• Anonym (Mamma)

Han vill ha barnen vh

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

• Svar på tråden Han vill ha barnen vh
  • Anonym (vad vill barnen?)

Alltså nu känner jag ju såklart inte till hela historien, men han är ju ändå en viktig person för dina barn även om du inte vill ha med honom att göra? Kanske kan du lägga dina känslor åt sidan och låta dem ha en relation trots att du inte känner för honom längre? Kanske tom kan bli skönt med avladtking. Bara en tanke.... men för att svara på din fråga så verkar det inte sannolikt att han kan kräva något i laglig mening.

• Stårschan

Kanske inte rent rättsligt, men är det rätt att vägra barnen umgänge med den man som är deras far i praktiken?

• Hjärta i norr

Först och främst, jag vet ju inte varför du hyser de känslor för honom som du gör, men min instinktiva tanke är, hur känner barnen för honom? Har han varit deras "pappa" under er tid tillsammans? Är han en bra person för barnen? Sen, rent familjerättsmässigt så är han inte förälder eller i ställning att kunna kräva något. Men eftersom han påtalar att han älskar dina barn som sina egna tycker jag att han för det ska ha lite beröm. Deras biopappa verkar ju inte bry sig om dem och ditt ex har varit med under deras första år i livet vilket för så små barn har stor påverkan. Efter en separation kan jag förstå din ovilja att ha med exet att göra men om du sättet dig själv i bakgrunden och barnen i fokus för en stund, hur tror du barnen skulle må av att få ha honom kvar i sitt liv? Förstår du min tanke?

• en blind vän

Hej
    Om ditt ex inte är biopappa så kan han inte kräva någonting.

http://www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Vardnad/

Vårdnad       Den som har vårdnaden om ett barn har ansvar för barnets personliga förhållanden. Därmed har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i olika frågor som rör barnet exempelvis skolgång, sjukvård och ansökan om pass. Vårdnadshavaren måste dock ta hänsyn till den andra förälderns och barnets synpunkter och önskemål. Om föräldrarna är gifta med varandra, har de båda vårdnaden om barnet. Om föräldrarna gifter sig efter barnets födelse blir vårdnaden normalt gemensam i och med giftermålet. Den gemensamma vårdnaden består i de flesta fall även om föräldrarna skiljer sig. Om föräldrarna inte är gifta med varandra har modern ensam vårdnad. Föräldrar som inte är gifta med varandra kan dock bestämma att vårdnaden ska vara gemensam. Ett sådant avtal måste godkännas av socialnämnden. I samband med att faderskapet fastställs hos socialnämnden kan föräldrarna anmäla att de vill ha gemensam vårdnad. Föräldrar kan också anmäla gemensam vårdnad senare, men då direkt till Skatteverket. För att det ska vara möjligt får inget tidigare beslut ha fattats om vårdnaden. Föräldrarna kan också vända sig till en tingsrätt med en begäran om att vårdnaden ska vara gemensam. Frågor om ändring i vårdnaden prövas av domstol på talan av en av föräldrarna eller båda. Domstolen ska besluta om vårdnaden i enlighet med vad som är bäst för barnet. Vårdnaden kan alltså anförtros åt en förälder (ensam vårdnad) eller åt båda (gemensam vårdnad). Domstolen kan inte besluta om gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det. Om den ena föräldern dör, får den andra föräldern normalt ensam vårdnad om barnet. Det gäller oavsett om vårdnaden är gemensam eller inte. Om båda föräldrarna dör, ska vårdnaden anförtros åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare, till exempel en släkting. - See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Vardnad/

Om jag var du så skulle jag tycka det är bra att mina barn får umgås med en manlig förebild. Jag skulle också tycka att det är bra att få avlastning som förälder. Att kunna få sovmorgon varannan helg är lyxigt för en ensamstående förälder. Vad tycker dina barn om din ex sambo? Om dom tycker om honom så skulle jag låta honom ha dina barn VH.

,--O-O
  • Solidaritet
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-11 08:50:29 följande:
    Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

Det är sannerligen inte någon lätt sits.

För det första, hur känner barnen? Är de intresserade av en sådan relation med honom?

Hur var er separation? Eftersom du skriver att du inte vill ha med honom att göra misstänker jag att den inte var så lätt. Är det så här han verkligen känner, eller är det ett sätt för honom att bita sig fast eller att skapa problem?

Rättsligt har han sannolikt inga rättigheter alls, sålänge det är du som har vårdnaden.
  • Anonym (...2)

Jag tycker du ska se till barnens bästa. Är han deras pappa i deras ögon, och i hans så låt han få träffa barnen. Sedan är han en dålig människa mot barnen är det an annan sak, men för att ni inte längre är ett par och inte är familj längre behöver inte barnen lida för det.

• Froststar

Och det är just sådana frågeställningar som gör att jag tycker att bonus är bonus och man håller avstånd, bio är bio och ens egna. Du strular ju mot en person som varit närvarande i barnens liv sedan de var bebisar men han har inga rättigheter.

Hoppas att alla de som brukar skrika om att älska bonus som egna tar en titt på den här tråden och ser en av anledningarna till att många vägrar befatta sig mer med dem än med en bekants eller ytlig kompis barn eller investerar mer i dem än så.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Kriya

Nej, han kan inte i stöd av lag kräva umgänge varannan helg - men om jag vore du skulle jag bedöma saken utifrån barnens bästa, dvs hur mycket han tillför deras trygghet och välmående. Om jag vore du skulle jag i alla fall visa uppskattning för hans ansats och ge honom några datum att vara med barnen, om de betyder mycket för varandra. Ta ett tillfälle i taget och utvärdera sen.

• Anonym (VVV)

Vet int vad du har emot honom, men att han vill träffa barnen tyder ju på att han verkligen bryr sig om dem o ser dem som *sina*.
    O de ser säkert honom som en viktig person i deras liv.
    Så länge han inte är dålig mot/för dem så tycker jag de ska få träffas.
    Tänk om alla män brydde sig om *sina* barn så.

Svar på tråden Han vill ha barnen vh