande. Tyckte bara att "typ ett år" var lite att ta i ) :)
    Det är inget jag hittat på.. Enligt mitt BVC skyddar det 1-2 år, "men man vet inte riktigt". Enligt studier skyddar det 14 dagar from att man tagit vaccinet (sista dosen) och sen EN rotavirussäsong efter det.
  • ellami

Min tio veckors har senaste tre nätterna vaknat varannan timme å tillochmed oftare än så (!) för att äta. Är det nån slags fas eller?! Jättejobbigt..

• ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-08-14 12:15:33 följande:

På tal om att sova på dagen. Min pojk sover korta stunder om jag inte får honom på magen, då kan han sova 2-3 timmar i sträck under dagen. Sen har han ju inga syskon som kan störa.

Min sover också bara korta stunder. Kanske varannan timme och max 30 min åt gången, iblabd mer sällan. Hur får du att somna på mage? Skulle vilja prova på dagarna när man kan ha uppsikt..
  • ellami

Kela: jag har lärt mig att somliga bebisars (typ min bebis) sömnrutiner ändras helt hela tiden så det är bara att stå ut! Min hade också en period då han vaknade var tionde minut i en hel timme så jag fick ligga med tutten till hands för snuttandet var det enda som fick han att somna om o det pågick ganska länge så jag trodde nästan det skulle vara så för resten av livet :P sen plötsligt vände det igen och nu sover han när han väl somnat för natten. Skrikperioder på kvällar har vi också haft.

På dagen runt 12 tiden kan han på sistone somna själv. Jag lägger ner honom i sängen när jag ser att han är trött, ger nappen och han ligger så tills han somnar. det är också det längsta passet han sover på dagarna. Men annars somnar han aldrig själv? Det måste vara i vagnen, i famnen osv. Förstår inte varför han inte klarar av att somna själv övriga gånger också :P

• ellami

Ammar också 5-15 min per gång och han äter ca varannan timme. Har en kompis som ammar i minst 1 timme! Det tar lika lång tid för henne att pumpa, jag kan pumpa på 10 minuter. Så tror det beror på hur mycket mjölk man har?

• ellami
    Sansa Snark skrev 2014-08-18 22:35:31 följande:

Tv-serier, yes! Sätter typ alltid på ett avsnitt när lillen ska ha mat. Känner mig ibland som världens sämsta morsa som inte sitter och stirrat mitt barn djupt i ögonen under matningen....

Haha, känner igen det där. Dåligt samvete JÄMT. Brukar nästan alltid surfa på mobilen när jag ammar och mår alltid lika dåligt över att jag gör det och inte njuter av stunden och tittar honom i ögonen..

Första månaden kunde jag inte få något gjort för bebis skulle alltid ha full uppmärksamhet. Nu är han mer självständig och kan sitta snällt i babysittern medan jag städar, lagar mat eller gör något annat som måste göras. Men då har jag EXTREMT dåligt samvete för att han sitter där själv i vad som säkert är en evighet för honom utan att få all uppmärksamhet, trots att det inte går någon nöd på honom. Då brukar jag sätta mig ner och prata med honom och han skrattar och jollrar genast förtjust. Gissa om jag då får ännu sämre samvete, för titta, han har ju så roligt och är så glad när mamma "leker" med honom, då mår jag ännu mer dåligt när jag fortsätter städningen eller matlagningen eller vad jag nu än gör och han sitter tyst kvar och bara sitter där alldeles ensam och har inget att skratta åt längre.....
  • ellami

Jag avundas er som har bebisar som sover så bra om nätterna! Min vaknar säkert varannan timme.. :/ har dessutom en febrig liten bebis nu också.. Så nu kan jag knappt sova för jag vakar över honom.. Usch vad varm han är!!

Svar på tråden Junibebisar 2014