Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

nica skrev 2014-07-22 18:30:30 följande:

Många som varit på bvc idag, även vi var på bvc smile1.gif

Min lilla loppa vägde 3820g 52cm idag. Födelsevikt 3380g och 50 lång på torsdag blir hon 4 veckor smile1.gif Fick en guld stjärna i kanten för att hon var så duktig på att hålla upp huvudet och blev även "godkänd" på 4 veckors kollen.

Visste inte att de fanns ett rs-vaccin måste vara rätt nytt?

Sen att få rs-virus vid denna tiden är väl inte så vanligt?

Dock ingen rolig sjukdom :-/

Även vi var på bvc idag :) måste fråga vad är 4 veckors kollen? Min bvc känns lite flummig, kan bero på att det är semester men jag får bara lite random tider varannan vecka ungefär (ej kopplat till bebisens ålder) och det görs inga särskilda kontroller, bara vägning och mätning, hur är det för er andra?

Ang rotavirus vaccinet. I Stockholms läns landsting ingår det i vaccinationsprogrammet för barn födda efter 1 mars 2014, men tror det bara är här än så länge, annars tror jag det ingår i högkostnadsskyddet för äldre bebisar eller i andra landsting. Det är inget säsongvaccin så det ska ge långvarigt skydd mot rs virus. Min som ska få första dosen om två veckor Jag är dock lite orolig för biverkningar, gäller även all annan vaccin :/ nån annan som också läst för mycket negativt om vaccinering?
  • ellami
    ellami skrev 2014-07-22 21:17:07 följande:
    Även vi var på bvc idag :) måste fråga vad är 4 veckors kollen? Min bvc känns lite flummig, kan bero på att det är semester men jag får bara lite random tider varannan vecka ungefär (ej kopplat till bebisens ålder) och det görs inga särskilda kontroller, bara vägning och mätning, hur är det för er andra?

Ang rotavirus vaccinet. I Stockholms läns landsting ingår det i vaccinationsprogrammet för barn födda efter 1 mars 2014, men tror det bara är här än så länge, annars tror jag det ingår i högkostnadsskyddet för äldre bebisar eller i andra landsting. Det är inget säsongvaccin så det ska ge långvarigt skydd mot rs virus. Min som ska få första dosen om två veckor Jag är dock lite orolig för biverkningar, gäller även all annan vaccin :/ nån annan som också läst för mycket negativt om vaccinering?
    Min son* ska det såklart stå
  • ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-07-22 21:27:40 följande:
    Nu idag hade vi också 4 veckorskoll och den gjordes av en barnläkare, även en Bvc sköterska var med. Så jag antar att de gör speciella läkarkontroller vid vissa åldrar. Tex kolla ögon, känna på mage och kolla fallreflexen utöver de vanliga kontrollerna.
    Nån 4 veckorskoll har vi då inte haft. Första läkarbesöket är först om ca 3 veckor då är min pojke 10 veckor. Är det bara jag som har det såhär?? Kanske borde byta bvc isåfall..
  • ellami
    nica skrev 2014-07-22 22:47:54 följande:

Läkarkontroll har jag inte förrän om 3 veckor och då är tösen 7 veckor.

Den 4 veckor kontrollen gjorde bvc sköterskan och då var de bara att hon kolla om cassie kunde de bebisen "ska" kunna göra vid 4 veckors ålder, som fästa blicken och följa med blicken..typ smile1.gif

Ang. Värmen håller jag mig inne under fläkten så mycket jag kan. Annars har min loppa en tunn body (blir klibbigt vid amning om hon bara ät i blöja)

Och de med vaccinet så hade jag personliga inte gett mitt barn något nytt vaccin ( när de var hysteri om svininflunsan valde jag att inte ge den till äldsta sonen eller ta de själv då jag var gravid med andra sonen) jag är väldigt nojjig när de gäller sånt. Men de kanske bara är jag. Rs-viruset är ju oftast vinter tid.

Hoppas de inte blev allt för rörigt trött och skriver på mobilen :-P

Fast rotavirusvaccinet har funnits länge, dock inte ingått i vaccinationsprogrammet, det har det däremot gjort i stora delar av Europa och är alltså mycket väl beprövat.. Sen ger det som sagt långvarigt skydd så det är ju inte meningen att de vaccineras mot ett eventuellt RS virus nu i sommartider utan även framöver under småbarnsåren ska de ha skydd.
  • ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-07-25 11:39:40 följande:

Hur ofta gör era bebisar nr 2? Min har gjort det flera gånger om dagen i en hel månad, nu helt plötsligt har han inte gjort det på ett helt dygn. Jag gör magmassage och hjälper honom att trycka på men det kommer bara luft. Vet att det tom kan ta över en vecka eller kanske två för vissa bebisar mellan gångerna. Men det är ju så konstigt att gå från flera gånger om dagen till ingen.

