• Mamman02

Han vill ha barnen vh

Anonym (Mamma) skrev 2014-06-11 08:50:29 följande:

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

Nej, han kan aldrig kräva att få träffa barnen. Men för barnens skull kanske han kan få göra det? Men att låta de bo där vh låter lite mycket.
  • Mamman02
    Brumma skrev 2014-06-25 09:54:36 följande:
    Jo, han kan faktiskt få dom på umgänge. Han har varit deras förälder under flera år.

I det läget - att en förälder försvinner ur barnets liv är väl vh snarare lite lite?
    Det är ju knappt att mor- och farföräldrar har några rättigheter. Så varför skulle tr döma umgänge med en ickebio person?
  • Mamman02
    Brumma skrev 2014-06-25 11:25:07 följande:
    Fast han kan gå genom socialtjänsten och DE kan väcka åtal om umgänge med närstående.
    Frågan är bara hur pass vanligt det är?
  • Mamman02
    Brumma skrev 2014-06-25 11:48:02 följande:
    Det är en helt annan fråga - jag tror inte ens att alla närstående vet att lagen är utformad så.

Men oavsett om det är ovanligt så var frågan om TS ex har laglig rätt att kräva umgänge. Svaret på den frågan är ja, det har han. Men socialstyrelsen måste föra hans talan.
    Jo, men det blir ju lite "moment 22" av det hela om det inte är en rimlig lösning. Om det i princip aldrig händer att icke bio personer tilldöms umgänge, är ju lagen verkningslös.
  • Mamman02
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-26 07:22:29 följande:

Att ni kan döma någon ni inte ens känner, ni har ingen aning om varför vi separerade. Tala inte om honom som nån jävla förebild tack så mycket.

Om du anser att han är en dålig förebild för dina barn, så ska de självklart inte träffas!
Svar på tråden Han vill ha barnen vh