Asjak skrev 2014-11-17 21:03:38 följande:
Berätta era rutiner om dagen samt vart han sover och hur du gör när du ska natta.
Så kan vi alla kanske komma med lite ide'er?
Jag leker Isabelle trött och ser till att hon är hungrig när hon ska nattas, då byter pappa henne till pyjamas och ny blöja medans jag gör flaska.
Sedan går vi in och lägger oss och startar vaggvisorna på baby monitorn och jag bäddar ner henne, sedan får hon flaskan och brukar somna efter ca 5 minuter.
Låter vaggvisorna gå i ca tio minuter till så hon verkligen har somnat djupt.
Om dagarna är han vaken två timmar, sen vill han sova. Är vi ute somnar han utan problem i vagnen. Hemma är det oftast vaggandes i famnen, ibland i babysittern, eller köra vagnen fram och tillbaka. Tar oftast inte jättelång tid innan han somnar och sen kan han sova allt från 30 min till 1,5 h ibland. På kvällen kan det dock ta sån jädra tid innan han somnar och inkludera protest och gråt! Jag försöker lägga i rätt tid - varken för trött eller pigg. Han klarar inte av att somna själv och har aldrig gjort. Jag var helt emot vaggning då min brorsdotter behövde vyssjas i famnen upp till 2-3 års ålder pga vana. Men det är ju för tusan enda sättet att få honom att somna typ så jag har inget val!?? De första 2-3 veckorna av hans liv var smidiga. Somnade oftast vid bröstet gjorde han. Sen började kvällskoliken och sen dess har det varit kämpigt. Inte lika mycket nu som då såklart. Då var det ju skrik flera timmar innan stackarn slutade skrika och slutligen somnade, många gånger av utmattning. Jag har alltså inte självmant lärt honom att somna på det sättet. Men han somnar helt enkelt inte själv (med själv menar jag inte att jag lämnar honom själv, utan att han ligger bredvid mig eller att jag sitter bredvid) och har aldrig gjort (ja, förutom de första två veckorna som sagt när han bara sov dygnet runt). Så jag avundas er som har enkla rutiner och haft det från start. Vi försökte också med det men har haft det kämpigt från start. Och han måste helt enkelt ha rejäl hjälp på vägen för att lyckas somna: vagga, vagna, buffa.. Och det är ju såklart tröttsamt.. :( ibland om han inte är ledsen och gråter lägger jag mig bredvid honom och tänker han somnar väl förr eller senare men jag ger ofta upp efter 45 min o börjar vagga för att få det överstökat på 5 minuter..