Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Har era bebisar fått tänder än? Jag vet inte om det är tandsprickning på g eller utvecklingsfas men min bebis är helt omöjlig sen igår. Jääääääättegnällig och bara gråter. Tuff natt inatt, vaknade och grät konstant. Idag matvägrar han - från att äta varannan timme har det nu gått 4,5 (!!) h sen han ammade sist. Vet att han är hungrig men han totalvägrar, bara skriker och slänger huvudet bort från bröstet. Jag bär och bär och bär och han bara skriker och gråter. Känner mig så maktlös.

• ellami
    Kela1981 skrev 2014-11-08 13:20:41 följande:
    Alice började få tänder när hon bara var 3,5 månad så jag känner igen det där. Tar han nappen? Om han tar nappen så kanske det inte är tänder. När Alice hade ont i halsen så tog hon nappen men vägrade flaskan och bara skrek skrek skrek.

Prova gnugga på lite flytande panodil på tandköttet och se om det hjälper. Om inte så kanske det är värt att undersöka om han har ont i halsen. Då ska dom också få flytande panodil men jag hade åkt in och fått honom kollad först så det inte är något annat. Det är ju ändå förkylningstider :/

Lycka till <3
    Jo han tar nappen. Jag har också lite ont i halsen så kanske kan vara det då? Men vad gör dem om man åker in, hur kan de kolla det?
  • ellami
    Humlan26 skrev 2014-11-09 11:58:09 följande:

Smalljey: Vår bebis (4 månader) sover också dåligt, inte riktigt som din, men nästan. Har beställt boken som du skrev om men inte fått den ännu. Tycker du att den har hjälpt er något?
    Vår bvc-kontakt har också pratat om att somna utan bröstet (helammar) (tar ej napp), men det är ju omöjligt. Han bara gråter då. Nåt tips?

Första barnet född 9/7
    Min bebis somnar oftast utan bröst (helammar också), pappan nattar ofta, men det hjälper inte här tyvärr.. Han vaknar ändå stup i kvarten!

Smalljey så roligt att höra att det blivit lite bättre, håller tummar och tår att det bara går uppför nu! Är det nån metod du kör?
  • ellami
    Asjak skrev 2014-11-11 22:50:29 följande:

Vad duktiga ni är som gymmar, jag får vänta ett tag då jag försöker bli gravid så vill jag gärna ta det väldigt lugnt tom v 13.

Gjorde så när jag väntade sessan oxå.

Rosii stackars liten, man tycker så himla synd om dom :(

Kela usch hoppas du får sova, hon känner säkert av att du är annorlunda, dom är smarta dom små trollen!

Haha minns att bara några dagar efter jag plussade hade jag ett gympass inbokat med en vän, men ville inte riktigt berätta för henne än. Jag gick dit och låtsades vara proppmätt efter en sen lunch och promenerade lite halvlamt i en kvart, satt ner resten av tiden och ojjade mig över hur mätt jag var. Haha! Vågade inte mer än så, var så himla rädd om pyret att jag väl trodde att det var helt förbjudet att ens powerwalka :P lycka till med bebisverkstan <3 mysigt med en till. Har du fått tillbaka din mens än?
  • ellami
    LovaViola skrev 2014-11-14 21:58:04 följande:

Vad snabba ni är på att ge mat till era små.. (Inget fel i det) men det jag hunnit härhemma (endast smak från mitt finger då) är lite kokt morot, avocado och banan.. :) jag går väldigt långsamt fram! Känner inte att jag behöver stressa på detta med smakportionerna, även fast det såklart är lite spännande! Gröt får det väl bli nån tesked av snart!

Ni som inte vaccinerat era barn.. Kommer ni att göra det eller avstår ni helt? Vi har nu fått en tid för den första sprutan (den som annars tas vid tre månader) då kommer hon vara fem månader.. Har då valt bort en av sprutorna (den med hepatit B och pneumokocker). Men nu börjar jag vela igen. Vet inte om jag vill ha det där ändå :/ åh dumma mig vad jag tycker att det här känns svårt fortfarande! Hur gör ni andra?

