• Anonym (Mamma)

Han vill ha barnen vh

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

• Svar på tråden Han vill ha barnen vh
  • Sisisisi

Med hjälp av socialtjänsten så skulle han kunna få rätt till umgänge, om det är för barnets bästa. Han kan inte föra talan själv, utan måste gå genom soc.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Dreaming83
    nevermind skrev 2014-06-11 09:46:34 följande:
    Vad vill barnen??

Bra

Sätt dina barns behov före dina.

En bekant träffade en kvinna med två små barn där bio pappa inte var med i bilden. De var tsm i många år. De separerade när barnen var i tonåren. Hon vägrade låta dem träffas trots att barnen och ex ville. Hon hade en väldigt slapp om inte obefintlig syn på regler och fostran vilket ledde till att barnen hamnade i missbruk. Om exet hade fått vara en del av deras liv så hade han gjort allt och lite till för att förebygga att de hamnade snett.

Jag menar inte att dina barn kommer börja knarka bara för att exet försvinner ur bilden. Men det kan gynna alla ffa barnen på lång sikt om de har kontaktat.
  • Brumma

Precis som sisisisi skriver ovan kan han vända sig till soc och de kan väcka åtal om umgänge med närstående. Det är faktiskt inte helt ovanligt.

Det är vårdnadshavares ansvar att se till att barnen får träffa de som betyder mkt för dem. Om vårdnadshavaren inte gör det får soc gå in och "ta över"..

"I föräldrabalken slås uttryckligen fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket). I den mån ett bristande umgänge beror på att vårdnadshavaren inte tar sitt ansvar är det en viktig uppgift för socialtjänsten att försöka få vårdnadshavaren att se till barnets behov. "

Läs mer här books.google.se/books&pg=PA733&lpg=PA733&dq=umgänge+närstående&source=bl&ots=J6nptTCPuL&sig=jja5dUtBtiyTIHUa2njdImKh5js&hl=sv&sa=X&ei=yTiYU5H-Kce6ygPIx4HoDQ&ved=0CCoQ6AEwAw

Och här www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/797-barnets-behov-av-umgaenge-med-naerstaende

Personligen anser jag det vara otroligt själviskt att vilja utesluta en person som haft en föräldraroll i barnens liv och som betyder mkt för barnen. Oavsett om det är en bio eller bonusförälder.

Tänk på barnens behov. Inte ditt.

• nevermind
    Dreaming83 skrev 2014-06-11 11:03:53 följande:

Bra

Sätt dina barns behov före dina.

En bekant träffade en kvinna med två små barn där bio pappa inte var med i bilden. De var tsm i många år. De separerade när barnen var i tonåren. Hon vägrade låta dem träffas trots att barnen och ex ville. Hon hade en väldigt slapp om inte obefintlig syn på regler och fostran vilket ledde till att barnen hamnade i missbruk. Om exet hade fått vara en del av deras liv så hade han gjort allt och lite till för att förebygga att de hamnade snett.

Jag menar inte att dina barn kommer börja knarka bara för att exet försvinner ur bilden. Men det kan gynna alla ffa barnen på lång sikt om de har kontaktat.
    Hände min farbrors bonusbarn också. En av pojkarna (16-nånting kanske) ville till och med att han skulle adoptera honom.

Biologiska barnet valde att bo hos honom på heltid. Två av pojkarna har knarkat, varav en suttit i fängelse.
  • missan75

Rättsligt har han ju inte det men moraliskt är det ju annorlunda. Om han inte är en dataför barnen kan du väl unna dem en pappafigur i sitt liv.

• Anonym (...2)

Hur blir det med barnen TS?

• Mamman02
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-11 08:50:29 följande:

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

Nej, han kan aldrig kräva att få träffa barnen. Men för barnens skull kanske han kan få göra det? Men att låta de bo där vh låter lite mycket.
  • vampyria2
    Sisisisi skrev 2014-06-11 10:51:36 följande:

Med hjälp av socialtjänsten så skulle han kunna få rätt till umgänge, om det är för barnets bästa. Han kan inte föra talan själv, utan måste gå genom soc.

Nej du har fel han kan inte ens genom socialtjänsten få igenom nått umgänge.

TS är han en bra man som har varit bra för barnen så borde du lägga dina egna känslor mot mannen åt sidan och tänka på vad de vill och mår bäst av.
  • Brumma
    vampyria2 skrev 2014-06-25 08:55:00 följande:
    Nej du har fel han kan inte ens genom socialtjänsten få igenom nått umgänge.

TS är han en bra man som har varit bra för barnen så borde du lägga dina egna känslor mot mannen åt sidan och tänka på vad de vill och mår bäst av.
    Jo det kan han.

Läs gärna länkarna i mitt ovanstående inlägg.
Svar på tråden Han vill ha barnen vh