Sådär var det för min bebis med. Mååånga gånger om dagen i början och plötsligt ingenting på lähge. Sen dess bajsar han kanske varannan dag, kan vara en gång dagligen också men oftast en gång varannan! Tror de börjar reglera bajsandet efter ett tag så det är därför det plötsligt blir färre gånger. Men nu bajsar han REJÄLT när han väl gör det haha. Dock kämpar han mycket mer också för att få ut det, tyvärr.
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-07-29 09:33:48 följande:
    Vår tjej har precis börjat ta nappen men hon är fortfarande inte speciellt bra på att hålla inne den :( Vi provade nog alla märken och sorter innan vi hittade rätt form för henne. Antar att det bara är att ta tjuren vid hornen och göra det men det är så ofantligt stressande :( försöker lägga henne i vagnen kortare stunder när hon är vaken så hon ska vänja sig mer vid den. Sovit i den har hon gjort sen hon föddes men hon har aldrig velat ligga vaken i den. Har fått tag i en bärsele nu så den ska jag prova ha med mig när jag går ut. Så kan jag ju alltid sätta henne i den om hon skulle bli skogstokig :)
    Jag har också lite småpanik över att gå ut med bebis. Han är inte jätteförtjust över liggdelen. När han sover är det lugnt, oftast är det lugnt när jag promenerar på skumpiga underlag också. Men går jag in i en butik, kör på asfalt eller står stilla blir det skrik nästan direkt. Nappen funkar ibland, men oftast måste jag lyfta upp honom och lugna. Kan verkligen inte gå själv i köpcenter med honom pga detta, svårt att kånka på både vagn och bebis. Nu när han börjat följa vagnleksaken med blicken har det blivit något roligare att ligga där iaf. Jag längtar till sittdelen och hoppas det blir bättre då, alla säger att bebisar gillar sittdelen bättre!

Bärsele ratar han helt än så länge men vi kämpar på att vänja honom vid den.
  • ellami

Verkar som att det är vanligt att de blir gnälliga och har svårt att komma till ro på kvällen, jag har också en sån bebis. Runt samma tid på kvällen kan han bli gnällig och blir då helt hysterisk? Han känns nästan hyperaktiv, liksom flaxar med armar och ben och suger på nappen helt frenetiskt samtidigt som han gråter. Det känns som att han blir övertrött för lyckas jag börja nattning precis innan han blir sån så kan det gå hur smidigt som helst, men det tar honom en sekund att gå från glad bebis till gnällig flaxande bebis. Annars tror jag de har mycket intryck att smälta.

Jag börjar nattning runt 20-20.30, han sover oftast runt 21. Alla nätter ser sen olika ut. Första passet sover han längst, på sistone har det blivit till ca 1-2 tiden (4 h i streck) sen ammar han en kort stund, somnar om och sen vaknar han oftare. Han har nästan alltid magknip på natten, vilket är jättejobbigt både för oss och för honom, det börjar runt 4 tiden på morgonen, ibland senare. Ibland är det superjobbigt och vi är vakna flera timmar och ibland lyckas han sova sig igenom det (men spänner sig och gnäller i sömnen). Ja, inga nätter att hurra över alltså! Men jag har sett att hans sovmönster ändras hela tiden och hoppas på en magisk förbättring vid 3 månaders ålder :)

Jag avundas er som har bebisar som sover långa pass på dagarna! Min bebis är vaken ca 2 timmar åt gången sen är det dags att sova MEN då sover han bara korta pass. Allt från 20-40 minuter, sällan mer än en halvtimme, så man hinner inte så mycket, än mindre sova själv. Nån gång då och då lyckas han sova 1,5 h streck på dagen.

Följdfråga. Hur nattar ni era små?

• ellami
    Axo skrev 2014-08-02 10:09:42 följande:

Malte, 8 veckor, är hyfsat regelbunden nu. Äter var tredje timme på dagen, alltid vid samma tid.

Nattningen blir vid 22, då tar vi på pyjamas och går upp till sängen. Han får mat och somnar, sen sitter jag med honom en stund så han somnar ordentligt sen lägger jag ner honom i hårdliften som vi har mellan oss i sängen.

Sen vaknar han normalt runt 4 och äter och somnar och sover till 7.

Nu börjar han vara vaken mer på dagarna, men då har vi inga direkta sovrutiner.

Ammar du eller ger ersättning? Var tredje timme var otänkbart för min bebis men nu vid 8 veckors ålder har det börjat gå iaf 2 timmar mellan amningarna (ibland 2,5) och jag är chockad varje gång han klarar sig utan mat så länge.. Förr åt han varje timme typ ;)
  • ellami

Måste fråga om detta kan vara dykreflexen eller vad är det frågan om?

Ammade inatt så satte min lilla i halsen. Men istället för att släppa tutten och hosta till som i vanliga fall så fortsatte han äta (mjölken kanske rann av sig själv? Sprängfyllt bröst) och han slutade att andas bara! Det blev helt tyst, man hör ju annars hur de andas genom näsan. Jag tog ut tutten men han började fortfarande inte andas, han var helt tyst och stilla! Jag ryckte upp honom på axeln fort som sjutton och då "vaknade" han till, hostade till och kippade efter andan och började först då andas. Så sjukt läskigt det var. Han har förr "glömt" att andas ibland när han ammar och är vaken, alltså känns som att han bara stänger av näsan, men då räcker det att jag tar bort tutten och ev kittlar lite på kinden så fortsätter han andas som vanligt. Inatt kändes det som en evighet :( tur att kjag inte somnade!

• ellami
    smalljey skrev 2014-08-06 06:13:52 följande:

Usch imorrn är det eventuellt dags för 2 månaders-vaccinet mot rotaviruset. Är det nån mer än jag som är nojig över vaccineringar? Antingen kan hon bli ordentligt magsjuk om man inte vaccinerar (hon kommer få viruset oavsett men KANSKE i lindrigare form) och om man vaccinerar kan hon eventuellt få tarmvred som är en av biverkningarna...bu eller bä liksom ????

Samma tankar här :( min lille ska få vaccinet om en vecka. Jag är velig.. Berätta gärna hur det gick sen!
Svar på tråden Junibebisar 2014