Här går vi också sakta fram. Liten är 5,5 mån och först idag introducerade jag nån tsk hemmagjord gröt med min bröstmjölk. Tänkte vänja med små mängder varje dag nu, andra smakisar väntar jag med tills han blir 6 mån iaf. Egentligen är ju rekommendationen att helamma 6 mån så har inte känt någon stress whatsoever :)

Vi gav första vaccinet efter mycket om och men när han var 4,5 månader. Då valde vi också bort pneumokocker, kändes HELT onödig. Nu har vi fått nästa tid för fem-månaders vaccinet när han är 6 månader men jag vet ärligt talat inte om vi ska ge :( känns sådär. MPR kommer vi dock inte att ge, det är jag fast besluten om. Inte heller tbc.
  • ellami
    nica skrev 2014-11-17 01:24:27 följande:

Tips till er som ammar och har bebisar som vaknar på nätterna är att ge ersättning som sista mål. Min loppa sover hela natten (oftast).

Jag har försökt men min son vägrar flaskan :( har velat bara helamma men efter 3-4 månader av katastrofsömn försökte jag ge ersättning några kvällar men det är bara tvärstopp. Han kan ibland ta några klunkar men när han inser att det är flaska och inte tutte kämpar han emot, blir arg och skriker! Jag får helt enkelt hoppas på att det blir bättre nu när maten och gröten introduceras..
  • ellami
    nica skrev 2014-11-17 10:28:09 följande:
    Provat att blanda 50/50 ersättning mjölk? Finns ju flaska som ska vara som bröstet om du inte redan provat så klart.
    Jag har testat att ge bara bröstmjölk ur flaskan men han vill inte ha det heller. Alltså han vet hur man ska dricka ur flaska för jag kan "lura" honom när han sover å då tar han någon klunk men han fattar ändå snabbt att det inte är tutte och totalvägrar! Här ska deg tydligen bara vara äkta vara :o
  • ellami

Alltså hjääälp! Hur nattar ni era bebisar? Jag blir tokig och min rygg går snart av pga allt vaggande!! Känns som att min bebis är den enda som inte vill somna ammandes eller genom att ligga nära mig. Nej nej här ska det kämpas och vaggas i en evighet för att få herrn att somna!

• ellami
    Asjak skrev 2014-11-17 21:03:38 följande:
    Berätta era rutiner om dagen samt vart han sover och hur du gör när du ska natta.

Så kan vi alla kanske komma med lite ide'er?

Jag leker Isabelle trött och ser till att hon är hungrig när hon ska nattas, då byter pappa henne till pyjamas och ny blöja medans jag gör flaska.

Sedan går vi in och lägger oss och startar vaggvisorna på baby monitorn och jag bäddar ner henne, sedan får hon flaskan och brukar somna efter ca 5 minuter.

Låter vaggvisorna gå i ca tio minuter till så hon verkligen har somnat djupt.
    Om dagarna är han vaken två timmar, sen vill han sova. Är vi ute somnar han utan problem i vagnen. Hemma är det oftast vaggandes i famnen, ibland i babysittern, eller köra vagnen fram och tillbaka. Tar oftast inte jättelång tid innan han somnar och sen kan han sova allt från 30 min till 1,5 h ibland. På kvällen kan det dock ta sån jädra tid innan han somnar och inkludera protest och gråt! Jag försöker lägga i rätt tid - varken för trött eller pigg. Han klarar inte av att somna själv och har aldrig gjort. Jag var helt emot vaggning då min brorsdotter behövde vyssjas i famnen upp till 2-3 års ålder pga vana. Men det är ju för tusan enda sättet att få honom att somna typ så jag har inget val!?? De första 2-3 veckorna av hans liv var smidiga. Somnade oftast vid bröstet gjorde han. Sen började kvällskoliken och sen dess har det varit kämpigt. Inte lika mycket nu som då såklart. Då var det ju skrik flera timmar innan stackarn slutade skrika och slutligen somnade, många gånger av utmattning. Jag har alltså inte självmant lärt honom att somna på det sättet. Men han somnar helt enkelt inte själv (med själv menar jag inte att jag lämnar honom själv, utan att han ligger bredvid mig eller att jag sitter bredvid) och har aldrig gjort (ja, förutom de första två veckorna som sagt när han bara sov dygnet runt). Så jag avundas er som har enkla rutiner och haft det från start. Vi försökte också med det men har haft det kämpigt från start. Och han måste helt enkelt ha rejäl hjälp på vägen för att lyckas somna: vagga, vagna, buffa.. Och det är ju såklart tröttsamt.. :( ibland om han inte är ledsen och gråter lägger jag mig bredvid honom och tänker han somnar väl förr eller senare men jag ger ofta upp efter 45 min o börjar vagga för att få det överstökat på 5 minuter..
Svar på tråden Junibebisar 2014