• Anonym (Mamma)

Han vill ha barnen vh

Jag har två barn på 4 och 5. Pappan är inte med i bilden. Jag och exet träffades när jag var gravid med minsta och separerade för två månader sen.
    Igår fick jag ett meddelande från honom där han säger att han vill få ha barnen varannan helg eftersom han älskar dem som sina egna. Jag vill inte ha med honom att göra, har han nåt att komma med? Kan han kräva igenom det fast det inte är bio?

• Svar på tråden Han vill ha barnen vh
  • Brumma
    Mamman02 skrev 2014-06-25 12:57:19 följande:
    Jo, men det blir ju lite "moment 22" av det hela om det inte är en rimlig lösning. Om det i princip aldrig händer att icke bio personer tilldöms umgänge, är ju lagen verkningslös.
    Jo. Men lagens utformning som den är idag är relativt ny. 2006 kom den nya vårdnadsreformen där det står att socialstyrelsen skall ta särskilt skall beakta barnets behov av umgänge med närstående annan än vårdnadshavaren.

Lite kan du läsa här. Annars länkar jag till en mer övergripande text.

"Vad uppfo?ljningen av socialna?mndens ra?tt att va?cka talan om umga?nge med annan a?n fo?ra?lder har visat

18 av 255 svarande kommuner och stadsdelar (7 procent) har uppgett att de har anva?nt sin ra?tt att va?cka talan om umga?nge med annan a?n fo?ra?lder (mor- och farfo?ra?ldrar och annan person som sta?r barnets sa?rskilt na?ra) under de senaste 24 ma?naderna. 39 kommuner och stadsdelar (na?stan 15 procent) uppger att de haft a?ren- den da? de ombetts av mor- och farfo?ra?ldrar och andra na?rsta?ende att va?cka talan men da? socialna?mnden beslutat att inte go?ra det.

I fallet med den ha?r talera?tten kan man anta att anho?rigas efterfra?gan pa? att socialna?mnden agerar a?r sto?rre eftersom de na?rsta?ende sja?lva inte har ra?tt att va?ckan talan. Dock kan man, i likhet med kartla?ggningen av socialna?mn- dens anva?ndande av talera?tten i fra?ga om umga?nge med fo?ra?lder, egentligen inte dra na?gra slutsatser om i vilken grad na?mnda talera?tt anva?nds eftersom vi inte heller i den ha?r fra?gan har na?gra egentliga sambandstal mellan behov och reaktion.

Socialna?mndens ra?tt att va?cka talan om umga?nge med annan a?n fo?ra?lder anva?nds i mycket liten omfattning. Det faktum att talera?tten anva?nds sa?llan beho?ver dock inte betyda att det a?r ovanligt att anho?riga efterfra?gar att soci- alna?mnden anva?nder talera?tten och det finns a?ven ha?r ett behov av mer va?g- ledning och utbildning fo?r socialtja?nsten.

I a?renden med umga?nge med mor- och farfo?ra?ldrar och andra sa?rskilt na?r- sta?ende fo?rekommer det ocksa? att man na?r samfo?rsta?ndslo?sningar innan man beho?ver ga? sa? la?ngt som till domstol. Socialtja?nsten kan ordna samtal lik- nande de samarbetssamtal man ha?ller med tvistande fo?ra?ldrar och pa? sa? vis har parterna kunnat komma o?verens om en lo?sning som varit bra fo?r barnet."

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18519/2011-11-40.pdf
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-06-25 13:37:08 följande:
    Jo. Men lagens utformning som den är idag är relativt ny. 2006 kom den nya vårdnadsreformen där det står att socialstyrelsen skall ta särskilt skall beakta barnets behov av umgänge med närstående annan än vårdnadshavaren.

Lite kan du läsa här. Annars länkar jag till en mer övergripande text.

"Vad uppfo?ljningen av socialna?mndens ra?tt att va?cka talan om umga?nge med annan a?n fo?ra?lder har visat

18 av 255 svarande kommuner och stadsdelar (7 procent) har uppgett att de har anva?nt sin ra?tt att va?cka talan om umga?nge med annan a?n fo?ra?lder (mor- och farfo?ra?ldrar och annan person som sta?r barnets sa?rskilt na?ra) under de senaste 24 ma?naderna. 39 kommuner och stadsdelar (na?stan 15 procent) uppger att de haft a?ren- den da? de ombetts av mor- och farfo?ra?ldrar och andra na?rsta?ende att va?cka talan men da? socialna?mnden beslutat att inte go?ra det.

I fallet med den ha?r talera?tten kan man anta att anho?rigas efterfra?gan pa? att socialna?mnden agerar a?r sto?rre eftersom de na?rsta?ende sja?lva inte har ra?tt att va?ckan talan. Dock kan man, i likhet med kartla?ggningen av socialna?mn- dens anva?ndande av talera?tten i fra?ga om umga?nge med fo?ra?lder, egentligen inte dra na?gra slutsatser om i vilken grad na?mnda talera?tt anva?nds eftersom vi inte heller i den ha?r fra?gan har na?gra egentliga sambandstal mellan behov och reaktion.

Socialna?mndens ra?tt att va?cka talan om umga?nge med annan a?n fo?ra?lder anva?nds i mycket liten omfattning. Det faktum att talera?tten anva?nds sa?llan beho?ver dock inte betyda att det a?r ovanligt att anho?riga efterfra?gar att soci- alna?mnden anva?nder talera?tten och det finns a?ven ha?r ett behov av mer va?g- ledning och utbildning fo?r socialtja?nsten.

I a?renden med umga?nge med mor- och farfo?ra?ldrar och andra sa?rskilt na?r- sta?ende fo?rekommer det ocksa? att man na?r samfo?rsta?ndslo?sningar innan man beho?ver ga? sa? la?ngt som till domstol. Socialtja?nsten kan ordna samtal lik- nande de samarbetssamtal man ha?ller med tvistande fo?ra?ldrar och pa? sa? vis har parterna kunnat komma o?verens om en lo?sning som varit bra fo?r barnet."

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18519/2011-11-40.pdf
    Men vad jobbigt med en massa frågetecken.... Lättare att läsa direkt från länken kanske...
  • Anonym (Mamma)
    Brumma skrev 2014-06-25 13:25:21 följande:
    Så du väljer att frånta dina barn personen som i fyra år har varit deras pappa för att DU inte vill träffa honom?

Varför vill du låta barnen gå igenom traumat att förlora en närstående när de inte behöver? Vore det inte bättre att se till dina barns bästa än att tänka på dig själv i det här läget?

En tanke - hur tror du att barnen reagerar när de blur äldre och inser att de förlorade sin pappa pga dig?
    Han är inte deras pappa, han är mitt ex.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-25 16:02:12 följande:
    Han är inte deras pappa, han är mitt ex.
    Jo jag är medveten om det. Men han har levt som deras pappa i fyra år, eller hur?

Barnens biologiska pappa är ju inte med i bilden så kan du ärligt säga att barnen inte sett honom som en pappa? Han ser ju dem som sina...

Eller ser dina barn honom oxå som "ditt ex" numera? Snyggt förtalat isåfall...
  • Anonym (Mamma)
    Brumma skrev 2014-06-25 16:17:03 följande:
    Jo jag är medveten om det. Men han har levt som deras pappa i fyra år, eller hur?

Barnens biologiska pappa är ju inte med i bilden så kan du ärligt säga att barnen inte sett honom som en pappa? Han ser ju dem som sina...

Eller ser dina barn honom oxå som "ditt ex" numera? Snyggt förtalat isåfall...
    Jag förtalar inte, jag förklarar att han inte är en del av vårt liv längre.
  • BioBonus
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-25 16:51:13 följande:

Så de har ingen kontakt med sin biologiska pappa, och den man som de i hela sina liv har haft som "pappa" ska nu helt enkelt strykas ur deras liv trots att han faktiskt vill vara en del av deras liv bara för att du inte vill ha kontakt med honom? Är det så du menar?

Ja du - en del mammor är verkligen obegripligt egoistiska. 

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-25 16:51:13 följande:
    Eftersom du inte är ärlig och talar om för dem att han vill träffa dem men att du inte tillåter det blir det ett slags förtal. För vad du säger är att han inte längre vill ha dem i sitt liv, vilket ju inte är sant. Eller hur?

Hur är det inte förtal? Ljug o förbannad lögn är det iallafall.... O fortfarande - varför kan du inte sätta barnens bästa framför din egen ovilja att träffa honom? Du är ju enbart egoistisk i det här...
  • Brumma
    BioBonus skrev 2014-06-25 16:53:42 följande:

Så de har ingen kontakt med sin biologiska pappa, och den man som de i hela sina liv har haft som "pappa" ska nu helt enkelt strykas ur deras liv trots att han faktiskt vill vara en del av deras liv bara för att du inte vill ha kontakt med honom? Är det så du menar?

Ja du - en del mammor är verkligen obegripligt egoistiska. 

Ja, alltså jag BORDE inte bli förvånad längre över hur lätt vissa sätter sin egen egoism över barnens välmående o behov... Ändå blir jag lika förvånad, arg o ledsen varje gång...
  • styvbarnet   1

TS för fan! Du skadar dina barn något oerhört. Fy fan om den här tråden är sann. Jag hade själv en icke biologisk pappa i fyra år. Han fick drogproblem och försvann ur mitt liv. Jag saknade honom så mycket. När jag var tio år kontaktade han min mamma o frågade om vi fick ha kontakt. Hon förklarade vilka problem han hade för mig, och vi fick ha kontakt igen. Han var ren då. Jag blev så lycklig! !!! Han betydde fortfarande mycket för mig. Tyvärr återföll han i heroinmissbruk men vi fick kontakt igen i vuxen ålder och han kommer alltid att betyda mycket för mig.

Tro inte att dina barn kommer glömma. Om du nekar dem den här chansen kommer de att hata dig.

• nevermind
    styvbarnet 1 skrev 2014-06-25 17:27:31 följande:

TS för fan! Du skadar dina barn något oerhört. Fy fan om den här tråden är sann. Jag hade själv en icke biologisk pappa i fyra år. Han fick drogproblem och försvann ur mitt liv. Jag saknade honom så mycket. När jag var tio år kontaktade han min mamma o frågade om vi fick ha kontakt. Hon förklarade vilka problem han hade för mig, och vi fick ha kontakt igen. Han var ren då. Jag blev så lycklig! !!! Han betydde fortfarande mycket för mig. Tyvärr återföll han i heroinmissbruk men vi fick kontakt igen i vuxen ålder och han kommer alltid att betyda mycket för mig.

Tro inte att dina barn kommer glömma. Om du nekar dem den här chansen kommer de att hata dig.

Jag håller med. TS är ett egosvin! Så synd om barnen som förlorar en bra vuxen förebild i sitt liv.

Jag antar att det passade himla bra att ha exet som pappa till barnen när det skulle betalas dagis, mat och aktiviteter...
Svar på tråden Han vill ha barnen vh